Som rubriken lyder, är det bra att ha rumsreglering till golvvärme?
Om en månad ska jag lägga in LK:s golvvärme i (nästan) hela huset. Golvvärmen kommer att ligga direkt under en 14mm parkett så systemet bör ju vara ganska snabbt på att reagera på temperaturförändringar.
Jag håller i samband med golvvärmekonverteringen på att rusta hallen så jag har inga problem att komma åt att dra rör för att använda en trådbunden reglering i alla rum. Om jag avstår att dra rör nu men ångrar mig i framtiden kan jag ju alltid sätta in ett trådlöst system men det är ju både dyrare och lite mer omständigt med regelbundna batteribyten och liknande. Totalt skulle rumsregleringen gå på 12 300:- så det är ju inte direkt gratis.
Alla åsikter är välkomna för jag har verkligen ingen aning om vad jag ska göra.
Om en månad ska jag lägga in LK:s golvvärme i (nästan) hela huset. Golvvärmen kommer att ligga direkt under en 14mm parkett så systemet bör ju vara ganska snabbt på att reagera på temperaturförändringar.
Jag håller i samband med golvvärmekonverteringen på att rusta hallen så jag har inga problem att komma åt att dra rör för att använda en trådbunden reglering i alla rum. Om jag avstår att dra rör nu men ångrar mig i framtiden kan jag ju alltid sätta in ett trådlöst system men det är ju både dyrare och lite mer omständigt med regelbundna batteribyten och liknande. Totalt skulle rumsregleringen gå på 12 300:- så det är ju inte direkt gratis.
Alla åsikter är välkomna för jag har verkligen ingen aning om vad jag ska göra.
Jag har en bergvärmepump, en IVT Greeline HT Plus.
Min första tanke var ju att bara strypa in alla slingorna så att jag får ett bra inomhusklimat men ju närmare jag kommer att beställa allt material desto mer osäker blir jag.
Min första tanke var ju att bara strypa in alla slingorna så att jag får ett bra inomhusklimat men ju närmare jag kommer att beställa allt material desto mer osäker blir jag.
Det är 9 rum som ska regleras. Jag har räknat på LK:s ICS-system fast den trådbundna varianten. Om jag skulle välja systemet med S1-termostater kommer det kosta 8 200:- istället.
Jag tänkter mig att det är främst nu på våren som man har nytta av termostater då solen skiner in och höjer temperaturen. I dagsläget (med radiatorer) kan vi under vår och höst ha svalt i ena änden av huset men öppna fönster i den andra där solen ligger på. Det är väl sånt som termostater skulle kunna motverka?
Jag tänkter mig att det är främst nu på våren som man har nytta av termostater då solen skiner in och höjer temperaturen. I dagsläget (med radiatorer) kan vi under vår och höst ha svalt i ena änden av huset men öppna fönster i den andra där solen ligger på. Det är väl sånt som termostater skulle kunna motverka?
Du behöver ingen reglering. Stryp ventilerna till varje rum på fördelaren. Funkar till 100%. Har använt detta nu i 3 år och inget att klaga på. Skickar du din ritning till LK så får du exakt hur du ska strypa in dina ventiler för att få rätt temp.
På vilket sätt påverkar fjärrvärme kravet på rumstermostater? Oavsett primär så har du antingen en separat styrning för golvvärmen (separat värmeväxlare i fallet fjärrvärme) eller så har du en shuntgrupp till golvvärmefördelaren.Bambi skrev:
Få inte jag ha vad jag vill ha? 
Jag tycker det är bra att kunna ha hög framtemp vid fjärrvärme, och få ett snabbare system vid tempväxlingar. Det går ju inte på samma sätt med bergvärme då pumpen vill ha låg framledning.
Sen vill jag kunna justera ner när jag åker iväg mm.
Mvh
Bambi
Jag tycker det är bra att kunna ha hög framtemp vid fjärrvärme, och få ett snabbare system vid tempväxlingar. Det går ju inte på samma sätt med bergvärme då pumpen vill ha låg framledning.
Sen vill jag kunna justera ner när jag åker iväg mm.
Mvh
Bambi
Redigerat:
Mot fjärrvärme hade jag nog också haft termostat i varje rum. Då har man ju inget behov av vattenvolymen som cirkulerar runt men som bergvärme och Luft/Vatten vill ha för att inte få så många starter samt att man kan då köra på flytande kondensering för att öka effektiviteten på pumpen.Bambi skrev:
Vi har golvvärme i hela huset och har kört utan termostat fram till det att vi driftsatte våra termostater för ca 3 månader sedan och vi märkt direkt en kraftig sänkning av energiförbrukningen i huset.
Dessutom har inomhus klimatet blivit bättre.
Ångrar verkligen att jag inte fick tummen ur och gjorde det tidigare.
Dessutom har inomhus klimatet blivit bättre.
Ångrar verkligen att jag inte fick tummen ur och gjorde det tidigare.
Golvvärmen är ju så trög så om rumsgivarna stänger pga solvärme blir ju inte rummet svalare förens det är dax att värma upp det igen.
Nej, jag tror på en rätt placerad utgivare och rätt justerat på fördelaren till varje rum.
Nej, jag tror på en rätt placerad utgivare och rätt justerat på fördelaren till varje rum.
Ja om den ligger i betong. Ligger den i ett träbjälklag så reagerar den väldigt snabbt.empame skrev: