Jag har en gammal villa med vattenburen värme. Har en tio år gammal EVR-C reglercentral med en UVEAB M90 shuntmotor. Givare på framledningen och utegivare på norrväggen.
De här systemet fungerar fint när det är ordentlig vinter med riktig kyla men jag har aldrig fått det att lira bra på höstarna. Jag vet inte varför.
När jag vrider upp rattarna för parallellförskjutningen och kurvlutningen till max så borde väl shunten öppna för fullt även nu? Det gör den inte! Jag shuntar för hand.
Minuslampan lyser hela tiden, alltså shunten vill ständigt stänga. Tiduret är avstängt.
Är det något knas, som jag levt med i tio år, eller är detta ett dåligt system för råhöstkylan.
Det enda jag kan tänka mig är att systemet signalerar att temperaturen på framledningen eller ute är för hög och ingen värme behövs. Måste jag kalibrera om?
Har läst på en del men det mesta övergår mitt förstånd.
Prövar därför här!
Tack för all hjälp.
De här systemet fungerar fint när det är ordentlig vinter med riktig kyla men jag har aldrig fått det att lira bra på höstarna. Jag vet inte varför.
När jag vrider upp rattarna för parallellförskjutningen och kurvlutningen till max så borde väl shunten öppna för fullt även nu? Det gör den inte! Jag shuntar för hand.
Minuslampan lyser hela tiden, alltså shunten vill ständigt stänga. Tiduret är avstängt.
Är det något knas, som jag levt med i tio år, eller är detta ett dåligt system för råhöstkylan.
Det enda jag kan tänka mig är att systemet signalerar att temperaturen på framledningen eller ute är för hög och ingen värme behövs. Måste jag kalibrera om?
Har läst på en del men det mesta övergår mitt förstånd.
Prövar därför här!
Tack för all hjälp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Men om utegivaren vore kortsluten så borde väl felet verka under hela säsongen..?L Liteavvarje skrev:
Nu kvicknar enheten till när det blir riktig vintertemperatur och sköter sig då ganska snyggt. Har i alla fall gjort det under alla år hittills.
Om du har bra temp inne när det är kallt ute, men kallt inne när det är "varmt" ute, så ska du ha flackare lutning. Prova minsta kurvlutning och max parallellförflyttning.Rek skrev:
Det är ju även diagram på enheten där du kan läsa vilken utetemp som ger vilken framledningstemp med olika inställningar. Med den utetemp du har nu kan du jämföra om du faktiskt får ungefär rätt framledning, om du har en avläsbar termometer på utgående rör.
Det jag mest tänker på är om du ställer ner alla kurvor ska shunten stänga ,Rek skrev:
Gör den inte det , så kan det vara avbrott vid eller i givare , då reagerar inte reglercentralen , den tror att det är kallt , avbrott öppnar shunten ( det är kallt )
Kortis = varmt shunten stänger fullt , fukt i givare , shunten får hicka , går lite hit och dit
Avbrott = kallt shunten öppnar fullt
Redigerat:
Idag klättrade jag upp för stegen för att rensa utegivaren från 10 års spindelnät och annat skrömt som säkert skulle dölja sig därinne. Har aldrig öppnat givaren sedan den sattes upp, borde vara fullt med skräp.
Locket av och innanmätet ser ut som NYTT!!
Inte tecken på något intrång av något slag, helt, fint och rent. Tiden har bara stått stilla. Jag stryker försiktigt över kretskortet, pillar lite på det som står upp och sätter locket på igen! Besviken...
MEN vid nästa besök i pannrummet så fungerar systemet som det ska!!
Makterna är med mig!! Förhoppningsvis länge!
Tack så jättemycket, alla, för allt engagemang. Bra forum det här!!
Locket av och innanmätet ser ut som NYTT!!
Inte tecken på något intrång av något slag, helt, fint och rent. Tiden har bara stått stilla. Jag stryker försiktigt över kretskortet, pillar lite på det som står upp och sätter locket på igen! Besviken...
MEN vid nästa besök i pannrummet så fungerar systemet som det ska!!
Makterna är med mig!! Förhoppningsvis länge!
Tack så jättemycket, alla, för allt engagemang. Bra forum det här!!
Dålig kontakt , som kommer igen utan åtgärd
Du får ta stegen en gång till , och en liten mejsel och om det är skruvar där , vrida lite på dom några gånger , kolla så att en ledning inte har kommit för långt in , så isoleringen kommit emellan vid fastsättning , det är en klassiker i svagströmsammanhang
Om någon dragit skruven för hårt går ledningen av och glappar , skala med nageln och sätt tillbaka
Du får ta stegen en gång till , och en liten mejsel och om det är skruvar där , vrida lite på dom några gånger , kolla så att en ledning inte har kommit för långt in , så isoleringen kommit emellan vid fastsättning , det är en klassiker i svagströmsammanhang
Om någon dragit skruven för hårt går ledningen av och glappar , skala med nageln och sätt tillbaka
Thanx! Bra förslag. Borde jag ha tänkt på, jobbat mycket med bilel som jag gjort...L Liteavvarje skrev:Dålig kontakt , som kommer igen utan åtgärd
Finns skruvar.
Tack
Tack för tipset. Hade liknande problem med min central (fick ställa upp alla värden så den skulle öppna shunten)
Shunten var öppen hela tiden och det gick åt varmvatten.
Men efter att jag rengjorde utedelen så verkar den fungera (Inställt på 0 samt 3 nu).
Shunten var öppen hela tiden och det gick åt varmvatten.
Men efter att jag rengjorde utedelen så verkar den fungera (Inställt på 0 samt 3 nu).
Nu ropade jag visst hej innan jag var över......
Kom ner imorse så var de 17 grader. Kul! Har noterat att centralen beter sig konstigt.
Enligt manualen ska man vrida parallellförskjutningsratten till ett högre värde när det blir kallt. Men jag har fått vrida den tvärtom för att öppna spjället. Samma med kurvlutningen.
När det blir kallt så vrider jag de två rattar i botten, dvs -18 samt 0.
Då öppnas shunten ( - lampa lyser) och varmt vatten börjar flöda. Borde de inte vara tvärtom,
att man vrider parallellförskjutningsratten åt andra hållet samt skruvar upp kurvlutningen. Då borde man öppna shunten och anpassa kurvlutningen.
Min - lampa lyser i stort sett konstant. Igår när jag rengjorde utegivaren så började den "jobba" (lyste grönt samt + ) och ändra shunten.
Har inte tittat så mycket på centralen förut då jag tycker om att elda med nu har jag inte riktigt tid!
Kom ner imorse så var de 17 grader. Kul! Har noterat att centralen beter sig konstigt.
Enligt manualen ska man vrida parallellförskjutningsratten till ett högre värde när det blir kallt. Men jag har fått vrida den tvärtom för att öppna spjället. Samma med kurvlutningen.
När det blir kallt så vrider jag de två rattar i botten, dvs -18 samt 0.
Då öppnas shunten ( - lampa lyser) och varmt vatten börjar flöda. Borde de inte vara tvärtom,
att man vrider parallellförskjutningsratten åt andra hållet samt skruvar upp kurvlutningen. Då borde man öppna shunten och anpassa kurvlutningen.
Min - lampa lyser i stort sett konstant. Igår när jag rengjorde utegivaren så började den "jobba" (lyste grönt samt + ) och ändra shunten.
Har inte tittat så mycket på centralen förut då jag tycker om att elda med nu har jag inte riktigt tid!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har precis köpt ett hus som har precis samma styrning. Hur gick det för dig? Har du en manual? Jag har ingen dokumentation alls så är lite frågande över hur det fungerar. I hallen så sitter det någon typ av styrning men den bara snurrar när man vrider på den och lyser rött.
Om man ska byta ut nuvarande styrning vad ska man titta på för ersättning? ESBE CR122? Och behöver man i så fall även byta själva ventilen?
Med vänlig hälsning, Christer