Hej,
Skulle uppskatta lite feedback om våra planer...
Vi håller på förbättra vårt värmesystem för att förhoppningvis öka komfort i huset.
Huset är ett suterräng betong/tegel hus på 263 kvm byggt 1969 ursprungligen med oljepanna, ett-rör-system, små element, två-glas fönster och klen isolering. Vi är en familj på 5 pers, 2 vuxna, 2 tonåringar och en 10-åring. Det betyder stor förbrukning av varmvatten, mycket elektronik, osv. Genomsnitt elförbrukning de senaste 5-åren: 25 tusen KWh per år.
Huset har idag en IVT Greenline BVP installerad 2009. Ett hål 100m djup (tror jag). Vi hade en gammal FTX aggregat VEVOVEX. Denna ska bytas till en modernare fläkt Komfovent Domekt CF 700 HC 6 som är korrekt dimensionerade. I samband med FTX byte har vi bytt isoleringen i taket och planerar att byta till 3-glas fönster till våren. Fasaden ska putsas om och kanske vi gör en tilläggsisolering på fasaden (inte säker att budgeten tillåter det :-/)
I samband med fönsterbyte vi kommer att ersätta några väldig små element som står i vägen framför 3 störa fönster. Planen är att ersätta dessa med stora höga vertikala radiatorer vid varje sida av de 3 stora fönster.
Vi förstår att våra gamla radiatorer är för små för den låga temperatur som VBP ger.
Frågan är hur mycket större element kan vi få in utan att störa för mycket systemet.
Systemet har idag 3 slingor: 2 slingor med den klena originella radiatorer och en hel ny slinga som används som golvvärme i köket med egen shunt (vilken är det varmaste rum i huset). Bra att notera att temperaturen i resten av huset påverkades inte märkvart efter installationen av golvvärme i köket.
Jag uppskattar att de nya radiatorer kommer att öka vattenvolymen ca 50-60% vilket borde vara bra, eller?
Frågan är: kommer vi att behöva byta cirkulationspumpen?
Kommer flödet vara så hög att det kommer låta vid varje element?
Lite mer info:
Vi har en cirkulationspump WilloSmart 25/6 som går på max idag (är detta rätt inställning? borde jag minska/strypa flöde?). Temp differens mellan GT1 och GT8 är ca 7 grader (när det är 2 grader ute).
GT10 = -1, GT11= -3,8 grader.
För övrigt, jag kan säga att huset är för det mesta kallt (17-18 grader förutom köket). Det känns så nästan oavsett väder. Ambitionen är att med takisoleringen, FTX byte, fönsterbyte samt ökningen av vattenvolymen huset ska blir lite trevligare (hålla minst 20 grader inne mitt i vinter) utan att öka så mycket vår elförbrukningen.
Är våra förväntningar helt fel?
Vad tycker ni?
/J