Hej!

I radhuset vi nyligen köpt, byggt 1982, så är det vattenburen värme (element). Enligt mäklaren (i prospektet) står det under uppvärmning ”Elpanna från 2019” och på beskrivning av tvättstugan (där elpannan står) så står det ”Frånluftsvärmepump från 2019”. Enligt energideklarationen är det FTX-system. Enligt prospektet ”från- och tilluft med återvinning”, ventilationsaggregat bytt 2015.

När jag försöker läsa på om detta tycker jag mig komma fram till att man inte kan ha frånluftsvärmepump kombinerat med FTX? Därmed blir jag lite förvirrad gällande detta, då det står frånluftsvärmepump på ett ställe i prospektet...

Någon som har bra koll på sånt här som kan försöka sig på att ge mig lite klarhet?

Stort tack :)

Lägg upp bilder på enheterna samt skriv vilka tillverkare & modeller det är.
Utan den informationen så går det bara att gissa.

Hej! Det skulle kunna vara t.ex. NIBE F470 som är en frånluftsvärmepump med uppvärmd tilluft och med lite god vilja också kan kallas FTX.

Hej,

Tack för svar. Såhär ser elpannan ut. Har ingen på ventilationen för tillfället dock..

• Elpanna med display som visar varmvattenstatus, modell VVM 225, knappar och grönt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, VVM 225 är en el-panna/inomhusmodul där man har möjlighet att ansluta en mindre luftvattenvärmepump om man vill. Då kanske det finns ett FTX-aggregat på vinden eller ovanför spisen bakom kryddhyllan?

• Gilla
Melle_Fundersam_Husägare
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ok, VVM 225 är en el-panna/inomhusmodul där man har möjlighet att ansluta en mindre luftvattenvärmepump om man vill. Då kanske det finns ett FTX-aggregat på vinden eller ovanför spisen bakom kryddhyllan?
Det sitter på samma ställe som spisfläkten (eller typ ovanför den) som jag förstår det hehe. Hittade även denna i en pärm från förra ägaren:

• Installationsmanual för Swegon CASA R2 Comfort ventilationssystem hållen framför en grön bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.