Ett tag sedan...
Fattar fortfarande inte riktigt vad kurvorna står för.
Hade skit i min yttre styrenhet. När jag rensade den så gick det bra.

Tror att det går bra att googla fram manual.

Stickan56
  • Gilla
Spel
  • Laddar…
Tackar

Måste man ha EVR-U utegivare (vår klipptes när huset gjordes om) eller kan man ersätta det med en annan sort?

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Stickan56
  • Gilla
MatthewCampbell
  • Laddar…
Okej. Motståndet på olika temp hållpunkter måste överensstämma med:
-20C. 23,76 Kohm
0C. 7,32 Kohm
+20C. 2,75 Kohm

Denna motstånds skala är väldigt specifik. Finns det ett paraply begrepp på olika typer av utegivare baserade på motstånd? Kanske måste vända mig till ett VVS.

Stickan56
MatthewCampbell MatthewCampbell skrev:
Okej. Motståndet på olika temp hållpunkter måste överensstämma med:
-20C. 23,76 Kohm
0C. 7,32 Kohm
+20C. 2,75 Kohm

Denna motstånds skala är väldigt specifik. Finns det ett paraply begrepp på olika typer av utegivare baserade på motstånd? Kanske måste vända mig till ett VVS.
Här är RSK-numret:
https://www.rskdatabasen.se/kategor...t/oklassade-produkter/evr-ca-c-mm-5396170-283

Om du inte har kunskapen själv så kan du köpa en färdig enhet här:
https://evrservice.se/hem/26-utegivare-evr-u.html

Stickan

Under kalibreringen av EVR-C står det att "sätt sedan tillbaka EVR-C på bottenplattan". Hade aldrig lyft av EVR-C och efter de 3 skruvarna från reglercentralen togs bort gick det att lossna centralen. I bottenplattan fanns klipp åt EVR-M, EVR-T, EVR-U och EVR-F samt en bricka vart centralen trycks in i. Tog en kniv och sakta öppnade centralen från bottenplattan.

Tack @Stickan56 för tips om EVRService. Beställde EVR-U och anslöt den i helgen. Centralen justerar shuntventilen efter ute tempen och därmed elementen håller inne tempen konstant.

Lite osäker hur parallel förskjutningen och kurvlutningen samspelar. Tex. nu är ute tempen cirka -2. Har ställt kurvlutningen på 4 och när parallel förskjutningen == 6. Utegående vattnet blir 40 inte 45 enligt kurvlutningen. Innebär det att parallel förskjutningen på 6 drar kurvlutningen 6 snäpp till vänster? Betraktas ute tempen som -8 inte den aktuella -2 ?. Enligt manualen ska parallel förskjutningen hänger ihop med hur väl huset är isolerade. Vårt hus är äldre och på energi deklarationen fick huset F. Vrider man parallel ratten till höger när huset har dålig isolering?

En annan sak är EVR-T vilket ska vara en inne temp givare. EVR-T knappt nämnas i manualen. Hur påverkas regelcentrallen av EVR-T (dvs. mot inställningar för regelcentrallen i dagstemperatur läget)?

Ytterligare något som jag inte begriper är punkt 2 och 3 på kalibreringen av EVR-C. Hur ställer man ett motstånd på EVR-U och EVR-F när dessa frikopplas från centralen? Fullständig mysterium hur motstånd kan "skapas" till ett visst värdet. ;-)

Efter konsultering med en arbetskollega hänvisades jag till färdiga motstånd. Då borde jag kunna kalibrera reg centralen.

Kanske då fattar jag mer hus förskjutningen och kurvlutningen påverkar framledande vattnet.

Angående EVR-T hittade följande forum inlägg och just nu tycker att shunten inte växlar fram å tillbaka särskilt mycket. Dessutom skulle jag gärna koppla upp mina trådlösa inne givare mot EVR-C vilket känns långt över vad jag klarar av.

Stickan56
MatthewCampbell MatthewCampbell skrev:
Efter konsultering med en arbetskollega hänvisades jag till färdiga motstånd. Då borde jag kunna kalibrera reg centralen.

Kanske då fattar jag mer hus förskjutningen och kurvlutningen påverkar framledande vattnet.

Angående EVR-T hittade följande forum inlägg och just nu tycker att shunten inte växlar fram å tillbaka särskilt mycket. Dessutom skulle jag gärna koppla upp mina trådlösa inne givare mot EVR-C vilket känns långt över vad jag klarar av.
Kan du ha fler än en innegivare?
Innegivaren är ett komplement för att kompensera för:

Snabba förändingar i utomhustemperaturen.
Blåsig väderlek.
Solinstrålning framför allt på våren

Stickan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.