Medlem
· Västra Götaland
· 245 inlägg
Har idag ett litet hus på ca 65 m2 som (vanligtvis) primärt värms upp av en luft/luft-värmepump (tidigare direktvärmade el). Det är i grunden en sommarstuga med torpargrund med självdrag för ventilering. Utöver detta har jag en kamin som inte minst nu med dessa hutlösa elpriser hjälper till då jag dagtid stänger av värmen till pumpen och bara använder inomhusdelen för att sprida värmen från kaminen. Funkar kanon och elkostnaden för uppvärmningen blir kanske 1/4 än motsvarande månad förra året då jag knappt eldade alls.
Går i tankar om att bygga ut huset och den lösning som är mest trolig innebär en "tvärställd" övervåning. Kan nog komplettera med bilder på hur jag tänker. Kort kan man väl säga att övervåningen kommer ge ca 50 m2 till (en hall, ett litet badrum, två sovrum och två garderober är planen). En annan fotnot är såklart att skortstenen till kaminen såklart är tänkt att löpa genom ett av de större rummen på ovanvåningen så man drar med lite extra värme upp.
Urpsrungliga planen har väl varit att dra vattenburet till radiatorer/golvvärme i nybyggnadsdelarna, men jag inser nu med dessa hutlösa el priser hur dyrt det är (och kan vara) att inte ha t.ex. en panna som även tar ved/pellets etc. Ursprungliga planen väl en luft/vatten-pump i så fall.
Oavsett om detta installeras, så funderar jag på hur man kan nyttja kaminen bättre, i synnerhet kalla dagar med snordyr el. Jag har eld i kaminen just nu och i rummet där den står är det väl 23-24 grader, medans det i taket runt kaminen är ca 30-40 grader beroende på hur nära själva kaminen man är. Jag är därför sugen på att när övervåningen byggs, sätta en (eller ett par) takventiler i taket närmare kaminen och sedan via lämpliga ventilationsrör sätta väggmonterade ventiler ganska lågt i rummen på ovanvåningen. Kanske även använda en kanalfläkt här (dessa är rätt strömsnåla). På så vis antar jag att man vid enldning kan slå till denna fläkt och trycka ut takvärmen även i rummen på ovanvåningen.
Är detta en dum idé? Finns det någon som gjort/tänkt liknande? Faktum är att jag med detta faktiskt funderar på att skrota vattenburen värme helt, lägga in eluppvärmda golv i badrummen (och generellt bara ha låg värme på, om det behövs), sätta in en till inomhusdel för luft/luft i hallen på övervåningen och sedan komplettera med att kunna sprida värme med kaminen enligt ovan. Det kommer bli mestadels hemjobb även i framtiden och därför kommer man kunna elda kalla dagar, och de dagar man åker iväg är det ju bara att se till att hålla alla dörrar öppna och sätta luft/luft-systemet på att hålla sådär minst 10-15 grader om man vill snåla eller så. (De är ju appstyrda, vilket innebär att man kan få dem att trycka på lite mer innan man åker hem alltså). Och det är ju inte heller några jätteytor vi talar om faktiskt.
Kom gärna med inputs och kanske liknande lösningar. Eller andra vettiga värmesystem. Eller övertyga mig om att elen snart är billig igen och att vi inte kommer ha detta problem framledes
Går i tankar om att bygga ut huset och den lösning som är mest trolig innebär en "tvärställd" övervåning. Kan nog komplettera med bilder på hur jag tänker. Kort kan man väl säga att övervåningen kommer ge ca 50 m2 till (en hall, ett litet badrum, två sovrum och två garderober är planen). En annan fotnot är såklart att skortstenen till kaminen såklart är tänkt att löpa genom ett av de större rummen på ovanvåningen så man drar med lite extra värme upp.
Urpsrungliga planen har väl varit att dra vattenburet till radiatorer/golvvärme i nybyggnadsdelarna, men jag inser nu med dessa hutlösa el priser hur dyrt det är (och kan vara) att inte ha t.ex. en panna som även tar ved/pellets etc. Ursprungliga planen väl en luft/vatten-pump i så fall.
Oavsett om detta installeras, så funderar jag på hur man kan nyttja kaminen bättre, i synnerhet kalla dagar med snordyr el. Jag har eld i kaminen just nu och i rummet där den står är det väl 23-24 grader, medans det i taket runt kaminen är ca 30-40 grader beroende på hur nära själva kaminen man är. Jag är därför sugen på att när övervåningen byggs, sätta en (eller ett par) takventiler i taket närmare kaminen och sedan via lämpliga ventilationsrör sätta väggmonterade ventiler ganska lågt i rummen på ovanvåningen. Kanske även använda en kanalfläkt här (dessa är rätt strömsnåla). På så vis antar jag att man vid enldning kan slå till denna fläkt och trycka ut takvärmen även i rummen på ovanvåningen.
Är detta en dum idé? Finns det någon som gjort/tänkt liknande? Faktum är att jag med detta faktiskt funderar på att skrota vattenburen värme helt, lägga in eluppvärmda golv i badrummen (och generellt bara ha låg värme på, om det behövs), sätta in en till inomhusdel för luft/luft i hallen på övervåningen och sedan komplettera med att kunna sprida värme med kaminen enligt ovan. Det kommer bli mestadels hemjobb även i framtiden och därför kommer man kunna elda kalla dagar, och de dagar man åker iväg är det ju bara att se till att hålla alla dörrar öppna och sätta luft/luft-systemet på att hålla sådär minst 10-15 grader om man vill snåla eller så. (De är ju appstyrda, vilket innebär att man kan få dem att trycka på lite mer innan man åker hem alltså). Och det är ju inte heller några jätteytor vi talar om faktiskt.
Kom gärna med inputs och kanske liknande lösningar. Eller andra vettiga värmesystem. Eller övertyga mig om att elen snart är billig igen och att vi inte kommer ha detta problem framledes
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Ett problem med luftvärmepumpar är att effektiviteten minskar när elen är dyr. Å andra sidan förstår jag att en bergvärmepump kanske blir för dyr för ditt lilla hus. Ved är inte heller gratis och arbetsinsatsen är inte försumbar. För att få en stabil värmekälla är bergvärme bäst, men antagligen dyrast i investering.
Jag vet inte hur långt man kommit från VP-tillverkarnas håll i form av styrning av drift med hänsyn till timmätning av elen. Det finns GDS-projekt där man bara låter VP:n gå när elen är tillräckligt billig (timdebitering av elpriset) och kan då spara enorma summor ett år som detta.
Att cirkulera den varma luften kan nog vara en bra idé. Den varma luften i taket runt kaminen kyls idag av fortare eftersom temperaturskillnaden i taket blir stor och därmed också värmeläckaget. Genom att sänka genomsnittstemperaturen på inomhusluften (vilket du gör om du blandar runt den) så sänks det totala läckaget.
Jag vet inte hur långt man kommit från VP-tillverkarnas håll i form av styrning av drift med hänsyn till timmätning av elen. Det finns GDS-projekt där man bara låter VP:n gå när elen är tillräckligt billig (timdebitering av elpriset) och kan då spara enorma summor ett år som detta.
Att cirkulera den varma luften kan nog vara en bra idé. Den varma luften i taket runt kaminen kyls idag av fortare eftersom temperaturskillnaden i taket blir stor och därmed också värmeläckaget. Genom att sänka genomsnittstemperaturen på inomhusluften (vilket du gör om du blandar runt den) så sänks det totala läckaget.
Medlem
· Västra Götaland
· 245 inlägg
Jag har funderat på både jordvärme och bergvärme. Jordvärme blir inget bra, bergvärme kan funka men även dessa pumpar kostar ju på lite tillsammans med borrningen. Och sedan även i ström som bara tuggar på. Det jag skulle vilja ha i så fall är någon helhetslösnign med en bergvärmepump för vattenbuten värme, integrerat med någon form av FTX-system som ser till att bevara varm inomhusluft och återanvända denna värme. Detta skulle ju då kaminen hjälpa med. Dock snackar vi en investering om minst 200.000 totalt, för ett väldigt litet hus. Och där jag fortsatt misstänker att elräkningen kommer bli dyr. Jag tror helt enkelt det kommer bli overkill med en sådan investering till ett sådant här litet hus. Har även sneglat på denna typ av helhetslösning för luft/vatten (där man åtminstone slipper bergvämeinvesteringen) där denna pump ligger på 3,3 kW nominellt. Visserligen med fördelen att den även är varmvattenberedare. (Den VVB jag har nu är säkert ingen snål variant och jag har inte tittat jättenoga på den - den kommer oavsett bytas vid renovering och tillbyggnad). Men 3,3kW blir ändå närmare 80kWh per dygn; 2400kWh för 30 dagar. Inklusive VVB då. Det är mer än jag förbrukat totalt i december, och då laddar jag ändå elbil (som förvisso inte körs mycket nu).F fb35523 skrev:Ett problem med luftvärmepumpar är att effektiviteten minskar när elen är dyr. Å andra sidan förstår jag att en bergvärmepump kanske blir för dyr för ditt lilla hus. Ved är inte heller gratis och arbetsinsatsen är inte försumbar. För att få en stabil värmekälla är bergvärme bäst, men antagligen dyrast i investering.
Jag lockas som sagt av idén att kunna fimpa elektrisk värme helt och gå all in Hedenhös och nyttja kaminen. Ved finns och jag har rätt bra tillgång till billig sådan. Idag med -2 ute har jag hållit värmen i kåken runt 24 grader i rummet bredvid där jag sitter nu (något varmare i vardagsrummet där den står) och gjort åt med kanske 6 vedträn. Så det är faktiskt ändå helt ok ekonomi i det, så länge man är hemma och kan putta in en klabbe då och då.
Eventuell OT: jag har faktiskt också funderat på att gå all in på infällda skjutdörrar på övervåningen bara av denna anledning, då jag får för mig att dessa är inte lika störande om de står lite på glänt ;-)
Brukar funka bättre att gör tvärt om med fläkten. Ta luft från kallaste stället på övervåningen ned till kaminen då man hjälper den naturliga konvektionen upp genom trappen annars krockar fläkten med det naturliga flödet upp för trappen.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Visst kan man flytta värme med fläktar. Men för att få några nämnvärda effekter krävs stora temperaturskillnader och eller flöden. När det är ordentligt kallt ute finns det risk att det blir problem att få varmt uppe bara genom att elda nere. Det går ju att ha en eldstad på övervåningen också.
Jag ser främst kaminer som ett komplement till husets ordinarie värmesystem. Vill du ha en billig uppvärmning är det bra att se till att uppvärmningen är billig även när man inte kan vara hemma och elda. Och då är dina tidigare planer med en värmepumpslösning bättre än direktel.
Jag ser främst kaminer som ett komplement till husets ordinarie värmesystem. Vill du ha en billig uppvärmning är det bra att se till att uppvärmningen är billig även när man inte kan vara hemma och elda. Och då är dina tidigare planer med en värmepumpslösning bättre än direktel.
Medlem
· Västra Götaland
· 245 inlägg
Mycket bra input! Skall absolut tänka åt detta håll med. Fråga på detta: helst skulle jag vilja slippa pryttlar som surrar, t.ex. fläktar i dessa rör. (Har en sambo som hör allt). Enligt grundskolefysik; kall luft sjunker, varm luft stiger. Av denna anledning tänker jag att man ser till att leda varm luft till rummen på ovanvåningen till ventiler som sitter lågt placerade på väggen, så att värmen stiger upp genom rummet. Om man då på t.ex. motsvarande vägg i rummet har ytterligare en ventil, också lågt placerad, med en egen kanal till kaminen; borde inte den kalla luften i rummet då trycka/"ramla" ner över kaminen? Det känns som om det borde bli hyfsat självcirkulerande när man börjar elda i så fall? I värsta fall får det såklart bli en fläkt, men som du säger är det kanske smartare att i så fall sätta denna på kalluften på övervåningen och med detta skapa undertryck i värmeventilerna som då suger upp varmluften.E Emanuel01 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 245 inlägg
Precis. Luft/luft-värmepumpar kommer jag ha ändå. Den på undervåningen (som jag har idag) är dimensionerad för 300m2 eller något liknande så kanske att jag faktiskt kan klara mig på denna, men troligtvis blir det en till för övervåningen. I synnerhet att det funkar med bara en om jag kan få till någon schysst värmeöverföring via ventilerna, då luftvärmepumpen sitter i samma rum som kaminen. (Fick tipset att överdimensionera luftvärmepump för att kunna köra den på låg effekt och hålla ljudet nere, funkar rätt bra tycker jag).A Avemo skrev:Visst kan man flytta värme med fläktar. Men för att få några nämnvärda effekter krävs stora temperaturskillnader och eller flöden. När det är ordentligt kallt ute finns det risk att det blir problem att få varmt uppe bara genom att elda nere. Det går ju att ha en eldstad på övervåningen också.
När man inte är hemma och kan elda så får man ju ha luftvärmepumparna så att de håller någon form av grundtemperatur. Det är dock lätträknade tillfällen vi båda är borta mer än 2-3 dagar, och detta sker i så fall oftast de varmare dagarna på året. Skulle vi vara på skidsemester ett par dagar så kör man bara lite lägre effekt när man är borta och trycker på dem ordentligt någon timma innan man är hemma mha appen bara.
Beror också på vad du har för frånluft i badrummet på övervåningen. Så om du hade en frånluftfjäkt där och en dörr eller skynke till övervåningen skulle du kunna styra värmen till övervåningen på så sätt genom rummen till badrummet och på så sätt få värmen genom rummen men då behövs det mer energi. Kör du fläkt nedåt kan du cirkulera värmen men får sämre luftkvalitet.
Medlem
· Västra Götaland
· 245 inlägg
Skorstensröret kommer att gå upp genom sovrummet och vi sa att det faktiskt kan vara ett alternativ, med en liten kamin här också. Mest för mysfaktor, men självklart att även denna kan göra nytta om man tycker det är lite kallt i sovrummet.A Avemo skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 245 inlägg
Just badrummet (5-6 m2 kanske?) har jag faktiskt inte tänkt helt på ännu. Planen jag har här är väl faktiskt att krypa till korset och ha golvvärme (el) som väl inte är tänkt ge någon dundervärme utan mer hålla golvet torrt ungefär. Och även då bara en fuktstyrd pax genom taket/väggen för fuktens skull. Och samma lösning på badrummet på undervåningen (som blir ännu mindre, toalett, duschhörn/kabin och ett handfat bara).E Emanuel01 skrev:Beror också på vad du har för frånluft i badrummet på övervåningen. Så om du hade en frånluftfjäkt där och en dörr eller skynke till övervåningen skulle du kunna styra värmen till övervåningen på så sätt genom rummen till badrummet och på så sätt få värmen genom rummen men då behövs det mer energi. Kör du fläkt nedåt kan du cirkulera värmen men får sämre luftkvalitet.
Att tänka på om du ska ha två kaminer till samma rökkanal :
"Enligt byggreglerna är det tillåtet att ansluta flera eldstäder till en rökkanal. Det är dock svårt; du måste kunna visa för byggnadsnämnden att risken för brand eller för inrykning vid eldning inte blir större än vid två kaminer med separata rökkanaler."
Så är man bara medveten om det och tar hälp av nån som kan detta riktigt bra så borde det inte vara nått problem
"Enligt byggreglerna är det tillåtet att ansluta flera eldstäder till en rökkanal. Det är dock svårt; du måste kunna visa för byggnadsnämnden att risken för brand eller för inrykning vid eldning inte blir större än vid två kaminer med separata rökkanaler."
Så är man bara medveten om det och tar hälp av nån som kan detta riktigt bra så borde det inte vara nått problem
Medlem
· Västra Götaland
· 245 inlägg
När våra fantastiska politiker ser till att elen blir en lyxvara så får nog fan luftkvalitén tryta lite om det sparar mig elE Emanuel01 skrev:Beror också på vad du har för frånluft i badrummet på övervåningen. Så om du hade en frånluftfjäkt där och en dörr eller skynke till övervåningen skulle du kunna styra värmen till övervåningen på så sätt genom rummen till badrummet och på så sätt få värmen genom rummen men då behövs det mer energi. Kör du fläkt nedåt kan du cirkulera värmen men får sämre luftkvalitet.
"Och sedan även i ström som bara tuggar på" Det är en vanlig missuppfattning att en apparat som är märkt med t.ex. 1000 W alltid drar så mycket. Det är sant för en glödlampa men inte för en värmepump. En värmepump som har en märkeffekt på 3,3 kW kommer bara att dra så mycket om den behöver gå på full effekt. En del VP har kompressorer som kan jobba olka hårt beroende på effektbehovet. Andra går bara en del av tiden tills vattnet är så varmt det behöver vara. Jag kanske missförstod dig men du kan abslout inte räkna med att en VP går på full effekt hela tiden som denna mening antyder:
"Men 3,3kW blir ändå närmare 80kWh per dygn; 2400kWh för 30 dagar."
Normalt sett räknar man med att en VP (oavsett typ) ger 2-4 gånger mer värme än den el den förbrukar. Elen används inte för uppvärmningen (om man inte kör med eltillskott) utan för att utvinna värme från kylmediat. Det gör att man med 1 kWh el kan få ut 3-5 kWh värme. Du kan fortfarande spara mycket el genom att elda i kaminen när du är hemma men en VP kommer att ge oöverträffad komfort utan att du behöver tänka på att slå till radiatorer i appen eller liknande. Nu är det kanske lockande att installera en sniklösning men när förhållandena ändras (kanske på många fronter) kanske bekvämligheten kommer krypande
Normalt sett räknar man med att en VP (oavsett typ) ger 2-4 gånger mer värme än den el den förbrukar. Elen används inte för uppvärmningen (om man inte kör med eltillskott) utan för att utvinna värme från kylmediat. Det gör att man med 1 kWh el kan få ut 3-5 kWh värme. Du kan fortfarande spara mycket el genom att elda i kaminen när du är hemma men en VP kommer att ge oöverträffad komfort utan att du behöver tänka på att slå till radiatorer i appen eller liknande. Nu är det kanske lockande att installera en sniklösning men när förhållandena ändras (kanske på många fronter) kanske bekvämligheten kommer krypande
Medlem
· Västra Götaland
· 245 inlägg
Gällande "Och sedan även i ström som bara tuggar på": Självklart, det var det jag menade. Att även om den inte kör på 3,3kW så tuggar den fortfarande på. Att den tuggar el via en utomhusdel (luft/vatten) eller via bergvärme påverkar såklart kW och troligvis till bergvärmens fördel. Men el tuggas på, oavsett hur mycket det är.F fb35523 skrev:"Och sedan även i ström som bara tuggar på" Det är en vanlig missuppfattning att en apparat som är märkt med t.ex. 1000 W alltid drar så mycket. Det är sant för en glödlampa men inte för en värmepump. En värmepump som har en märkeffekt på 3,3 kW kommer bara att dra så mycket om den behöver gå på full effekt. En del VP har kompressorer som kan jobba olka hårt beroende på effektbehovet. Andra går bara en del av tiden tills vattnet är så varmt det behöver vara. Jag kanske missförstod dig men du kan abslout inte räkna med att en VP går på full effekt hela tiden som denna mening antyder:
Normalt sett räknar man med att en VP (oavsett typ) ger 2-4 gånger mer värme än den el den förbrukar. Elen används inte för uppvärmningen (om man inte kör med eltillskott) utan för att utvinna värme från kylmediat. Det gör att man med 1 kWh el kan få ut 3-5 kWh värme. Du kan fortfarande spara mycket el genom att elda i kaminen när du är hemma men en VP kommer att ge oöverträffad komfort utan att du behöver tänka på att slå till radiatorer i appen eller liknande. Nu är det kanske lockande att installera en sniklösning men när förhållandena ändras (kanske på många fronter) kanske bekvämligheten kommer krypande![]()
3,3kW var den nominella effekten jag fann enligt tabell. Dock tror jag det är lite illa formulerat/feluppfattat av mig då man inte menar att det är vad förbrukningen från elnätet är, utan såklart snarare värmen som produceras. Data på vad pumpen drar på elräkningen fanns inte i tabellen. Så med din input om 2-4 ggr, så borde den dra 0.25 till 0.5 av dessa 3.3kW?
Edit: Aboslut är det intressant med en VP och vattenburet och absolut med en förhoppning/tro om att snordyr el är ett temporärt problem - men oavsett är det skönt att ha en vettig plan för att kunna nyttja kaminen mer den dag strömmen går eller elen blir snordyr. Om kaminen producerar värme vore det schysst att kunna nyttja värmen så effektivit det går även upp till övervåningen, och inte bara genom att värmen går till andra änden av huset bort till trappuppgången och sedan upp på övervåningen
Redigerat: