6 802 läst ·
37 svar
7k läst
37 svar
Vattenmantlad braskamin vid nybyggnation?
Sida 1 av 3
Med de rådande elpriserna och ett nybygge runt hörnet är jag väldigt inne på att skaffa en vattenmantlad braskamin för att koppla ihop med FL- värmepumpen , så att man vid krisiga situationer eller vid ockepriser av el kan elda med veden kopplat till gollvvärme, dusch mm.
En ackumulatortank på 1000l käns relevant .
Någon som har ett liknande system hemma och hade samma tankar vid nybygge ?
Några andra lösningar för självförsning utöver solceller som ni har fixat vid bygge ?
Kostnader ?
Vilka lösningar använde ni?
Mvh Anna
Några andra lösningar för självförsning utöver solceller som ni har fixat vid bygge ?
Kostnader ?
Mvh Anna
Farsan hade en vattentank på 200(?) liter som han kopplade på egen slinga till huvudsystemet som var golvvärme. Han klarade sig på 5-6 vedträn per dygn när det var minusgrader. Österlen i skåne, så inga -40, men ändå.
Jag skulle säga att det är en mycket god idé att investera i detta. 1000 liter känns för stort dock. Det tar ju lång tid att värma upp den mängden, men å andra sidan håller det ju sedan längre tid. De hade öppen spis med tanken inbyggd i skorstenen.
Sett till värmeproduktion så borde detta vara den absolut mest effektiva sett till investeringskostnad.
jag kan kolla exakt tankstorlek om du vill.
Jag skulle säga att det är en mycket god idé att investera i detta. 1000 liter känns för stort dock. Det tar ju lång tid att värma upp den mängden, men å andra sidan håller det ju sedan längre tid. De hade öppen spis med tanken inbyggd i skorstenen.
Sett till värmeproduktion så borde detta vara den absolut mest effektiva sett till investeringskostnad.
jag kan kolla exakt tankstorlek om du vill.
Nu har jag ett gammalt hus, så du har alla förutsättningar för att göra en bra lösning i ett nybygge. Jag hade länge vattenmantlad kamin på 20kw, elpatron och solfångare, där sol stod för allt maj-okt, elpatron för underhåll och eldning på vintern. Kört med en 500l acktank. Det fungerade mkt bra men lite för mkt eldning samt att tanken var temporärt placerad. Jag har numera byggt ett nytt teknik/pannrum och håller på att förnya mitt värmesystem. Jag har dock fastnat för möjligheten att ha flera värmekällor så jag behöll solfångarna och 500l acktank, satte iår in en ny ctc 410 llvp med ecologic mot tanken (baserat på utekurva). Det fungerar bra och i höst planerar jag att komplettera systemet med en wamsler k158 kökspanna.
Det du bör tänka på är planlösningen/var du placerar kamin, du vill ha minimalt med rör från eldstad till tanken och helst så att det blir självcirkulation när det blir störmavbrott (dvs att tanken inte står lägre än eldstaden), samt att du kan ha avrinning för säkerhetsventil.
Det du bör tänka på är planlösningen/var du placerar kamin, du vill ha minimalt med rör från eldstad till tanken och helst så att det blir självcirkulation när det blir störmavbrott (dvs att tanken inte står lägre än eldstaden), samt att du kan ha avrinning för säkerhetsventil.
1000 liter tänker jag på om det nu uppstår en nödsituation, så man har tillgång till varmvatten genom att elda .
Jag funderar på att placera en vedeldad kamin och sammankoppla detta med garaget för att kunna växla mellan. FL pump och kamin sommar / vinter eller när ockerpriser uppstår . Solceller har jag jobbat med men känner att det inte är något jag kommer sikta på
Jag funderar på att placera en vedeldad kamin och sammankoppla detta med garaget för att kunna växla mellan. FL pump och kamin sommar / vinter eller när ockerpriser uppstår . Solceller har jag jobbat med men känner att det inte är något jag kommer sikta på
Redigerat:
jag är inte så insatt i värmesystem, men jag tänker att det blir ett ganska trögt system med 1 kubik.Maskintok skrev:
och det kan ju vara bra… men det är inte bara att ”elda lite” om det blir kallt. Känns som man får förbereda och planera sin uppvärmning mer?
Jag hade en kakelugnspanna för 10 år sedan, det gav mig både eldstad, ackumulatortank och tappvarmvatten och möjlighet till vattenburen värme. Tyvärr kan jag inte rekommendera produkten trots att den är svensk och premiumprissatt då det tekniska utförandet och kundservicen var undermåliga.A AnnaAnka skrev:Med de rådande elpriserna och ett nybygge runt hörnet är jag väldigt inne på att skaffa en vattenmantlad braskamin för att koppla ihop med FL- värmepumpen , så att man vid krisiga situationer eller vid ockepriser av el kan elda med veden kopplat till gollvvärme, dusch mm.
Kostnader ?
Mvh Anna
Menar du specifikt märket som nämns ?F fribygg skrev:
Nej det tar inte så lång tid.1977bjorn skrev:
Men det är beroende på hur du gör också.
med en modern laddomat kan du ställa på 80% fram till element och 20% i laddning.
Ska du elda för värme så krävs ändå någon timme gör du omvänd process för att värma tanken så är det snabbt gjort.
Ett antagande är att ditt nya hus har golvvärme? I syfte att klara strömavbrott kan man anta att golvvärmen är svårare att använda. Jag har själv en öppen spis och nyligen investerat i en stor acctank som ska agera vattenbatteri. Har oxå sökt på vattenmantlade insatser som skulle passa men verkar inte finnas som passar mina behov, så nu gpr jag i tankarna om att tigga en utanpåliggande rörkonstruktion att montera där jag kommer åt skorstensröret, denna skulle jag montera en termostat på utloppet mot tank ca 60grader, så jag endast får cirkulation när skorstenen är varm och jag inte kyler röret med för kallt vatten. Men om du endast tänker på elpriset så kan man nog komma långt med ett vattenbatteri och en styrning typ homeassistant som blockerar värmepumpen när spotpris är för högt,
Hej,
jag har ett "nybyggt" lågenergi hus(Villa Varm) ifrån 2005 på 235m2.
Huset har Villa Varms golvvärmesystem och värms med en vattenmantlad pelletskamin på 9kW, som går mot en 750l ack.tank.
Ack.tanken räcker mellan 2dygn & ~12h beroende på utetemp.
Anledningen till att jag valde pellets är att det sköter sig själv(...) förutom påfyllning av pellets, kaminen rymmer ~1½ säck. Det går mellan ½-~3säck dygn beroende på utetemp.
Planen är att installera en luft/vatten vp som får stå för baslast när COP är bra och sedan köra pellets när det blir kallt, eller bara för att det är mysigt.
jag har ett "nybyggt" lågenergi hus(Villa Varm) ifrån 2005 på 235m2.
Huset har Villa Varms golvvärmesystem och värms med en vattenmantlad pelletskamin på 9kW, som går mot en 750l ack.tank.
Ack.tanken räcker mellan 2dygn & ~12h beroende på utetemp.
Anledningen till att jag valde pellets är att det sköter sig själv(...) förutom påfyllning av pellets, kaminen rymmer ~1½ säck. Det går mellan ½-~3säck dygn beroende på utetemp.
Planen är att installera en luft/vatten vp som får stå för baslast när COP är bra och sedan köra pellets när det blir kallt, eller bara för att det är mysigt.