Studenter i Göteborg har så kallt inomhus att de använder elektriska element för att få upp värmen (16-18 grader), allt enligt artikel i GP idag (låst artikel). Artikeln säger inget om att studenterna skjuter sig själva i foten då tillförd värme påverkar termostaten i ordinarie radiator, vilken stängs och öppnas inte förrän temperaturen sjunker i rummet. Hela rummet/ bostaden ska då värmas med el som hyresgästen själv får betala. Borde inte artikeln uppmärksammat detta? Eller tänker jag fel?

Hur tänker du att de ska få upp värmen annars?
Elräkningen blir ju inte kul, om elen inte ingår i hyran, men om man redan vridit upp elementet till max och det ändå inte blir varmt har man väl inte så mycket att välja på om hyresvärden inte åtgärdar problemet.

Anna_H Anna_H skrev:
Hur tänker du att de ska få upp värmen annars?
Elräkningen blir ju inte kul, om elen inte ingår i hyran, men om man redan vridit upp elementet till max och det ändå inte blir varmt har man väl inte så mycket att välja på om hyresvärden inte åtgärdar problemet.
Har jag rätt menar du, om det faktiska förhållandet? Egen tillförd värme påverkar termostaten som stängs och hyresvärdens uppvärmningskostnader minskar samtidigt som hyresgästen inte bara betalar ”komfortgrader” utan till slut står för större delen via sin elräkning?

Värmen ingår i hyran? I nyare bostäder kan man ibland välja själv vilken värme man vill ha och betalar därefter. Jag menar att hyresvärden ska åtgärda och kompensera en hyresgäst som tvingas värma lägenheten själv. I artikeln säger hyresvärden att de gör mätningar, och att de inte vill köra ut övervärme. Men säger inget om vilken effekt det får om hyresgästen använder egen uppvärmning. Normen är att bostaden ska hålla 20 grader. Om man inte har förtroende för hyresvärdens mätningar så kan hyresgästföreningen (om man är medlen) bistå med mätutrustning.
”Hur tänker du att de ska få upp värmen annars?” Ja, om man inte vill stå ut med lägre än 20 och hyresvärden inte vill åtgärda problemet så återstår kanske inte mer. Men om man är medveten om att det där extra elementet kommer att kosta pga av mitt antagande (som jag söker stöd för) så kanske de tar en obekväm fight med hyresvärden?

När jag var student och bodde i studentkorridor ingick elen. Annat hade varit märkligt då köket med spis och kyl och frys mm var gemensamt. Det var länge sedan så det kanske är annorlunda idag.

På den fysikaliska delen av frågan kan det bli då att elradiatorn tar över och termostaten på det ursprungliga elementet reglerar ner. Men det beror ju på placeringen och hur mycket elradiatorn eldar på. Det går ju att ha flera element i ett stort rum utan att alla utom ett stänger av. Jag har tex fyra st i vardagsrummet som är öppet mot köket så fem element och det fungerar utan någon avancerad extra styrning.

P Pin skrev:
När jag var student och bodde i studentkorridor ingick elen. Annat hade varit märkligt då köket med spis och kyl och frys mm var gemensamt. Det var länge sedan så det kanske är annorlunda idag.

På den fysikaliska delen av frågan kan det bli då att elradiatorn tar över och termostaten på det ursprungliga elementet reglerar ner. Men det beror ju på placeringen och hur mycket elradiatorn eldar på. Det går ju att ha flera element i ett stort rum utan att alla utom ett stänger av. Jag har tex fyra st i vardagsrummet som är öppet mot köket så fem element och det fungerar utan någon avancerad extra styrning.
Bra med el som ingår i hyran. Beträffande storleken på studentlgh så är de väl ganska små och har väl inte mer än ett element/rum? Då blir påverkan stor

K Kjell_G skrev:
Bra med el som ingår i hyran. Beträffande storleken på studentlgh så är de väl ganska små och har väl inte mer än ett element/rum? Då blir påverkan stor
Mitt boende var 23 m2 har jag för mig, inklusive badrummet och min andel av köket. Bara ett element i rummet under fönstret. Jag tänker mig att man placerar elradiatorn så långt bort från det ursprungliga elementet som möjligt.

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Studenter i Göteborg har så kallt inomhus att de använder elektriska element för att få upp värmen (16-18 grader), allt enligt artikel i GP idag (låst artikel). Artikeln säger inget om att studenterna skjuter sig själva i foten då tillförd värme påverkar termostaten i ordinarie radiator, vilken stängs och öppnas inte förrän temperaturen sjunker i rummet. Hela rummet/ bostaden ska då värmas med el som hyresgästen själv får betala. Borde inte artikeln uppmärksammat detta? Eller tänker jag fel?
Men jag antar att det är framledningstemperature till radiatorerna som är för låg: Ite termostaterna som e blockerade på 18 grader?

Bara du skruvar upp termostaterna på max borde inte radiatorerna stänga av för att man har eget element (om det inte sår precis vid termostaten)

///

A abbe_ skrev:
Men jag antar att det är framledningstemperature till radiatorerna som är för låg: Ite termostaterna som e blockerade på 18 grader?

Bara du skruvar upp termostaterna på max borde inte radiatorerna stänga av för att man har eget element (om det inte sår precis vid termostaten)

///
Hur långt bort borde det stå? Luftens temperatur skiljer sig väl inte så mycket, förutom att varm luft stiger uppåt men ingen ska väl behöva gå i taket för att bli varm ;)
Men jag behöver lite kunskap kring hur termostater fungerar och hur de påverkas av tillförd värme, kanske tänker jag fel eller så är den påverkan ytterst försumbar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.