Hej.
Sökt på forumet och hittat folk med liknande problem, men då golvvärmefördelaren ser annorlunda ut så blir jag inte klok på problemet ändå.
Jag har som sagt en Nibe F730, men bara en klimatstyrning på pannan. Har läst att andra haft en ventil före golvvärmefördelaren som dom strypt på för att tvinga mer flöde till radiatorerna. Men jag har inget sånt.
Bifogar bild på systemet
Mvh Jimmy
Sökt på forumet och hittat folk med liknande problem, men då golvvärmefördelaren ser annorlunda ut så blir jag inte klok på problemet ändå.
Jag har som sagt en Nibe F730, men bara en klimatstyrning på pannan. Har läst att andra haft en ventil före golvvärmefördelaren som dom strypt på för att tvinga mer flöde till radiatorerna. Men jag har inget sånt.
Bifogar bild på systemet
Mvh Jimmy
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det behövs en golvvärmeshunt som sänker framledningstemperaturen till den golven behöver medans radiatorerna kräver en högre temperatur. Ser ut som det kan finnas någon inställning som behöver justeras på din golvvärmefördelare.
Ser ut som det sitter ett vitt ställdon nere till vänster. Det kanske styr temperaturen för golvvärmen? På nästa rör till höger om ser det ut att också finnas en justerskruv som kanske kan strypa ner flödet till golvvärmen och därmed låta radiatorerna få mer värme? Viktigt att värmekurvan i F730 är tillräckligt hög utifrån vad radiatorerna behöver för temperatur.
I en annan tråd med likvärdigt problem så sa man att den vita är till för att skydda värmeslingorna.
De till höger är en likvärdig del som den vita ratten fast utan ratt. Hoppas du förstår mitt okunniga språk ♂️
Varför har man en extra cirkulationspump på golvvärmen? Bifogar bild
De till höger är en likvärdig del som den vita ratten fast utan ratt. Hoppas du förstår mitt okunniga språk ♂️
Varför har man en extra cirkulationspump på golvvärmen? Bifogar bild
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Då är det vita en maxtermostat som ska skydda golven mot för hög temperatur. Ofta behöver man som max 35° grader framledingstemperatur i golvet när det är som kallast. Golv med parkett bör inte vara varmare än 27° uppe på ytan. Cirkulationspumpen i golvvärmefördelaren är till för att få tillräckligt högt flöde i de långa golvvärmeslingorna så att temperaturen blir jämn i hela rummet/rummen. Framledningstemperatur och returtemperatur i golvvärmen ska helst bara skilja 3-4 grader. Värmepumpen däremot vill förmodligen ha ca 7 graders skillnad för att arbeta optimalt.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Syns lite dåligt men varför att det kallt på övre fördelaren kan man fråga sig, sen ser det ut som att maxtermodonet sitter på inkommande och känselproben är instucken på övre som är returen, Den ska sitta på inkommande och förhindra för hög temp till GV . Vem har gjort anläggningen. Ett foto mera rakt framifrån med alla rör och pump , säger mer.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Kika i denna manulen och speciellt s. 3 så ser du hur ventilerna används för injustering.
https://www.thermotech.se/wp-content/uploads/2020/05/MA1005-2011-Shunt-Tmix-M-56200-SV-FI-EN-RU.pdf
https://www.thermotech.se/wp-content/uploads/2020/05/MA1005-2011-Shunt-Tmix-M-56200-SV-FI-EN-RU.pdf
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Det är övre fördelarstammen som är tillopp så känselproben sitter nog som den ska.J jonaserik skrev:Syns lite dåligt men varför att det kallt på övre fördelaren kan man fråga sig, sen ser det ut som att maxtermodonet sitter på inkommande och känselproben är instucken på övre som är returen, Den ska sitta på inkommande och förhindra för hög temp till GV . Vem har gjort anläggningen. Ett foto mera rakt framifrån med alla rör och pump , säger mer.
Har det fungerat tidigare eller., om inte så ska ni kontakta dom som installerat det.
Det är dålig temp på båda fördelarna. verkar tvärstopp på värmen. Den vita termostaten, under den så är det en pigg som kan fastna i stängt ( inne ) läge under sommaren. Termostaten går att ta bort genom att lossa muttern mellan den och röret
Det är dålig temp på båda fördelarna. verkar tvärstopp på värmen. Den vita termostaten, under den så är det en pigg som kan fastna i stängt ( inne ) läge under sommaren. Termostaten går att ta bort genom att lossa muttern mellan den och röret
Blir radiatorerna varma då , det är en pump i VP som ska knuffa ut flödet totalt och GV ska ta från det, om GV-pumpen går för kraftigt så blir det mindre till radiatorerna GV stjäl flöde, så pumpen i VP kanske måste gå på hög fart och den för GV på lite mindre fart . Ett expl. från VP 10 och GV vill ha 10 och kopplade på samma stam, då finns det inget kvar till radiatorerna, Så 10 ut från VP och GV får 5 ,blir då 5 kvar till det övriga. Ett expl bara och det måste kollas på plats.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden