8 860 läst ·
5 svar
9k läst
5 svar
Stopp i radiatorventil. Värt att skruva ur insatsen eller byta rubbet?
Jag har 2 element i källaren som är helt täta, eller, det ena blir fesljummet precis där röret går in. Har testat att dra ur pinnen ur ventilen och knacka, men det hjälper inte. Nästa steg tänker jag är att skruva ur insatsen, röd markering nedan, är det bra eller är det lika bra att byta hela ventilen? Sommartid hade jag bara rivit isär och provat, men det finns ingen avstängning på värmesystemet mer än vid cirkulationspumpen, så det får inte bli alltför långt stopp. Som väl är finns i alla fall en golvbrunn.
Om jag ska byta hela ventilen med lin och allt, hur får jag då rätt modell? Röret (blått streck) är 21,5 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag ska byta hela ventilen med lin och allt, hur får jag då rätt modell? Röret (blått streck) är 21,5 mm.
Jag tror att insatsen ska kunna bytas utan spill, men det förutsätter att andra packningar är hela. Det är inte säkert att byte av insatsen hjälper om själva ventilen är trög men det är definitivt värt ett försök. Ofta kan man smörja upp insatsen och återanvända den till en annan radiator. Jag har köpt ett par nya som jag bytt och sedan "renoverat" de gamla och bytt i nästa radiator som behövt det. Någon har jag fått kasta.
Håll en glasslåda eller hink under när du lossar insatsen så ser du redan innan du lossat den helt om det sprutar eller bara droppar. Var dock försiktig om vattnet är varmt så du inte bränner dig! Skulle olyckan vara framme så är det kylning med kallt till ljummet vatten i 15 minuter som gäller.
Håll en glasslåda eller hink under när du lossar insatsen så ser du redan innan du lossat den helt om det sprutar eller bara droppar. Var dock försiktig om vattnet är varmt så du inte bränner dig! Skulle olyckan vara framme så är det kylning med kallt till ljummet vatten i 15 minuter som gäller.
Danfos RAV. Innebär att det inte är pinnen som fastnat utan ventilen innanför. Knacka ordentligt hårt med en hammare på pinnen ett tag ska du se att det lossnar. Har alltid fungerat för mig. Skruva bort pinnens hållare gör ingen nytta.
Tror inte det går bra att byta ventil med vattnet sprutande, går det inte att vänta till våren, tappa ur vatten och byta flera Danfos RAV till fungerande grejor?
Brukar byta mina ventiler till Biltemas ventiler som fungerat bra och är TA kompatibla med M28x1 gänga för termostaten. Biltemas termostater är däremot rena skräpet.
Tror inte det går bra att byta ventil med vattnet sprutande, går det inte att vänta till våren, tappa ur vatten och byta flera Danfos RAV till fungerande grejor?
Brukar byta mina ventiler till Biltemas ventiler som fungerat bra och är TA kompatibla med M28x1 gänga för termostaten. Biltemas termostater är däremot rena skräpet.
Jag hade tänkt vänta till våren, men det är bra kallt i tvättstugan. Det finns bara 2 element i källaren och bägge är täta, så det är bara lite oisolerande rör i taket som värmer. Grabben kör el-element i hobbyrummet, det kostar en slant, så det vore trevligt att få igång elementen. Men det funkar att vänta.G Granström2 skrev:Danfos RAV. Innebär att det inte är pinnen som fastnat utan ventilen innanför. Knacka ordentligt hårt med en hammare på pinnen ett tag ska du se att det lossnar. Har alltid fungerat för mig. Skruva bort pinnens hållare gör ingen nytta.
Biltemas ventiler, billigt och lätt att få tag i. Deras VVS grejer brukar funka. Men dom har bara R10 och R15 och jag har ~21,5 mm rör på ena elementet och ~25 mm 1") på det andra.
Egentligen behöver jag inte ha någon termostat eftersom temp i källaren i alla fall är lite låg och bergvärme bara vill ha fullt spjäll. Men det ser ju trevligt ut med termostat på, även om den alltid står på max.
Min erfarenhet är att det kan vara antingen insatsen som ärgat ihop (pinnen sitter fast eller rör sig med stor friktion) eller själva ventilen som kärvar, eller båda. Det är definitivt värt ett försök att byta eller renovera insatsen. Om man byter hela ventilen så är det klart att det sprutar! Jag blev ju tvungen att testa nu att ta bort en insats bara för att bevisa att jag hade rätt. Den läckte några droppar men det var inget sprut, så jag mindes rätt. Återigen så KAN ventilens packning vara så dålig så det sprutar i alla fall, men det märker du när du börjar lossa insatsen och kan då skruva tillbaka den igen.
Jag kommer aldrig att slå med en hammare på mina ventiler, det är ett som är säkert!
Jag kommer aldrig att slå med en hammare på mina ventiler, det är ett som är säkert!
Man kan ju testa. Om jag stänger cirkulationspumpen och släpper ut lite av trycket ur systemet så bör det spruta lite mindre. Så får jag hoppas att det är där det är fel, det kan ju vara rostflagor som fastnat nånstans.F fb35523 skrev:Min erfarenhet är att det kan vara antingen insatsen som ärgat ihop (pinnen sitter fast eller rör sig med stor friktion) eller själva ventilen som kärvar, eller båda. Det är definitivt värt ett försök att byta eller renovera insatsen. Om man byter hela ventilen så är det klart att det sprutar! Jag blev ju tvungen att testa nu att ta bort en insats bara för att bevisa att jag hade rätt. Den läckte några droppar men det var inget sprut, så jag mindes rätt. Återigen så KAN ventilens packning vara så dålig så det sprutar i alla fall, men det märker du när du börjar lossa insatsen och kan då skruva tillbaka den igen.
Redigerat:
Klicka här för att svara