Jag har installerat totalt ca 33m2 vattenburen golvvärme i källaren.

Sen skall även radiatorernas ledningsnät i källaren byggas om till utanpåliggande tvåkretssystem.

22mm stamledning med avstick 15mm

Är det bara att t-koppla in sig på lämpligt ställa i närheten av värmepumpen. Dom två rören som går vertikalt upp på bilden?

Installation av vattenburen golvvärme med synliga kopparledningar och fördelare i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installationsvy av vattenburen golvvärme och kopparmässiga rörledningar i ett uppvärmningssystem nära en varmvattenberedare.
Skapa konto
Kopparledningar och anslutningar för golvvärme, installerade ovanför en värmepump i källare.
Skapa konto

Golvvärme ska ha lägre temp på vattnet än radiatorer, så det är inget bra att när det blir kallt och VP börjar pumpa ut 40 C på radiatorerna och GV ligger på samma utgående rör, då blir det bastu i källaren GV regleras normalt med en separat shuntgrupp till en temp på ca 20 - 25 C i källare

J jonaserik skrev:
Golvvärme ska ha lägre temp på vattnet än radiatorer, så det är inget bra att när det blir kallt och VP börjar pumpa ut 40 C på radiatorerna och GV ligger på samma utgående rör, då blir det bastu i källaren GV regleras normalt med en separat shuntgrupp till en temp på ca 20 - 25 C i källare
Shunten ser du på första bilden

Sorry bommade, men det verkar var en Push och på den ska det då vara en termostat som kan ställas för GV ca 20-25C och jobba själv. Då ska du koppla in före shunten till radiatorerna, annars kan det bli så att det inte behövs värme 1 trappa upp och då stänger shunten och ingen värme blir till källaren. Det ska var 2 av varandra oberoende system,

J jonaserik skrev:
Sorry bommade, men det verkar var en Push och på den ska det då vara en termostat som kan ställas för GV ca 20-25C och jobba själv. Då ska du koppla in före shunten till radiatorerna, annars kan det bli så att det inte behövs värme 1 trappa upp och då stänger shunten och ingen värme blir till källaren. Det ska var 2 av varandra oberoende system,
Shuntgrupp är en lk vs2
Och fördelaren en lk RF.

Push är mer än vad jag vet. Är det ett generellt vvs ord eller en modell?

Jag kan rita en bild på hur jag har tänkt är nog lättare :D

Kallas så när det är i ett stycke med pump och fördelare + maxtermostat, ta en bild så allt kommer med som är kopplat mot fördelarna som är på högra sidan så syns det vad du har

J jonaserik skrev:
Kallas så när det är i ett stycke med pump och fördelare + maxtermostat, ta en bild så allt kommer med som är kopplat mot fördelarna som är på högra sidan så syns det vad du har
Ahh okej då förstår jag

Värmesystemets mätare och ventiler på vägg med rör och flödesmätare.
Skapa konto

Normalt så brukar det vara , men kapilärtermostat, men kanske det är den svarta ratten som är ovanför den högra termometern, ser nästan ut som någon gradering plus och minus på topp och sitter i skarven mellan retur och tillopp

J jonaserik skrev:
Normalt så brukar det vara , men kapilärtermostat, men kanske det är den svarta ratten som är ovanför den högra termometern, ser nästan ut som någon gradering plus och minus på topp och sitter i skarven mellan retur och tillopp
J jonaserik skrev:
Okej såhär var min tanke att koppla iaf

Handritad skiss av tänkt kopplingsschema för reglage och pump på rutigt papper.
Skapa konto

VVS-installation med reglage och temperaturmätare på kopplade rör och en pump.
Skapa konto

Reglage under pumpen
Närbild av ett reglage med siffrorna 1 till 3 och texten "LOW" ovanför en rörledning.
Skapa konto

Reglaget mot väggen

Temperaturbegränsare (TEMP). Fabriksin-
ställd till ca 50 °C. Inställbar mellan 22 - 65 °C

Styrventil 2-vägs (V1). Styrventilen är försedd
med handmanöverdon för manuell injustering
av framledningstemperaturen. Kan ersättas
med motoriserat ventilställdon, se LK Styr v.3

P Phasio skrev:
Eventuellt kan du få problem. Vilken värmepump har du? Daikin har, iaf i vissa modeller, en korkad lösning med en flödesvakt, som känner av att den har tillräckligt flöde i värmesystemet under drift.
Allt är ok så långt, men om den detekterar flöde när kompressorn står still så resulterar det i ett larm. Det kan ske om man har en extra cirkulationspump till t ex golvvärme som inte stoppar när värmepumpen står still.

Varför de har den här lösningen är för mig en gåta. De gillar tydligen att överkomplicera saker till det sämre.

L lordi skrev:
Eventuellt kan du få problem. Vilken värmepump har du? Daikin har, iaf i vissa modeller, en korkad lösning med en flödesvakt, som känner av att den har tillräckligt flöde i värmesystemet under drift.
Allt är ok så långt, men om den detekterar flöde när kompressorn står still så resulterar det i ett larm. Det kan ske om man har en extra cirkulationspump till t ex golvvärme som inte stoppar när värmepumpen står still.

Varför de har den här lösningen är för mig en gåta. De gillar tydligen att överkomplicera saker till det sämre.
Jag har en daikin och där är en flödesvakt. Den har slagit ifrån när jag glömt att öppna kulventilerna till elementen på markplan. I och med att jag har kopplat ifrån elementen i källaren pga läcka så blev det inget flöde att tala om. Där är ett element som är kopplat utanpåliggande. Men det är ju inte mycket flöde att tala om.

Så länge CP går i värmepumpen så borde det väl inte larma?

P Phasio skrev:
Rätt tänkt, är det separata pumpar ut till alla system, var för sig. i bland kan ett system stjäla vatten från annat beroende på kraften på pumparna, det gäller att få balans mellan allt i vattenflöde

J jonaserik skrev:
Rätt tänkt, är det separata pumpar ut till alla system, var för sig. i bland kan ett system stjäla vatten från annat beroende på kraften på pumparna, det gäller att få balans mellan allt i vattenflöde
J jonaserik skrev:
Sant, stort tack för hjälpen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.