6 111 läst ·
39 svar
6k läst
39 svar
Intrepid II eldat med Katten på
Jo och termometern (när du får hem den) är viktig för då får du tydligt facit vad som händer när du eldar inkl släpper in mer luft.J John81 skrev:Ok. Lär bli problematiskt där vår kamin är placerad. Får se nu i dagarna hur den beter sig. Vill ju ha optimal förbränning och få ut så mycket värme som möjligt på så lite ved som möjligt. Tar väl ett tag att få kläm på hur just denna kamin funkar med de förutsättningar av luft, placering osv den har.
Optimal bra förbränning. Nu vet man mängden ved för komma upp i rätt tempP paralun skrev:
Får stänga luft intag till halva för där är sånt drag i kaminen. Alltså, jag stänger inget spjäll upp till stocken utan enbart sekundärt intag för luft. Detta är när den är varm då. Stor skillnad sen man starta utan katten.P paralun skrev:
Öppnar jag luckan och även luft spjäll fullt öppet så dör elden av draget, så då förstod man den fick för mycket luft, så bra sug är där i den. Får stänga luft spjäll när jag fyller på ved innan luckan öppnas.
Så någon tillluft fläkt lär ej behövas
Tackar för input
Redigerat:
OK, men måste du ju oxå kunna koka vatten?J John81 skrev:Får stänga luft intag till halva för där är sånt drag i kaminen. Alltså, jag stänger inget spjäll upp till stocken utan enbart sekundärt intag för luft. Detta är när den är varm då. Stor skillnad sen man starta utan katten.
Öppnar jag luckan och även luft spjäll fullt öppet så dör elden av draget, så då förstod man den fick för mycket luft, så bra sug är där i den. Får stänga luft spjäll när jag fyller på ved innan luckan öppnas.
Så någon tillluft fläkt lär ej behövas![]()
Sen är det då viktigt att det är stora energimängder man får ut, ca 5kW!
Japp ska genast räkna ut vad värmen ger i KW/HP paralun skrev:
Uppskatta verkningsgraden (mängden värme som strålas ut i rummet av totala värmemängden, kanske storleksordningen 80%?). Resten borde vara ganska enkel matematik :-O
Har en likadan kamin. Väldigt bra! Tokigt att ni försökt elda i fel läge, men troligen ingen skada skedd. Jag tog isär min nyligen och gjorde rent allt, även katalysatorn, rekommenderas! Det står i manualen online hur man gör. Hittade även video. Inte helt lätt. Lycka till! Man slår om vid hög värme och varm skorsten med drag och är katalysatorn inte igensatt blir det bra, varmare och renare. Men redan i basläget ger denna kamin en effektiv förbränning.J John81 skrev:Börjat använda vår kamin som stod i huset vid köp och eldat nu denna månad och har nu efter laddat hem manualen läst att vi eldat och startat kaminen med katalysatorn på... Alltså konstant på. Läst och förstår nu det är helt fel och den ska slåss på när kaminen är riktigt uppvärmd. Trott att vår saknat tillräckligt med tillluft i rummet då det aldrig varit nån bra förbränning i den nu de 2veckor vi eldat. Nu till min fråga, eftersom det står att man inte ska slå på katten förrän kaminen är varm och vi gjort tvärtom. Hur har detta påvekat kaminen ? Har ju gått att elda men inget ordentligt drag i den? Kan det vara att katten behöver bytas eftersom det funkar att elda fast den konstant varit på?
Jo lite halv galet. Kör nu utan slå på katten, den stryper draget för mycket och är säkert behov av rengöring. Men...får bli till nästa eldnings säsongM Metafor skrev:Har en likadan kamin. Väldigt bra! Tokigt att ni försökt elda i fel läge, men troligen ingen skada skedd. Jag tog isär min nyligen och gjorde rent allt, även katalysatorn, rekommenderas! Det står i manualen online hur man gör. Hittade även video. Inte helt lätt. Lycka till! Man slår om vid hög värme och varm skorsten med drag och är katalysatorn inte igensatt blir det bra, varmare och renare. Men redan i basläget ger denna kamin en effektiv förbränning.
Låter bra! Det var i alla fall skönt att ta isär och göra rent. Det talas om att man skulle byta katalysator ofta, men jag tyckte vår funkade ok efter att all aska kom ut runt omkring. Blåste bara rent katalysatorn. Om eldning: Man får ställa tilluften baktill efter behov men hos oss står den oftast halvöppen. Brukar inte strypa helt. Sotarn var imponerad, mycket lite sot efter många års tjänst.J John81 skrev:
Då har ni väl optimal förbränning. Känns bra när det funkar på sitt bästa vis. Sen är förutsättningarna olika i vart hus. Så mycket som spelar in har man förstått. Kör på fullt öppet luftspjäll. Kollar på termometern nu på kaminen och rättar mig efter den hur hårt jag eldar. Ligger på närmre 200° på utgående rör, och där ska det ligga caM Metafor skrev:Låter bra! Det var i alla fall skönt att ta isär och göra rent. Det talas om att man skulle byta katalysator ofta, men jag tyckte vår funkade ok efter att all aska kom ut runt omkring. Blåste bara rent katalysatorn. Om eldning: Man får ställa tilluften baktill efter behov men hos oss står den oftast halvöppen. Brukar inte strypa helt. Sotarn var imponerad, mycket lite sot efter många års tjänst.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden