Hej,
Har tänkt och ha som "extra" till luft/vatten pump för att spara istället för att använda elpatron, har hittat solpaneler som tydligen ska fungera även väldigt bra till vintern, såklart under rådande sol eller liknande,, har gjort en skiss på hur jag tänkt köra det då det bara är ett tillägg. Alltså utan tank, och med via värmeväxlare istället mellan golvvärmen. Jag tänker även ha en ventil så jag kan endast cirkulera vattnet på kvällar och under dåliga dagar så det ej går igenom och kyler i växlaren, dock sägs det at systemet ger 20 grader vid dåliga dagar och det är rätt bra tillägg för mig, och vid bra sol på vintern kan det räcka enbart med dessa paneler men som sagt beror på, jag har tänkt och köpa en väldigt lite anläggning till o börja med. Det som jag skulle tänkas behövas hjälp med enligt ritning är vad för typ av växlare jag kan tänkas behöva och vilken sort cirk pump som klarar höjd från källare till tak på ca 15 m..sedan är där nån "liquid" i systemet som värms upp och då undrar jag om man kan ha tex glykol så det inte fryser i systemet ? Har mailat kineserna men ej fått svar om detta. Sedan om där behövs expansionskärl och säkerhetsventil och luftventil, har endast sätt att folk på youtube kör säkerhetsventil men som sagt kanske bäst och ha allt på denna slingan även. Lite länkar till systemet nere och ritning.
https://www.aliexpress.com/item/326...&terminal_id=722a8f2f6224487f9d48755273fcf69a
ni kan läsa om dessa här
https://www.google.com/search?q=eva...iQ_EDHfo8BcIQ9QF6BAgJEAE#imgrc=zZqD7OcR5_5PmM
Har tänkt och ha som "extra" till luft/vatten pump för att spara istället för att använda elpatron, har hittat solpaneler som tydligen ska fungera även väldigt bra till vintern, såklart under rådande sol eller liknande,, har gjort en skiss på hur jag tänkt köra det då det bara är ett tillägg. Alltså utan tank, och med via värmeväxlare istället mellan golvvärmen. Jag tänker även ha en ventil så jag kan endast cirkulera vattnet på kvällar och under dåliga dagar så det ej går igenom och kyler i växlaren, dock sägs det at systemet ger 20 grader vid dåliga dagar och det är rätt bra tillägg för mig, och vid bra sol på vintern kan det räcka enbart med dessa paneler men som sagt beror på, jag har tänkt och köpa en väldigt lite anläggning till o börja med. Det som jag skulle tänkas behövas hjälp med enligt ritning är vad för typ av växlare jag kan tänkas behöva och vilken sort cirk pump som klarar höjd från källare till tak på ca 15 m..sedan är där nån "liquid" i systemet som värms upp och då undrar jag om man kan ha tex glykol så det inte fryser i systemet ? Har mailat kineserna men ej fått svar om detta. Sedan om där behövs expansionskärl och säkerhetsventil och luftventil, har endast sätt att folk på youtube kör säkerhetsventil men som sagt kanske bäst och ha allt på denna slingan även. Lite länkar till systemet nere och ritning.
https://www.aliexpress.com/item/326...&terminal_id=722a8f2f6224487f9d48755273fcf69a
ni kan läsa om dessa här
https://www.google.com/search?q=eva...iQ_EDHfo8BcIQ9QF6BAgJEAE#imgrc=zZqD7OcR5_5PmM
Det är 10år för sent. Vacuumrör funkar (även om denna modell med beredare på taket passat bättre i grekland) än i Sverige, men de ger för lite värme i förhållande till kostnaden.
Ingen sätter in sådant nuförtiden.
(Du skriver för övrigt solpaneler hela tiden, men syftar på solvärme. SolpanELer gör el).
Satsa på rikriga solpaneler istället. Du får bättre ekonomi med dem med elproduktion, och kan använda dem till att driva värmepumpen eller din tv.
(Du skriver för övrigt solpaneler hela tiden, men syftar på solvärme. SolpanELer gör el).
Satsa på rikriga solpaneler istället. Du får bättre ekonomi med dem med elproduktion, och kan använda dem till att driva värmepumpen eller din tv.
okej du har rätt solvärme, men jag har redan allt behov av min värmepump, jag vill bara utesluta en 6 eller 9 kw elpatron och då behöver jag knappt 10 grader vilket jag lätt tror jag får ut från dessa ,, du tänker kanske att jag behöver mer grader ut ifrån dessa..sedan kommer jag ej ha beredare på taket nej,, har inte lust o betala 200 000 för riktiga solpaneler ..B BSOD skrev:Det är 10år för sent. Vacuumrör funkar (även om denna modell med beredare på taket passat bättre i grekland) än i Sverige, men de ger för lite värme i förhållande till kostnaden.
Satsa på riktiga solpaneler istället. Du får bättre ekonomi med dem med elproduktion, och kan använda dem till att driva värmepumpen eller din tv.
Det är inte direkt gratis med dessa heller. Visst de går igång en skvätt på vintern (jag vet...), men det är inte många h sol på kallaste vintern, och rätt ofta snö.
Det kommer bli dyra kWh ur dessa.
10C måste ju vara nån form av feltänk? Men det är inte så att man får dubbelt så många kWh bara för att man går ner i temp.Du har en mellanväxling mellan solvärme/gv. Mellan plattan och luften inne. Och du har redan en vp? Håller du 2C inomhustemp vid golvet?
Det kommer bli dyra kWh ur dessa.
10C måste ju vara nån form av feltänk? Men det är inte så att man får dubbelt så många kWh bara för att man går ner i temp.Du har en mellanväxling mellan solvärme/gv. Mellan plattan och luften inne. Och du har redan en vp? Håller du 2C inomhustemp vid golvet?
jag får ju ut 35 minst från vp till golvvärme men vid riktigt kalla grader så går elpatron in o då har jag ist 45 säger vi,,o dom 10 grader kommer från elpatron, som ist kan komma från solvärmen,,dom kostar 4000kr från kina, låter ju inte dyrt,,dock vet jag ej hur många kvadrat man behöver av dessa,.,för att få 10-20 grader extra,
men tänkte på en annan sak, om jag kör det på golvvärmen direkt under sommartid , borde det inte kylas då? eller ja det blir kanske för liten kylning jämfört med vat systemet upp på taket får har hört det kan bli 120 grader i sån, därför jag undrar om jag kan köra det enbart på vintern med expan kärl o säkerhetsventil o avluftare? folk kopplqr det oftast på element har jag settE Emanuel01 skrev:
Eftersom ingen installerar sånt idag kan jag dela med mig av mina tankar... Jag satte upp 4 m2 plansolfångare i rakt söderläge förra året! Nackdelarna mot solpaneler (PV) är att man "bara" får värme, det kan ses som svårt att dra vattenrör mot några elkablar (fördelen är att man FÅR göra det själv), men framförallt att systemet inte går att "stänga av"...
För mig var det dels en kul grej och dels en så låg investering att det är svårt att misslyckas! Jag räknade på en avbetalning på 3-5 år beroende på hur man räknar!
Men då har jag dem dockade till en solslinga i botten av min acktank med ett reglersystem som startar en cirkulationspump när det är 4 grader varmare på taket än i tanken och stänger av när det är lika.
Panelerna är fyllda med glykolblandning så de inte fryser! Under november kom systemet igång under förmiddagen och körde någon timme, men det ger inte direkt någon energi! Eftersom det startar på ett antal minusgrader går den mesta solen till att få upp temperaturen till över de 30-40 som behövs för att börja pumpa! Nu i december ligger det snö på, så de ger inget...
I juni gick det över förväntan och vi täckte så gott som hela varmvatten behovet!
För mig var det dels en kul grej och dels en så låg investering att det är svårt att misslyckas! Jag räknade på en avbetalning på 3-5 år beroende på hur man räknar!
Men då har jag dem dockade till en solslinga i botten av min acktank med ett reglersystem som startar en cirkulationspump när det är 4 grader varmare på taket än i tanken och stänger av när det är lika.
Panelerna är fyllda med glykolblandning så de inte fryser! Under november kom systemet igång under förmiddagen och körde någon timme, men det ger inte direkt någon energi! Eftersom det startar på ett antal minusgrader går den mesta solen till att få upp temperaturen till över de 30-40 som behövs för att börja pumpa! Nu i december ligger det snö på, så de ger inget...
I juni gick det över förväntan och vi täckte så gott som hela varmvatten behovet!
Problemet är som sagt att du måste få bort energin hela tiden! Normalt dimensionerar man det för att koka i panelen om det blir för varmt, men det förstör glykolen så det ska inte ske för ofta...
Det går så klart att tömma ut det på sommaren och bara köra på den kalla delen av året, men då blir nog den ekonomiska kalkylen ingen rolig läsning...
Det går så klart att tömma ut det på sommaren och bara köra på den kalla delen av året, men då blir nog den ekonomiska kalkylen ingen rolig läsning...
det låter ju ändå som du lyckades men inte som ett komplett behov kan jag förstå men som ett komplement låter det ju utmärkt. vilka paneler hade du? om man får fråga eller du gjorde något själv itav slang -modellen?I Ingenjör Jesper skrev:Eftersom ingen installerar sånt idag kan jag dela med mig av mina tankar... Jag satte upp 4 m2 plansolfångare i rakt söderläge förra året! Nackdelarna mot solpaneler (PV) är att man "bara" får värme, det kan ses som svårt att dra vattenrör mot några elkablar (fördelen är att man FÅR göra dedet själv), men framförallt att systemet inte går att "stänga av"...
japp det är därför jag får jag ju kolla på hösten vilket hur mycket som går o kombinera, därför tänker jag mig enbart på vinter då är det gott med 45-50 ut från pump, stort hus blir ändå max 28-30 i golvet typE Emanuel01 skrev:
ja lite så ärI Ingenjör Jesper skrev:Problemet är som sagt att du måste få bort energin hela tiden! Normalt dimensionerar man det för att koka i panelen om det blir för varmt, men det förstör glykolen så det ska inte ske för ofta...
det tänkt , huset behöver ju ändå inte värme på sommaren? eller hur tänkte du ekonomiskt? du menar själva inköpet.. ? om du köper dyra märken ja..