B
Bonzo2000: [citat] Japp. Inkopplat och driftsatt för några veckor sedan, precis i lagom tid inför värmen. Jag är rätt nöjd att jag fick ihop det till slut och ännu en gång har jag insett att precis när man börjar begripa hur man ska göra med allt så är man klar.
8 svar · 2,8k läst
·
A
Allmänobildad: Kolla glasrörsäkringen i kopplingsboxen i fördelarskåpet. Den sitter till vänster om transformatorn.
2 svar · 4,7k läst
S
sroska: Tack för alla svar! Ska stänga av cirkpumpen/ventiler på pannan imorgon och ta bort elementen. Ska också se till att uppgraderar ventiler också och sätta på nya termostat!
5 svar · 2,1k läst
·
A
Andenzz: Ingen som har någon idé/ tanke om detta? Kan inte vara helt ovanligt att man bygger förråd/klädkammare i ett större utrymme och vill undvika alltför varmt i dessa små utrymmen. Så någon bör ha haft samma frågeställning tänker jag :-)
1 svar · 801 läst
·
V
virtq: [citat] Det går att upprätta en deklaration utifrån beräknade värden också. Du kan beställa en energiberäkning av en byggkonsult som sedan går att göra en deklaration utifrån. Så kommer vi göra på vårt nybygge där vi inte ännu bott i 12 månader. Borde väl gå att applicera på ett hus där man gjort omfattande renoveringar och förbättringar kan jag tycka.
20 svar · 70,3k läst
·
nino
nino: Jag brukar inte klippa armeringen, bara lägga givaren rakt på. Armeringen ska ligga helt mot spånplattan, den ska inte upp
14 svar · 4,9k läst
·
Tomture61
Tomture61: [citat] Har 3 glasfönster från Elitfönster . Vid enbart ngr minus så upplevs kallras och självklart tilltar kallraset vid -20 :D
25 svar · 4,5k läst
Sundlöf
Sundlöf: Ja ni har rätt. Det är mycket jobb att isolera rören, dessutom är jag osäker på vilken effekt jag får. Tack för era svar :)
3 svar · 3,9k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Järnrören lär inte vara svetsade utan gängade och tätade med lin. Dolda skarvar på radiatorkretsen är normalt inga problem.
3 svar · 2,5k läst
K
Kallens: Varför skrev jag bergvärme? Luft/vatten ska det såklart vara. Där brukar väl livslängden dock vara ännu kortare. Jag tror 20 år för en fjv central är extremt pessimistiskt, och 20år för en luft/vatten väldigt optimistiskt. Kanske kan du också säkra ner el abbonemanget om du kör fjv?
5 svar · 2,5k läst
J
Josth: Låter som ett hus med luftvärmeaggregat. En del är missnöjda med komforten med luftvärme och vill ha radiatorer eller golvvärme istället, medans andra tycker luftvärme är acceptabelt. Om kompressorn i 200P fungerar fortfarande bör den spara runt 7000 kWh per år på elräkningen jämfört med t.ex. direkt-el. Kompressorn är ganska liten och ger ca 1,65 kW värme med 550 W el.
1 svar · 1,6k läst
D
Deek: Jag köpte lite stenull med folie och satte dit den. Sotarn tittade på det när han var här och gav tummen upp. Hurra :D
5 svar · 2,5k läst
·
K
Knight: De upptäckte att om skorstenen blockeras högre upp så trycks rökgaserna in i det andra rummet och ger en livsfarlig miljö
3 svar · 978 läst
J
Josth: Man kan inte köra kyla i vanliga element pga kondensen m.m. För kyla krävs det separata kondensisolerade rör och ofta en mindre tank till förutom fläktkonvektor.
1 svar · 1,0k läst
felixnh
felixnh: Snabb uppdatering för de som är intresserade: det som hade hänt var att kassetten ytterhöljde hade släppt från sitt fäste vilket gjorde att metallådan lutade mot patronen. I samband med detta blev det också klart att systemet var felbyggt med för lågt tryck vilket gjorde att mycket luft fanns i systemet. Dvs, kokande vatten som slog mot metallen på ytterhöljet. Nu löst med pallar
2 svar · 1,3k läst
·
D
Dannen25: Hej! Behöver ta bort ett element tillfälligt, bland annat för att skruvarna till upphängningen har lossnat och renovering i samband. Finns det några pluggar till såhär gammla element? Från -74. Är enrörssystem. Även ventildelen är stum, därav ratten gått av. Kanske finns nya insatser? [bild]
0 svar · 1,1k läst
·
offlarjon
offlarjon: [citat] Var helt inställd på att kompressorn hade dragit sin sista suck men enligt servicekillen var den tydligen i ovanligt gott skick. Endast en trasig ventil påträffades, så man gjorde en fullständig service på pannan & så får vi helt enkelt se om det räcker. Har kört vår/höst sedan i morse & än så länge värms vattnet upp som det ska.
7 svar · 1,4k läst
·
K
KjellTimell: Kolla med någon IVT eller Thermia ÅF.. min uppfattning är att dom inte är lika slutsålda som grossistpumparna (Nibe, Bosch). Visserligen några kronor mer, men dom kan fortfarande lämna fast pris. Nibe är det "leveransdagens pris gäller", vem vågar spå vad den kostar Q2 2023 så som världen ser ut just nu? Flera av dom IVT ÅF jag kontaktade hade obokade pumpar på väg in och kunde
34 svar · 10,2k läst
J
Josth: Den termostaten brukar vara en s.k. maxtermostat som ska skydda golven från att bli för varma så den borde sitta på sin plats. Brukar vara inställd så den stänger vid t.ex. 40° eller 45°. Ytan på golven ska få bli max 27° annars riskerar man att parketten reser sig och förstörs.
1 svar · 889 läst
·
A
Avemo: [citat] Då har du en given startpunkt för att sänka förbrukningen. Leta reda på och åtgärda små läckor.
13 svar · 1,6k läst
Isakare
Isakare: För att få stopp på värmen i mitt hus fick jag stänga av kranar både på in och utgående. Å andra sidan hade jag 2" stigare från pannrummet och 1" rör till elementen.
6 svar · 946 läst
galento
galento: [citat] Vi har en sån sen 2018 och är nöjda med den ( enplanshus ) + vi kör ofta på AC läge sommartid.
3 svar · 2,7k läst
J
Jha_: [citat] Tjena Excel! Blir svårt med framdragning där, samt en köksdörr nära så det blir knappt någon vägg kvar men bra tanke. Vi har enklare för att gå ut genom väggen där vi tänkte och hyfsat nära till utedelen. Blir ett par meter från borrhål till utedel dock, glömde faktist fråga om det är större tapp på effekten per meter om man går längs med fasaden? Det kommer
6 svar · 2,3k läst
·
R
Rillehouse: Hej, Någon som vet hur man får nibe 730 att inte värma vatten under en specifik period? Just nu går kompressorn på "varmvatten". Jag gick in under schema på varmvatten och valde 00.0 - 23.45 Från, är det det enda sättet?
0 svar · 993 läst
H
Hejsansvejsan: [citat] Elementet är ju inte på balkongen utan på insidan där man går ut till balkongen, har inga fönster i det rummet så är väl enda placeringen som funkar där antar jag. [citat] Då förstår jag! Ska höra med någon i styrelsen först då, tack för svar!
3 svar · 1,0k läst
·
J
Josth: Ja det borde gå om man gör det ordentligt. Ta dubbla plastpåsar och låt dem ligga en stund i isvattnet.
6 svar · 767 läst
R
rörslusken: [citat] [citat] [citat] Om du ska ha shunt eller inte bestäms av ifall du ska ha radiatorer i det framtida Bostadshuset. Blir det golvvärme i hela bostadshuset och även attefallshusets finns ingen mening med shunt då du ställer ner kurvan på din framtida BVP, shunt krävs bara när du kombinerar raddisar och golvärme. Dock kommer du nog behöva en extra cirkulationspump för kulverten då
1 svar · 1,6k läst
Ä
Älvsbyn28624: [citat] Jag var endast spekulant till huset och hoppade av under budgivningen i ett ganska tidigt skede, så vi behövde aldrig göra någon konvertering. :)
9 svar · 5,3k läst
P
peter.linkan: Tack :)
3 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.