2 322 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Flytta runt luft
Sida 1 av 2
Hej!
Har en braskamin som är placerad i mitten av huset och fixar att värma upp hall, kök och allrum. Skulle gärna vilja få lite cirkulation på luften till/från sovrum som inte ligger i direkt anslutning till hallen.
Har funderat på att flytta varmluft från den varma hallen och trycka ut nere vid golvet i sovrummen, men undrar om det kanske är bättre att göra tvärt om, dvs flytta kall luft via spirorör på vinden från golven i sovrummen och "dumpa" över braskaminen. Tanken är då att den varma luften från hallen skulle förflytta sig inuti huset till sovrummen istället för att kylas ner om den transporteras på vinden.
Funkar detta i praktiken?
När det gäller fläkt och ventiler har jag kikat på följande:
LPKB Silent 100 C1 Kanalfläkt (luftbutiken.se)
Typ en sån här ventil för tilluft vid braskaminen:
FläktWoods Tilluftsventil STI 100mm (luftbutiken.se)
När det gäller de som ska sitta nere vid golvet så har jag inte funderat klart ännu.
Spirorören som går från tak till golv tänkte jag gömma inuti väggfasta garderober.
Har en braskamin som är placerad i mitten av huset och fixar att värma upp hall, kök och allrum. Skulle gärna vilja få lite cirkulation på luften till/från sovrum som inte ligger i direkt anslutning till hallen.
Har funderat på att flytta varmluft från den varma hallen och trycka ut nere vid golvet i sovrummen, men undrar om det kanske är bättre att göra tvärt om, dvs flytta kall luft via spirorör på vinden från golven i sovrummen och "dumpa" över braskaminen. Tanken är då att den varma luften från hallen skulle förflytta sig inuti huset till sovrummen istället för att kylas ner om den transporteras på vinden.
Funkar detta i praktiken?
När det gäller fläkt och ventiler har jag kikat på följande:
LPKB Silent 100 C1 Kanalfläkt (luftbutiken.se)
Typ en sån här ventil för tilluft vid braskaminen:
FläktWoods Tilluftsventil STI 100mm (luftbutiken.se)
När det gäller de som ska sitta nere vid golvet så har jag inte funderat klart ännu.
Spirorören som går från tak till golv tänkte jag gömma inuti väggfasta garderober.
Produkter som diskuteras: "Kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Jag googlade lite och det verkar som man normalt tar varm luft nära taket i det varma rummet och släpper ut den nära taket i det kalla rummet. Då kommer automatiskt den kalla golvluften att "rinna" tillbaka till det varma rummet.
Ja, så har jag förstått att de flesta gör. Men jag tänker att det är dumt att kyla ner den varma luften när den färdas på vinden. (Jo, jag har tänkt isolera rören.G Guson skrev:
Skillnaden i temperatur mellan den varma luften och den kalla luften är inte så stor, förlusterna på kallvinden blir stora i båda fallen. Om möjligt bör du trycka luften genom en innervägg nära taket istället för via vinden.
Ok, vilket håll förespråkar du: trycka ut varmluft i sovrummen eller hämta kalluft?G Guson skrev:
Så har vi och det funkar bra. Vi har en Soler & Palau kanalfäkt frånG Guson skrev:
Clas Ohlson och den har vi använt i 20 år.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vi använder samma som på länken ( den är dock 20 år gammal nu ) :N nauleem skrev:
VE022000 | Vemer Rumstermostat | Elfa Distrelec Sverige
Sen har vi även varvtalsstyrning på fläkten men den kom
från Clas Ohlson :
Varvtalsregulator | Clas Ohlson
Kan ju nämna att vi har s.k ljuddämpande slang före och efter fläkten ( Ahlsell )
och för att minimera risken med stomljud hänger fläkten i egentillverkad läderrems-
upphängning. Fläkten har gått ofattbart många varv under alla år så det måste
vara bra kvalité , tar isär och gör rent emellanåt.
( fläkten ska väl flytta 160m3 / tim på max om jag inte minns fel )
Jag kontaktade Claes Ohlssons angående termostat, när jag då beskrev vad den skulle användas till så rekommenderade de att jag inte skulle använda den fläkten eftersom den bara klarar 40 grader. Har detta varit problem för er?galento skrev:
Vi använder samma som på länken ( den är dock 20 år gammal nu ) :
VE022000 | Vemer Rumstermostat | Elfa Distrelec Sverige
Sen har vi även varvtalsstyrning på fläkten men den kom
från Clas Ohlson :
Varvtalsregulator | Clas Ohlson
Kan ju nämna att vi har s.k ljuddämpande slang före och efter fläkten ( Ahlsell )
och för att minimera risken med stomljud hänger fläkten i egentillverkad läderrems-
upphängning. Fläkten har gått ofattbart många varv under alla år så det måste
vara bra kvalité , tar isär och gör rent emellanåt.
( fläkten ska väl flytta 160m3 / tim på max om jag inte minns fel )
Var skulle den termostaten ha monterats för att utsättas för mer än 40 grader? Det är väl rumsluftens temperatur som skall mätas?N nauleem skrev:
Högst oklart, har aldrig mätt temperaturen i taket precis ovanför kaminen. Eftersom kundtjänst från Clas Ohlsons skrev som de gjorde tänkte jag att det inte är helt omöjligt.G Guson skrev:
I resten av rummet blir det givetvis inte i närheten av 40 grader.
Nej har inte varit några problem på alla år med det , har inte mättN nauleem skrev:
graderna ovanför spisen så vet inte det. Våran suger ju in varmluften från
ett galler under taket ovanför köksspisen så det kan bli mkt varmt , spisen
har en nominell värmeeffekt på 7,0 kw.
Kan tänkas de nyare fläktarna är lite olika , tror de har plastklämmor våran
har metallklämmor.
Redigerat: