1 613 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Sänka energiförbrukningen
Hej
jag har en ivt airx luft/vatten till radiatorer, inför kommande vinter i se4 tänkte jag sänka förbrukningen. jag ändrade framledningstemperatur vid DUT från 60c till 55c (dut -10c)
Är 5c sänkning på framledning rimligt, vad gör det på inomhustemperaturen?
är det kanske bättre att ha 60c vid DUT och istället paralellförskjuta hela kurvan (5?) steg ned?
Tacksam för input
jag har en ivt airx luft/vatten till radiatorer, inför kommande vinter i se4 tänkte jag sänka förbrukningen. jag ändrade framledningstemperatur vid DUT från 60c till 55c (dut -10c)
Är 5c sänkning på framledning rimligt, vad gör det på inomhustemperaturen?
är det kanske bättre att ha 60c vid DUT och istället paralellförskjuta hela kurvan (5?) steg ned?
Tacksam för input
Det effektivaste är att ha så låg framledningstenperatur som möjligt. Öppna alla termostater max och justera framledningstempen för önskad rumstemperatur. Stryp ner rum som inte behöver ha komfort (eller element nära pannan som kortsluter systemet) med termostaterna, sänk framledningstemp igen om det går. Så har vi gjortÅsa Lund skrev:
Du kan även fundera på att montera eller byta ut en radiatorer till en fläktkonvektor på strategiskt ställe i huset.
då kan du med största sannolikhet sänka kurvan än mer. Som tidigare skrivits är det önskvärt att kunna ha så låg framledningstemperatur som möjligt.
då kan du med största sannolikhet sänka kurvan än mer. Som tidigare skrivits är det önskvärt att kunna ha så låg framledningstemperatur som möjligt.
Okey då är jag inte så fel på det med 5c , då är frågan om jag skall parallell-förskjuta hela kurvan eller ändra lutningen. Tänker att cop minskar vid minskad temp så ändrar jag kurvlutningen så minskar framledningstemp i takt med att cop sjunker.Åsa Lund skrev:
Min tanke
Ändra temp vid DUT
Jag sparar som minst eller nästan inget när det är "varmt" ute och slipper ha låg temp inomhus vid mild temp ute men ju mer utomhustemp sjunker ju mer sparar jag och ju mer närmare jag mig min sänkning på 5c framledningstemp
Parallellförskjuta kurvan
Jag sparar energi hela tiden men får i gengäld kallare i huset hela tiden dvs även när det är milt ute
Frågan är om besparingen är så stor när det är milt ute att det är värt att ha det kallt då framför att bara ha det lite kallare inomhus när det är kallt ute och när man då sparar som mest energi?
Kanske ett förtydligande om var jag fastnat i min tankegång
Min tanke
Ändra temp vid DUT
Jag sparar som minst eller nästan inget när det är "varmt" ute och slipper ha låg temp inomhus vid mild temp ute men ju mer utomhustemp sjunker ju mer sparar jag och ju mer närmare jag mig min sänkning på 5c framledningstemp
Parallellförskjuta kurvan
Jag sparar energi hela tiden men får i gengäld kallare i huset hela tiden dvs även när det är milt ute
Frågan är om besparingen är så stor när det är milt ute att det är värt att ha det kallt då framför att bara ha det lite kallare inomhus när det är kallt ute och när man då sparar som mest energi?
Min tanke
Ändra temp vid DUT
Jag sparar som minst eller nästan inget när det är "varmt" ute och slipper ha låg temp inomhus vid mild temp ute men ju mer utomhustemp sjunker ju mer sparar jag och ju mer närmare jag mig min sänkning på 5c framledningstemp
Parallellförskjuta kurvan
Jag sparar energi hela tiden men får i gengäld kallare i huset hela tiden dvs även när det är milt ute
Frågan är om besparingen är så stor när det är milt ute att det är värt att ha det kallt då framför att bara ha det lite kallare inomhus när det är kallt ute och när man då sparar som mest energi?
Nja, det där stämmer nog inte riktigt. Energiflödet genom väggen brukar antas vara direkt proportionellt mot temperaturskillnaden. Så en grads sänkning sparar lika mycket energi under hela uppvärmningssäsongen.
Du skall sänka tempen vid DUT.T TobiasK233 skrev:Kanske ett förtydligande om var jag fastnat i min tankegång
Min tanke
Ändra temp vid DUT
Jag sparar som minst eller nästan inget när det är "varmt" ute och slipper ha låg temp inomhus vid mild temp ute men ju mer utomhustemp sjunker ju mer sparar jag och ju mer närmare jag mig min sänkning på 5c framledningstemp
Parallellförskjuta kurvan
Jag sparar energi hela tiden men får i gengäld kallare i huset hela tiden dvs även när det är milt ute
Frågan är om besparingen är så stor när det är milt ute att det är värt att ha det kallt då framför att bara ha det lite kallare inomhus när det är kallt ute och när man då sparar som mest energi?
Så lågt det går utan att du förfryser fötterna när det är kallt ute.
Komplettera gärna med en fläktkonvektor så kan du sänk än mer och därmed få en högre verkningsgrad från VP.
Klicka här för att svara