Hej

jag har en ivt airx luft/vatten till radiatorer, inför kommande vinter i se4 tänkte jag sänka förbrukningen. jag ändrade framledningstemperatur vid DUT från 60c till 55c (dut -10c)

Är 5c sänkning på framledning rimligt, vad gör det på inomhustemperaturen?

är det kanske bättre att ha 60c vid DUT och istället paralellförskjuta hela kurvan (5?) steg ned?

Tacksam för input
 
Åsa Lund
Temperaturen i rummen ställer du väl in med termostaten på radiatorn?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Temperaturen i rummen ställer du väl in med termostaten på radiatorn?
Inte om man har vattenburet med VP då skall alla termostater vara öppna och man reglerar temperaturen på värmepumpen.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Temperaturen i rummen ställer du väl in med termostaten på radiatorn?
Det effektivaste är att ha så låg framledningstenperatur som möjligt. Öppna alla termostater max och justera framledningstempen för önskad rumstemperatur. Stryp ner rum som inte behöver ha komfort (eller element nära pannan som kortsluter systemet) med termostaterna, sänk framledningstemp igen om det går. Så har vi gjort :)
 
Har du utomhus- och inomhusgivare torde minskning av maximal framledningstemperatur leda till att det blir kallt inne om den lägre temperatur du valt inte räcker till, innan dess sparar du inget
 
Åsa Lund
Har hört nånstans att 3° på framledningen ger 1° i rummet.
 
R reez skrev:
Har du utomhus- och inomhusgivare torde minskning av maximal framledningstemperatur leda till att det blir kallt inne om den lägre temperatur du valt inte räcker till, innan dess sparar du inget

Utomhusgivare
 
Du kan även fundera på att montera eller byta ut en radiatorer till en fläktkonvektor på strategiskt ställe i huset.
då kan du med största sannolikhet sänka kurvan än mer. Som tidigare skrivits är det önskvärt att kunna ha så låg framledningstemperatur som möjligt.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har hört nånstans att 3° på framledningen ger 1° i rummet.
Okey då är jag inte så fel på det med 5c , då är frågan om jag skall parallell-förskjuta hela kurvan eller ändra lutningen. Tänker att cop minskar vid minskad temp så ändrar jag kurvlutningen så minskar framledningstemp i takt med att cop sjunker.
Min tanke

Ändra temp vid DUT
Jag sparar som minst eller nästan inget när det är "varmt" ute och slipper ha låg temp inomhus vid mild temp ute men ju mer utomhustemp sjunker ju mer sparar jag och ju mer närmare jag mig min sänkning på 5c framledningstemp

Parallellförskjuta kurvan
Jag sparar energi hela tiden men får i gengäld kallare i huset hela tiden dvs även när det är milt ute

Frågan är om besparingen är så stor när det är milt ute att det är värt att ha det kallt då framför att bara ha det lite kallare inomhus när det är kallt ute och när man då sparar som mest energi?
 
Kanske ett förtydligande om var jag fastnat i min tankegång

Min tanke

Ändra temp vid DUT
Jag sparar som minst eller nästan inget när det är "varmt" ute och slipper ha låg temp inomhus vid mild temp ute men ju mer utomhustemp sjunker ju mer sparar jag och ju mer närmare jag mig min sänkning på 5c framledningstemp

Parallellförskjuta kurvan
Jag sparar energi hela tiden men får i gengäld kallare i huset hela tiden dvs även när det är milt ute

Frågan är om besparingen är så stor när det är milt ute att det är värt att ha det kallt då framför att bara ha det lite kallare inomhus när det är kallt ute och när man då sparar som mest energi?
 
Nja, det där stämmer nog inte riktigt. Energiflödet genom väggen brukar antas vara direkt proportionellt mot temperaturskillnaden. Så en grads sänkning sparar lika mycket energi under hela uppvärmningssäsongen.
 
Åsa Lund
Jag stänger av cirkulationspumpen på värmen helt när det är 16/18° eller mer utomhus på dagarna. Har inte haft den igång sedan i april/maj nån gång.
 
Jag brukar se till att låta solen stråla in dagtid vilket höjer inne temperaturen, funkar fint då jag har inne givare som kompenserar värmen till radiatorerna.
 
T TobiasK233 skrev:
Kanske ett förtydligande om var jag fastnat i min tankegång

Min tanke

Ändra temp vid DUT
Jag sparar som minst eller nästan inget när det är "varmt" ute och slipper ha låg temp inomhus vid mild temp ute men ju mer utomhustemp sjunker ju mer sparar jag och ju mer närmare jag mig min sänkning på 5c framledningstemp

Parallellförskjuta kurvan
Jag sparar energi hela tiden men får i gengäld kallare i huset hela tiden dvs även när det är milt ute

Frågan är om besparingen är så stor när det är milt ute att det är värt att ha det kallt då framför att bara ha det lite kallare inomhus när det är kallt ute och när man då sparar som mest energi?
Du skall sänka tempen vid DUT.
Så lågt det går utan att du förfryser fötterna när det är kallt ute.
Komplettera gärna med en fläktkonvektor så kan du sänk än mer och därmed få en högre verkningsgrad från VP.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.