8 505 läst ·
7 svar
9k läst
7 svar
Gasolkamin i vardagsrummet
Hej
Hyr lägenhet i ett äldre hus som är dåligt isolerat, uppvärmning direktverkande el vilket märktes förra vintern som blev dyr trots luftvärmepump (der är kallhyra).
Har tänkt skaffa någon form av gasolkamin till ett uterum/växthus och funderar om det går att använda i ex vardagsrummet de mest kalla stunderna till vintern?
Har läst att det behövs bra lufttillförsel, men har någon tips på en kamin som använder skorsten som inte kostar en halv förmögenhet isåfall?
Hyr lägenhet i ett äldre hus som är dåligt isolerat, uppvärmning direktverkande el vilket märktes förra vintern som blev dyr trots luftvärmepump (der är kallhyra).
Har tänkt skaffa någon form av gasolkamin till ett uterum/växthus och funderar om det går att använda i ex vardagsrummet de mest kalla stunderna till vintern?
Har läst att det behövs bra lufttillförsel, men har någon tips på en kamin som använder skorsten som inte kostar en halv förmögenhet isåfall?
Jo, den kommer gå för fullt, men eftersom det är västkust så blåst i kombination med kyla så funderar jag på att ha något till att stödja pumpen när det blir riktigt eländiga förhållanden (som inte kräver el).Jonatan79 skrev:
Ved hade varit det bästa men det finns ingen skorsten att montera in braskamin i lägenheten.
finns ju pelletskaminer med väggfläkt som är skorstensfria. Dock kostar dom en slantB Blixtmaskin skrev:Jo, den kommer gå för fullt, men eftersom det är västkust så blåst i kombination med kyla så funderar jag på att ha något till att stödja pumpen när det blir riktigt eländiga förhållanden (som inte kräver el).
Ved hade varit det bästa men det finns ingen skorsten att montera in braskamin i lägenheten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Det måste vara en gasolkamin som är gjord för att användas inomhus.B Blixtmaskin skrev:
Kolla upp om det finns brandskyddsregler som bestämmer hur mycket gasol det får finnas i en lägenhet.
Gasolkamin är väl ett bra alternativ när elräkningen börjar bli lite högre än normalt.
Man får väl säga tack och bocka djupt åt både MP och Sossarna som sett till att sätta svenska folket i en ekonomisk rävsax den kommande vintern. Att besluta att stänga fler kärnreaktorer som kunde hjälpa att hålla energinivåerna något under denna vinter, istället ska det eldas med kol, gas och ved. Väldigt miljövänligt!
Tack för det MP och Sossarna!
Man får väl säga tack och bocka djupt åt både MP och Sossarna som sett till att sätta svenska folket i en ekonomisk rävsax den kommande vintern. Att besluta att stänga fler kärnreaktorer som kunde hjälpa att hålla energinivåerna något under denna vinter, istället ska det eldas med kol, gas och ved. Väldigt miljövänligt!
Tack för det MP och Sossarna!
Klicka här för att svara
