Bara att skruva på den stora kromade muttern med en stor skiftnyckel eller polygriptång. Det är en MMA termostat och den senaste modellen heter Evosense om du vill uppgradera till nya termostater om de gamla inte reglerar något bra längre.
Okej tack så mycket. När jag skruvat loss den kan jag se om piggen innanför går fram å tillbaka då så inte den åker med ut?
Tackar.
Jag har en frånluftspump med innehavare. Gör det nån skillnad med termostater då. Vissa rum i ändarna av huset blir kallare
Jag har en frånluftspump med innehavare. Gör det nån skillnad med termostater då. Vissa rum i ändarna av huset blir kallare
Inegivare
Ja det är nackdelen med innegivare att det kan bli för kallt i rummen längst bort. Om det går kan man prova att sätta innegivaren som bara "visande" och inte "styrande" och prova att använda termostaterna istället. Viktigt då att värmekurvan är bra inställd.
Hur ställer man in en bra värmekurva?
En ivt 490 frånluftspump.
Ska man göra nåt med innegivaren?
Ska man göra nåt med innegivaren?
Ok. Det står bra i manualen hur man ställer in värmekurvan: https://backend.omnishare.net/gfx/F...VT/IVT 490 495/Anvandarmanual_490-495Twin.pdf
För att slippa kalla rum kan man flytta innegivaren till det kallaste rummet i huset. Annars kan man koppla bort innegivaren (GT5) och köra helt med termostaterna men åtminstone ett par termostater i de kallaste rummen bör lämnas på max. Som sagt viktigt att värmekurvan är rätt inställd när man kör med termostaterna.
För att slippa kalla rum kan man flytta innegivaren till det kallaste rummet i huset. Annars kan man koppla bort innegivaren (GT5) och köra helt med termostaterna men åtminstone ett par termostater i de kallaste rummen bör lämnas på max. Som sagt viktigt att värmekurvan är rätt inställd när man kör med termostaterna.
Har luftat å kollat stiftet på termostater a men rören och elementen är fortfarande kalla. Men det blir den temperaturen jag ställt in frånluftspumpen på??????
Om det blir ”för kallt” i vissa rum och ”för varmt” i vissa rum så är radiatorkretsen felaktigt injusterad.J Josth skrev:
Med rätt injusterad radiatorkrets så ska det hålla ”rätt” temperatur i alla rum även med innegivare som (del)styrande av framledningstemperaturen.
Sen gäller det även att innegivaren är placerad på lämpligt ställe.
Vi har utegivare, innegivare, framledningsgivare samt returgivare som reglersystemet arbetar efter.
Vi har minimala temperatursvängningar på innetemperaturen.
I följande inlägg har jag lagt upp flera dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Även om stiftet fjädrar ut som det ska så kan käglan sitta fast mot ventilsätet.J Johan Gustafsson8520 skrev:
Det går att knacka försiktigt men distinkt med en hammare på ventilhuset.
Vad har du för framledningstemperatur?

