Hej,
Vi har idag en elpanna, Vämebaronen Elomin 3.
Vilket jag förstått är en elkasett, hos oss placerad på en vvb men dessa är helt fristående från varann.
När kylan ligger på som det kommer göra strax jobbar pannan konstant på 1,9kw, 3,7kw eller 7,4kw.
Vi har 61+61kvm hus, ca 180m 16mm golvärmeslang i källaren och 6st radiatorer på entréplan.
Så ganska litet system som inte håller tempen så länge.

För att kunna lagra värmen längre och få pannan att värma mer sällan funderar jag på om det är en lämplig lösning att montera till en ackumulatortank, ca200l.
Önskvärt vore att värma på natten med lägre elpriser och hålla kvar värmen till nästa natt.
Om så möjligt går vi över till timspot elavtal.

Visst har vi funderingar på bergvärme eller lvvp men det är inte möjligt till denna vinter.

Borde det gå att göra så? Eller tänker jag knasigt?

Ingen annan som har några funderingar?
Är det en helt tokig lösning eller fungerar det med en acctank, som jag tänker mig är som en termos som håller varmvattnet så pannan inte behöver värma på lika ofta?

Det borde fungera, men 200l räcker inte långt. Räkna med en kWh per kubikmeter och grad i lagrad värme.

• Gilla
Mr.fluff
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Det borde fungera, men 200l räcker inte långt. Räkna med en kWh per kubikmeter och grad i lagrad värme.
tack för svaret, vi har lite begränsat med utrymme runt pannan. Men en 500l tank kan vi nog få plats med, men flera kubik går bort. Då blir vi utan tvättstuga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.