1 339 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Elpanna och ackumulatortank?
Hej,
Vi har idag en elpanna, Vämebaronen Elomin 3.
Vilket jag förstått är en elkasett, hos oss placerad på en vvb men dessa är helt fristående från varann.
När kylan ligger på som det kommer göra strax jobbar pannan konstant på 1,9kw, 3,7kw eller 7,4kw.
Vi har 61+61kvm hus, ca 180m 16mm golvärmeslang i källaren och 6st radiatorer på entréplan.
Så ganska litet system som inte håller tempen så länge.
För att kunna lagra värmen längre och få pannan att värma mer sällan funderar jag på om det är en lämplig lösning att montera till en ackumulatortank, ca200l.
Önskvärt vore att värma på natten med lägre elpriser och hålla kvar värmen till nästa natt.
Om så möjligt går vi över till timspot elavtal.
Visst har vi funderingar på bergvärme eller lvvp men det är inte möjligt till denna vinter.
Borde det gå att göra så? Eller tänker jag knasigt?
Vi har idag en elpanna, Vämebaronen Elomin 3.
Vilket jag förstått är en elkasett, hos oss placerad på en vvb men dessa är helt fristående från varann.
När kylan ligger på som det kommer göra strax jobbar pannan konstant på 1,9kw, 3,7kw eller 7,4kw.
Vi har 61+61kvm hus, ca 180m 16mm golvärmeslang i källaren och 6st radiatorer på entréplan.
Så ganska litet system som inte håller tempen så länge.
För att kunna lagra värmen längre och få pannan att värma mer sällan funderar jag på om det är en lämplig lösning att montera till en ackumulatortank, ca200l.
Önskvärt vore att värma på natten med lägre elpriser och hålla kvar värmen till nästa natt.
Om så möjligt går vi över till timspot elavtal.
Visst har vi funderingar på bergvärme eller lvvp men det är inte möjligt till denna vinter.
Borde det gå att göra så? Eller tänker jag knasigt?
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Det borde fungera, men 200l räcker inte långt. Räkna med en kWh per kubikmeter och grad i lagrad värme.
Klicka här för att svara