Hej alla,

följt forumet länge, första gången jag postar.

Projekt;
En äldre vattenmantlad kamin som stod i köket som renoverades i sommar åkte ut med badvattnet.
Den är nu ersatt med tidsenlig vedeldad spis som bättre gifter sig med ett hus anno 1840.
I dessa tider känns det också bra att ha en extra kamin för både värme och matlagning. Tack Regimen.

Den vattenmantlade klenoden sparades, mest av ren lättja, i garaget. Nu slog det mig att den skall ju absolut kunna monteras på liknande sätt igen, fast ute i tvättstugan/pannrum där även vår 1 år gamla NIBE bergvärmepump för 160,000kr står. Tack regimen.

Så;
Tidigare stod den vattenmantlade kaminen i köket, på radiatorkretsen, varm och go från värmepumpen.
Som ett slags märkligt element. Men, därmed är det fastställt att det förekommer iaf inte några vattenläckage.
Tog ut den i solen i helgen, studerade brännkammaren, såg faktiskt helt OK ut, slipade och borstade, dammsög och byggde ihop. tätade med pannkit och brandklassat drevgarn och väntar nu på härdning inför fristående proveldning. Men är rätt hoppfull funktionsmässigt för spisen, skall bara skölja den så gott det går, för att inte belamra husets system med gammal skit och rost och annat som kan uppstått under ett års lagring i kallgarage.

Idag har värmepumpen en extern 500 liters acktank. Nej, timdebitering är inget alternativ tack så mycket, inte om man har tre små barn och spontana avföringskaos alternativ brådskande matlagning när mat och sovklockan ringt.
nu tänker jag att jag måste ta reda på hur;
1. värmen till radiatiorkretsen hämtas,
2. värmen till varmtappvattnet hämtas.

min tanke och spontana initiala målsättning är att montera kaminen återigen på radiotorkretsen för att skjutsa på värme med den. ved finns i mängder, man är ju inte dum.
någon som gjort något liknande? jag klurar på en separat liten krets som man enkelt styr med kulventiler. sätta termometer på vattnet efter kaminen och sen går ju cirkulationspumpen hela tiden. så så länge returvattnet för värmepumpen är högt, så lugnar sig pumpen. men inte för högt, kanske är pumpen känslig. det bästa vore ju att värma acktanken (också) förstås, men måste klura ut hur rören går.
brukar traditionellt värmepumpar jobba bägge kretsarna via acktanken om en sådan finnes?
alltså element + dusch behov.
eller så kanske man kan helt sonika fimpa elementkretsen med NIBEs mjukvara, men säga OK till varmvatten?
Får kolla på det också. lyckas jag värma bägge kretsarna med vedpannan så kanske man sonika kan fimpa pumpen under 6 månader och jobba hemifrån tills chefen får spatt och springa och peta in en pinne i brasan.

Tack och på återseende!

Vad har du för pump å vad har du acktanken till? Jag tycker det vore kanske inte enklast med bäst att ha en egen acktank som laddas av vedspisen sen tas värme ut från den med nibes axc 40 tillbehör. Då får du ett system som är HELT automatisk. När acktank är varm tas värmen därifrån å när acktank kall tas värmen från vp

V Vector skrev:
Vad har du för pump å vad har du acktanken till? Jag tycker det vore kanske inte enklast med bäst att ha en egen acktank som laddas av vedspisen sen tas värme ut från den med nibes axc 40 tillbehör. Då får du ett system som är HELT automatisk. När acktank är varm tas värmen därifrån å när acktank kall tas värmen från vp
NIBE F1255

ja det har du en poäng i. men nibes prylar kostar skjortan. skall först och främst undersöka om jag kan lösa det på ett skosnöre själv. alla pengar läggs nu i elräkningsfonden

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.