Jag har problem med luft i min cirkulationspump. Det "porlar" om den. Det är en Grundfos som är monterad på en horisontell ledning med motoraxeln horisontellt.

Jag har testat att lufta genom "centrumpluggen", men jag tycker inte att det händer så mycket.

Nu undrar jag om det skulle gynna avluftningen om jag vred pumpen så att motorn pekar uppåt? Om man tittar på monterngsanvisningen här: https://varmevarden.se/assets/Cirkulationspump.pdf, bild 4, så ser det ut som att horisontell pump skall ha motorn uppåt, men i texten står det att det rekomenderade är att ha motorn horisontellt.
Gäller det bara om pumpen sitter på ett vertikalt rör?
 
Krilleman
Vad har du för systemtryck?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
ca 1 bar
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.