Är dum inuti huvudet så jag har rörligt elpris. Försöker alltså hitta alla möjliga och omöjliga sätt att spara el. Vi har en varmvattenberedare seriekopplad med bergvärmepumpen. Jag tror inte att den behövs egentligen, så jag tänkte testa att koppla bort den för att se om det kan bli någon skillnad. Såhär ser inkopplingen ut, kopparröret till höger kommer från VP och pexen går in i huset.

Kan man koppla förbi VVB med denna ventil? Vad ska jag vrida på i vilken ordning. Gissar att man vill börja med att stänga av VVB, sen tömma den och till sist stänga även utflödet ur det. Men vilken ratt gör vad här?

• VVS-installation under diskbänk med röranslutningar, avstängningsventiler och avloppsslangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Din värmepump lyfter temp i vattnet från ca 8c till 50-60c (beroende på inställning) så din VVB håller bara denna inkommande volym varm och säkerställer att det alltid är 55-60c vid tappstället. Det stora templyftet sker alltså i din VP. Står din VVB i ett utrymme innanför klimatskalet så bidrar tankens förluster till din totala uppvärmning. Ser inte att du kommer spara något väsentligt på att koppla förbi denna.

Den stora besparingen du kan göra i din anläggning är att flytta ned gräns för när VP tillåter stöttning från elpatron. Om den idag står på +5C utetemp kanske du kan flytta den till -5C istället. Då går inte elpatronen in och stöttar i VP förrän vid -6C. Men går inte att säga utifrån avgiven information var just din gräns går.

Nej du kan inte använda blandningsventilen den verkar åt "fel" håll hir du än ställer den. Däremot ser det enkelt ut att helt koppla förrbi beredaren i ditt fall. Lossa vinkeln till höger mot VVB och vrid den åt vänster så kan du ansluta pexröret mot den det är lika kopplings muttrar där. Du får tömma beredaren och se till att den är bruten elektriskt först.

Redigerat:
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Din värmepump lyfter temp i vattnet från ca 8c till 50-60c (beroende på inställning) så din VVB håller bara denna inkommande volym varm och säkerställer att det alltid är 55-60c vid tappstället. Det stora templyftet sker alltså i din VP. Står din VVB i ett utrymme innanför klimatskalet så bidrar tankens förluster till din totala uppvärmning. Ser inte att du kommer spara något väsentligt på att koppla förbi denna.
Tyvärr står de båda i källaren, som nås utifrån med separat dörr - inte innanför klimatskalet därmed :-/. VVB är betydligt äldre än VP, så jag tänker att den kan vara sämre isolerad med mer förluster...

osiris osiris skrev:
Tyvärr står de båda i källaren, som nås utifrån med separat dörr - inte innanför klimatskalet därmed :-/. VVB är betydligt äldre än VP, så jag tänker att den kan vara sämre isolerad med mer förluster...
en elberedare är en elberedare oavsett årsmodel.
1:1...
för att minska förluster kan du ju slå in den i mer isolering.... och alla rör med för den delen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.