Hej! Kan en utedel bli såhär utan att det är något fel? I så fall, hur fixar jag det, den lär ju inte vara så effektiv nu... Pumpen är en thermia atria som är 11-12 år kanske... Förstår att jag nog ha missat något underhåll under vintern kanske...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som avfrostningen inte fungerar på pumpen. Det kan bero på flera olika saker. Men det sitter en växlingsventil som skall leda ut uppvärmd glykol till utedelen under avfrostning. Den kanske har hängt upp sig?

När det ser ut så där så är det stor risk att utedelen är sönderfrusen. Rören kan ha klämts åt av isen så att cirkulationen nu är dålig, det i sin tur gör att avfrostningen inte fungerar.
 
Tack för svar! Var kan den ventilen tänkas sitta, och ser man på den om den har låst sig?
 
Vi har en thermia aura(?) i verkstan. Den är ett eller två år gammal. Nästan ny alltså!

Den fryser också. Inte lika extremt som den ovan men "lamellerna" är helt täckta av is.

Den avfrostar men inte tillräckligt,

Ett tag var det även is vid fläkten. Isen tog nästan i fläktbladen.

Väntar just nu på rörkrökarn. Han ska komma den här veckan. (Eller förhoppningsvis före nästa vinter).

Jag har frågat runt lite på olika forum och växlingsventilen har nämnts.

Kan man kolla den själv?
 
fs01anon skrev:
Tack för svar! Var kan den ventilen tänkas sitta, och ser man på den om den har låst sig?
Den sitter inne i innerdelen, osäker, men har för mig att det är i nedre delen, nära kompressorn.

Om du kan trigga en avfrostning via kontrollpanelen, så bör du se hur växlingsventilen manövreras (om den fungerar).
 
Redigerat:
Vi har en liknande, något nyare modell från Thermia vid vårt fritidshus (fjällnära). Vi har inte haft problem med växlingsventilen. Men...

Första året blev det en väldig isbildning under utedelen. Vattnet från avfrostningen frös på marken och ble ett litet isberg som nästan nådde upp till radiatorn. En släkting i närheten (10 mil) fick åka dit felra gånger under vintern och hacka is.


Till året efter installerade vi tillbehöret "uppvärmd droppränna". Det värms up av el under avfrostningen och en stund efter varje avfrostningscykel. Vi gtävde en steenkista någon meter från utedelen, och en värmekabel i avoppsröret ner i kistan.

Den fungerade tills det blev rejält kallt, ca -15. Då orkade värmen i rännan inte hålla undan isen, det frös ändå, och isen byggde då snabbt upp från rännan (som satt direkt under radiatorn). Radiatorn blev igenisad, och snart kunde inte fläkten heller gå pga. isen.

TIll säsongen efter fick vi en ny ränna med högre effekt.

Den fungerade bra,det blev ingen is i rännan. Men nedre delen av radiatorn isade igen, den blev aldrig riktigt avfrostad, och då byggde isan snabbt upp och allt isade igen.

Efter en längre felsökning, med diverse analys av ev. flödesproblem vid låg temp. Så kosntaterades det att utedelen hade blivit sdkdad av frysningen. Slingorna i nedre delen hade klämts åt av isen, därmed fungerade inte avfrostningen i nedre delen, det va för dåligt flöde i slingan där.

Och vi fick hela utedelen utbytt. Sedan dess har det fungerat väldigt bra.
 
Här är det också fjällnära så det räcker till. Bara att titta ut genom fönstret så är dom där.

Det bildas mycket is inunder utedelen men den har aldrig nått upp mot tråget.
Den avfrostar så det droppar vatten ganska ofta men det bildas is iallafall.
 
Kör kyla så frostar den förhoppningsvis av.
När det är så extremt så fungerar inte avrinningen/avfrosningen.
 
Redigerat:
Väntar fortfarande på nånn som kan titta på värmepumpen.
Påminner dom med ojämna mellanrum.

Och snart är det vinter.

Är det nånn som har nått tipps ang. att "thermia aura":an fryser ihop.
 
Och fyra år senare så fryser värmepumpen fortfarande ihop...

Thermia Aura 12 zp-to (utedelen) 12 zp-ti (innedelen)

Idag skruvade jag bort alla paneler och plåtar på den.
Det är ihopisad ända in. Inte bara baksidan och vid fläkten. Kretskortet är iallafall torrt.
Isar av den nu med en värmefläkt.

Vad kan det bero på?
På många ute enheter ska det sitta två (kanske flera) givare. Jag har hittat en på ett rör (fastklämd mot röret. Såg normalt ut) men det ska ev. sitta en på bakdelen också.

Ska leta mera i morgon när isen smält bort men kan nånn förklara vad jag ska leta efter ?
Brukar givarna gå sönder?
Finns det "verkstadshandböcker" till aura pumpar? Hittar i princip inget på nätet..
 
Lite dött på svarsfronten men jag frågar iallafall..

Nu har jag rengjort innedelen med stora mängder sprit. Den var riktigt fet och skitig invändigt. Sitter ju i en verkstad. Har bara kört den i några timmar men nu verkar kylningen funka (lite osäkert) men på värme läge så startar inte fläkten på inne delen. Utedelen snurrar på bra.

I våras började den ge felkoder och stannade efter ett tag men nu har det inte kommit några felkoder.
 
B bryggstun skrev:
Lite dött på svarsfronten men jag frågar iallafall..

Nu har jag rengjort innedelen med stora mängder sprit. Den var riktigt fet och skitig invändigt. Sitter ju i en verkstad. Har bara kört den i några timmar men nu verkar kylningen funka (lite osäkert) men på värme läge så startar inte fläkten på inne delen. Utedelen snurrar på bra.

I våras började den ge felkoder och stannade efter ett tag men nu har det inte kommit några felkoder.
B bryggstun skrev:
Lite dött på svarsfronten men jag frågar iallafall..

Nu har jag rengjort innedelen med stora mängder sprit. Den var riktigt fet och skitig invändigt. Sitter ju i en verkstad. Har bara kört den i några timmar men nu verkar kylningen funka (lite osäkert) men på värme läge så startar inte fläkten på inne delen. Utedelen snurrar på bra.

I våras började den ge felkoder och stannade efter ett tag men nu har det inte kommit några felkoder.
B bryggstun skrev:
Lite dött på svarsfronten men jag frågar iallafall..

Nu har jag rengjort innedelen med stora mängder sprit. Den var riktigt fet och skitig invändigt. Sitter ju i en verkstad. Har bara kört den i några timmar men nu verkar kylningen funka (lite osäkert) men på värme läge så startar inte fläkten på inne delen. Utedelen snurrar på bra.

I våras började den ge felkoder och stannade efter ett tag men nu har det inte kommit några felkoder.

Har kört lite mer nu och det är nog bara fläkten som går utan kylning.
Innedelens fläkt går enbart i kylläget och utedelens fläkt går enbart i värmeläget. Möjligen tvärtom men fläktarna går aldrig samtidigt!

Hur skulle luftvärmepumpen bete sej om den var tom på gas, vilket jag misstänker?

Har mätt givarna i innedelen. Tror värdena var rimliga men jag har inte rätt reparationshandbok.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.