5 724 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Golvvärme: Hur skarva flera slingor i större rum (>= 40m2)
Hej, lite nybörjarfrågor om golvvärme i spånskivor, men inte hittat förklaringar i andra trådar eller bruksanvisningar för produkterna.
Har ett rum i källare på 40m2, med reglat golv och spårad spånskiva 16mm, och försöker beräkna hur många slingor, samt vändskivor jag behöver.
Ser att LK säger 70 m max per slinga för 50W/m2, och det går ca 5 m 16mm/m2, så blir max 14m2, vilket blir 3,5m längder i mitt fall (4 m brett rum). Jag mäter med måttband också.
A. Vi har ett 60-talshus, bör man lägga sig något över 50W/m2? Hur beräknar man det isåfall.
Saknar dock en tydlig instruktion för det branschen kallar "förläggning".
B. Var för man lämpligtvis ner slangen och var för man lämpligtvis upp den? Förstått det som vändskivan har en slits för att smyga ner/upp slangen genom. Tänkte undvika ha vändskivor mer än i ändarna av rummet, och tänker att jag sågar upp en slits i dom vanliga långa skivorna. Letat efter anvisningar från leverantören (Roth) för detta, då skivorna är väldigt tunna på sina ställen, och någon tom gått av när jag gjort andra rörgenomföringar i skivorna.
C. Gissar man helst bör ha rörböjstöd för att säkra radien på rören som dras fram under spånskivorna? (r=10cm).
D. Är det praxis att skarva flera slingor mitt på dom raka skivorna? Eller bör man göra det i vändskivorna med slitsar? Dom är dyrare och saknar spont. ffff

Har ett rum i källare på 40m2, med reglat golv och spårad spånskiva 16mm, och försöker beräkna hur många slingor, samt vändskivor jag behöver.
Ser att LK säger 70 m max per slinga för 50W/m2, och det går ca 5 m 16mm/m2, så blir max 14m2, vilket blir 3,5m längder i mitt fall (4 m brett rum). Jag mäter med måttband också.
A. Vi har ett 60-talshus, bör man lägga sig något över 50W/m2? Hur beräknar man det isåfall.
Saknar dock en tydlig instruktion för det branschen kallar "förläggning".
B. Var för man lämpligtvis ner slangen och var för man lämpligtvis upp den? Förstått det som vändskivan har en slits för att smyga ner/upp slangen genom. Tänkte undvika ha vändskivor mer än i ändarna av rummet, och tänker att jag sågar upp en slits i dom vanliga långa skivorna. Letat efter anvisningar från leverantören (Roth) för detta, då skivorna är väldigt tunna på sina ställen, och någon tom gått av när jag gjort andra rörgenomföringar i skivorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
C. Gissar man helst bör ha rörböjstöd för att säkra radien på rören som dras fram under spånskivorna? (r=10cm).
D. Är det praxis att skarva flera slingor mitt på dom raka skivorna? Eller bör man göra det i vändskivorna med slitsar? Dom är dyrare och saknar spont. ffff

verkar som samma leverantör säger emot sig själv senare i installationsanvisningarna.
Visa bilaga 643939
Visa bilaga 643939
Man skarvar aldrig ett golvvärmerör. Har du mer yta än vad slingan tillåter så lägger man flera slingor. Jag har rum med 3 slingor. Längden av slingorna styrs av dina golvskivir och rummets längd. LK har max 90m för 16mm (70m för 12mm). Längden skall även inkludera framledning och retur. Om du har max 40m2 så kan du precis klara dig med två slingor om allt är optimalt. Men jag hade dragit ut 3st. Mao du behöver 3 st kretsar i din golvvärmefördelare för detta golv. planera förläggningen noggrant. Ofta behöver man lägga en slinga utanför de färdiga spåren för att få tillopp och retur på rätt ställe. Extra trixigt med många slingor.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Sen skriver ju Uponor etc att skarvning görs vid sakade rör om röret inte kan bytas i sin helhet. Känns väl sådär att man planerar en golvvärmeslina med skarvar vid ny förläggning. Kan ju inte vara varken praxis, eller enligt tillverkarnas rekommendationer. Utan bör väl ses som en nödlösning när man skadat röret...S Stefan1972 skrev:
jag skrev "skarva" men jag avsåg egentligen hur man ansluter matningen och avledningen av två olika slingor på smidigast sätt, i det här fallet i Roths spånskivor. Men jag har fått hjälp delvis nu från LK som jag köper slangen av.M mojjen skrev:Man skarvar aldrig ett golvvärmerör. Har du mer yta än vad slingan tillåter så lägger man flera slingor. Jag har rum med 3 slingor. Längden av slingorna styrs av dina golvskivir och rummets längd. LK har max 90m för 16mm (70m för 12mm). Längden skall även inkludera framledning och retur. Om du har max 40m2 så kan du precis klara dig med två slingor om allt är optimalt. Men jag hade dragit ut 3st. Mao du behöver 3 st kretsar i din golvvärmefördelare för detta golv. planera förläggningen noggrant. Ofta behöver man lägga en slinga utanför de färdiga spåren för att få tillopp och retur på rätt ställe. Extra trixigt med många slingor.
tycker just detta som borde vara rätt vanligt, beskrivs dåligt - eller inte alls - i alla instruktioner.
Ja, diskussionen om skarvning är lite konstig. Det finns ju slang som är 500m lång så ingenting behöver skarvas när man bor i en villa.KJD skrev:
jag skrev "skarva" men jag avsåg egentligen hur man ansluter matningen och avledningen av två olika slingor på smidigast sätt, i det här fallet i Roths spånskivor. Men jag har fått hjälp delvis nu från LK som jag köper slangen av.
tycker just detta som borde vara rätt vanligt, beskrivs dåligt - eller inte alls - i alla instruktioner.
Tänk i termer av att slangen ska gå obruten från fördelare (framledning, varmt vatten) till fördelare (retur). Är ett rum så stort att du behöver mer än en slinga använder du helt enkelt två positioner på fördelarna och har två slingor, separat obruten slang till varje.
japp, absolut obruten slang. jag som inte kan uttrycka mig. har fortfarande inte fått min ritning från supporten och har en tillgänglig helg. Undrar i princip hur jag går från fördelare i intilliggande rum och fram till att jag går upp igenom slitsen i spånskivan och hur/var jag går ner igen och tillbaks till fördelare/pannrum.
Förutsättningen är att jag ska leda fram slangen längs ytterväggen när den är som varmast. Tycker det känns som jag kommer dra massa golvslang under golvet och under min isolering (har Nivellgolv) när slangen är som varmast. Känns inget bra.
Ska försöka göra en ritning och förklara hur jag tänker. I brist på att jag inte hittar något komplett exempel på google-sökningar.
Förutsättningen är att jag ska leda fram slangen längs ytterväggen när den är som varmast. Tycker det känns som jag kommer dra massa golvslang under golvet och under min isolering (har Nivellgolv) när slangen är som varmast. Känns inget bra.
Ska försöka göra en ritning och förklara hur jag tänker. I brist på att jag inte hittar något komplett exempel på google-sökningar.
Man får ju anpassa sig efter läget i respektive hus. Det är inte konstigare än att du drar slangen i spåret så längt det går innan du dyker ner i bjälklaget. alt så fortsätter du med slangen i spåret in i nästa rum för att komma till fördelaren. Det funkar det med.