Hej!
Är nyinflyttad i en bostadsrätt utrustad med en handdukstork. Tyvärr är den ytterst kall och fyller inte sin funktion till fullo. Nedan är bilder på kopplingarna som sitter på lederna. Torken är kopplad till rören som går till höger i den vänstra bilden. Någon som vet vad orsaken kan vara?

Kakelvägg och golv i badrum med synliga rördetaljer och rörkopplingar, våta ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kromade rör och ventiler för en dusch i badrum, med en hängande handduk i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan behöva lufta den om den är kall upptill. Brukar sitta en luftning högst upp.
 
Vänta tills det blir kallare så att värmesystemet sätts igång.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
sgranlund sgranlund skrev:
Nedan är bilder på kopplingarna som sitter på lederna. Torken är kopplad till rören som går till höger i den vänstra bilden.
Är rören som går åt vänster varmt och kallt vatten?
I så fall värms handdukstorken av varmvattnet och inte av det vatten som går till radiatorerna. Det är en lösning som numera inte är tillåten så det kan tänkas att det är blockerat någonstans. Men det kan också finnas en avstängningsventil, t.ex. det där speglar ljuset så mycket att det lyser vitt i första bilden eller delen som sticker ut framåt.

Du kan ju fråga en granne eller styrelsen om de känner till hur det ska fungera.
 

Bästa svaret

Krilleman
Denna handdukstork sitter på VVC-ledningen som ska således fungera året runt.
Som redan nämnts ovan får man inte koppla in nyinstallerade handdukstorkar på VVC-systemet längre.

Börja kika på detta enligt ordningsföljden:

Lufta handdukstorken ordentligt först!

Är denna TA-trim-ventilen varm så du kan hålla handen på den?
Handdukstork ansluten till rör med diskussion om installationsdetaljer, inklusive termostatventil och handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är dom två översta ventilerna helt utskruvade och således öppna?
Handdukstork ansluten till vägg med synliga ventiler och justeringsmöjligheter markerade med rosa cirklar.

Är handratten MMA ENH helt utskruvad och således öppen?
Fjädrar piggen ut på termostatventilen om du lossar på vredet på den stora kromade muttern?
Närinställd bild av en handdukstork ansluten till rör med synlig termostatventil markerad med en rosa cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är avstängningen helt utskruvad under det förkromade locket? (Insexnyckel krävs för att bekräfta detta)
Närbild av en handdukstork ansluten med ventiler och rör i ett badrum markerad med en cirkel runt en ventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sgranlund och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Denna handdukstork sitter på VVC-ledningen som ska således fungera året runt.
Som redan nämnts ovan får man inte koppla in nyinstallerade handdukstorkar på VVC-systemet längre.

Börja kika på detta enligt ordningsföljden:

Lufta handdukstorken ordentligt först!

Är denna TA-trim-ventilen varm så du kan hålla handen på den?
[bild]

Är dom två översta ventilerna helt utskruvade och således öppna?
[bild]

Är handratten MMA ENH helt utskruvad och således öppen?
Fjädrar piggen ut på termostatventilen om du lossar på vredet på den stora kromade muttern?
[bild]

Är avstängningen helt utskruvad under det förkromade locket? (Insexnyckel krävs för att bekräfta detta)
[bild]
BirgitS BirgitS skrev:
Är rören som går åt vänster varmt och kallt vatten?
I så fall värms handdukstorken av varmvattnet och inte av det vatten som går till radiatorerna. Det är en lösning som numera inte är tillåten så det kan tänkas att det är blockerat någonstans. Men det kan också finnas en avstängningsventil, t.ex. det där speglar ljuset så mycket att det lyser vitt i första bilden eller delen som sticker ut framåt.

Du kan ju fråga en granne eller styrelsen om de känner till hur det ska fungera.
Tack för alla svar!
Har inte skruvat på något ännu men jag tänkte som tidigare nämnt börja med o lufta. Osäker på hur detta går till. Är det denna som ska skruvas ut? Kromad rörledning med potentiell luftningsskruv i förgrunden och en vattenledningsdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Angående o skruva på diverse kopplingar, låsningar o luftningar, finns det en risk att det börjar spruta vatten om man skruvar av någon av dessa för mycket?
 
Krilleman
Det är en vanlig luftnippel du har på bilden. Öppnas med en luftningsnyckel.
Men på dessa handdukstorkar är det vanligt att dessa sitter på undersidan tråkigt nog.

Allt för att det man vill torka inte ska fastna...

Skruva ut och spola tills ingen luft kommer längre. (Om det ens är luft dvs.)

Och ja, det finns alltid en risk att något börjar läcka när man skruvar på dessa prylar. Men den är väldigt liten.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Denna handdukstork sitter på VVC-ledningen som ska således fungera året runt.
Som redan nämnts ovan får man inte koppla in nyinstallerade handdukstorkar på VVC-systemet längre.

Börja kika på detta enligt ordningsföljden:

Lufta handdukstorken ordentligt först!

Är denna TA-trim-ventilen varm så du kan hålla handen på den?
[bild]

Är dom två översta ventilerna helt utskruvade och således öppna?
[bild]

Är handratten MMA ENH helt utskruvad och således öppen?
Fjädrar piggen ut på termostatventilen om du lossar på vredet på den stora kromade muttern?
[bild]

Är avstängningen helt utskruvad under det förkromade locket? (Insexnyckel krävs för att bekräfta detta)
[bild]
Tack verkar som att det var mitten vredet av dessa Väggmonterad termostat med tre vred och vattenstänk, pil pekar på det mittersta vredet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
som inte var helt utskruvad. Spolade lite vatten o ni verkar handdukstorken bli varm.
 
Krilleman
Succé! (y)
 
Krilleman Krilleman skrev:
Succé! (y)
Verka dock som att jag ropa hej för tidigt. Om jag inte spolar i kranen tappar torken sakta men säkert värmen. Någon som vet varför?
 
Krilleman
Då får du fortsätta stegen i min "mall" ovan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.