Hej!
Är nyinflyttad i en bostadsrätt utrustad med en handdukstork. Tyvärr är den ytterst kall och fyller inte sin funktion till fullo. Nedan är bilder på kopplingarna som sitter på lederna. Torken är kopplad till rören som går till höger i den vänstra bilden. Någon som vet vad orsaken kan vara?
Är nyinflyttad i en bostadsrätt utrustad med en handdukstork. Tyvärr är den ytterst kall och fyller inte sin funktion till fullo. Nedan är bilder på kopplingarna som sitter på lederna. Torken är kopplad till rören som går till höger i den vänstra bilden. Någon som vet vad orsaken kan vara?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Är rören som går åt vänster varmt och kallt vatten?sgranlund skrev:
I så fall värms handdukstorken av varmvattnet och inte av det vatten som går till radiatorerna. Det är en lösning som numera inte är tillåten så det kan tänkas att det är blockerat någonstans. Men det kan också finnas en avstängningsventil, t.ex. det där speglar ljuset så mycket att det lyser vitt i första bilden eller delen som sticker ut framåt.
Du kan ju fråga en granne eller styrelsen om de känner till hur det ska fungera.
Bästa svaret
Denna handdukstork sitter på VVC-ledningen som ska således fungera året runt.
Som redan nämnts ovan får man inte koppla in nyinstallerade handdukstorkar på VVC-systemet längre.
Börja kika på detta enligt ordningsföljden:
Lufta handdukstorken ordentligt först!
Är denna TA-trim-ventilen varm så du kan hålla handen på den?
Är dom två översta ventilerna helt utskruvade och således öppna?
Är handratten MMA ENH helt utskruvad och således öppen?
Fjädrar piggen ut på termostatventilen om du lossar på vredet på den stora kromade muttern?
Är avstängningen helt utskruvad under det förkromade locket? (Insexnyckel krävs för att bekräfta detta)
Som redan nämnts ovan får man inte koppla in nyinstallerade handdukstorkar på VVC-systemet längre.
Börja kika på detta enligt ordningsföljden:
Lufta handdukstorken ordentligt först!
Är denna TA-trim-ventilen varm så du kan hålla handen på den?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är dom två översta ventilerna helt utskruvade och således öppna?
Är handratten MMA ENH helt utskruvad och således öppen?
Fjädrar piggen ut på termostatventilen om du lossar på vredet på den stora kromade muttern?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är avstängningen helt utskruvad under det förkromade locket? (Insexnyckel krävs för att bekräfta detta)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman skrev:
Denna handdukstork sitter på VVC-ledningen som ska således fungera året runt.
Som redan nämnts ovan får man inte koppla in nyinstallerade handdukstorkar på VVC-systemet längre.
Börja kika på detta enligt ordningsföljden:
Lufta handdukstorken ordentligt först!
Är denna TA-trim-ventilen varm så du kan hålla handen på den?
[bild]
Är dom två översta ventilerna helt utskruvade och således öppna?
[bild]
Är handratten MMA ENH helt utskruvad och således öppen?
Fjädrar piggen ut på termostatventilen om du lossar på vredet på den stora kromade muttern?
[bild]
Är avstängningen helt utskruvad under det förkromade locket? (Insexnyckel krävs för att bekräfta detta)
[bild]
Tack för alla svar!BirgitS skrev:
Är rören som går åt vänster varmt och kallt vatten?
I så fall värms handdukstorken av varmvattnet och inte av det vatten som går till radiatorerna. Det är en lösning som numera inte är tillåten så det kan tänkas att det är blockerat någonstans. Men det kan också finnas en avstängningsventil, t.ex. det där speglar ljuset så mycket att det lyser vitt i första bilden eller delen som sticker ut framåt.
Du kan ju fråga en granne eller styrelsen om de känner till hur det ska fungera.
Har inte skruvat på något ännu men jag tänkte som tidigare nämnt börja med o lufta. Osäker på hur detta går till. Är det denna som ska skruvas ut?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Angående o skruva på diverse kopplingar, låsningar o luftningar, finns det en risk att det börjar spruta vatten om man skruvar av någon av dessa för mycket?
Det är en vanlig luftnippel du har på bilden. Öppnas med en luftningsnyckel.
Men på dessa handdukstorkar är det vanligt att dessa sitter på undersidan tråkigt nog.
Allt för att det man vill torka inte ska fastna...
Skruva ut och spola tills ingen luft kommer längre. (Om det ens är luft dvs.)
Och ja, det finns alltid en risk att något börjar läcka när man skruvar på dessa prylar. Men den är väldigt liten.
Men på dessa handdukstorkar är det vanligt att dessa sitter på undersidan tråkigt nog.
Allt för att det man vill torka inte ska fastna...
Skruva ut och spola tills ingen luft kommer längre. (Om det ens är luft dvs.)
Och ja, det finns alltid en risk att något börjar läcka när man skruvar på dessa prylar. Men den är väldigt liten.
Tack verkar som att det var mitten vredet av dessaKrilleman skrev:
Denna handdukstork sitter på VVC-ledningen som ska således fungera året runt.
Som redan nämnts ovan får man inte koppla in nyinstallerade handdukstorkar på VVC-systemet längre.
Börja kika på detta enligt ordningsföljden:
Lufta handdukstorken ordentligt först!
Är denna TA-trim-ventilen varm så du kan hålla handen på den?
[bild]
Är dom två översta ventilerna helt utskruvade och således öppna?
[bild]
Är handratten MMA ENH helt utskruvad och således öppen?
Fjädrar piggen ut på termostatventilen om du lossar på vredet på den stora kromade muttern?
[bild]
Är avstängningen helt utskruvad under det förkromade locket? (Insexnyckel krävs för att bekräfta detta)
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara