I dessa tider då elen är som den är har jag en sak som jag undrar över.
Jag satt en energimätare för att mäta hur mycket cirkulationspumpen drar under ett dygn. Det visade sig att den drog 1.53 kw.
Efter lite mer efterforskningar så tror jag, om jag räknat rätt att den drar 60 w.
Jag kollade på sidan av pumpen och vredet står i läge ll.
Om man kollar på beteckningen på pumpen om jag fattat detta rätt, så visar den att I läge ll drar den 65 w eller?
Finns det pumpar som drar mindre, o e det värt att byta pump?
Jag satt en energimätare för att mäta hur mycket cirkulationspumpen drar under ett dygn. Det visade sig att den drog 1.53 kw.
Efter lite mer efterforskningar så tror jag, om jag räknat rätt att den drar 60 w.
Jag kollade på sidan av pumpen och vredet står i läge ll.
Om man kollar på beteckningen på pumpen om jag fattat detta rätt, så visar den att I läge ll drar den 65 w eller?
Finns det pumpar som drar mindre, o e det värt att byta pump?
Finns säkert pumpar som drar mindre men de kanske kräver styrning också? De mesta av elen blir till värme där pumpen finns så det är frågan om man har någon nytta av den spillvärmen eller ej. Är det uppvärmning under höst/vinter/vår så blir det ju till nyttig värme.
Ja jag bara tänkte som tex grundfos alpha 3 som bara skulle dra 3 w om det e som dom säger. Det e ju en jäkla stor skillnad iså fall.J Josth skrev:
Jag bor i Skåne, så blir i område 4 där elen är som dyrast.
Du får väga in investeringskostnaden också och se om du får en vettig pay off tid. En alpha 3 i villastorlek kostar väl åtminstone minst en 4000-4500 spänn gissar jag.B Brandtafan skrev:
Ok, då var jag lite i underkant där. Dessutom ska man vara lite uppmärksam om man byter till lågenergipump i anläggningar där pumpen styrs av någon regulator eller värmepumpsstyr, att ibland så fungerar inte reläutgångarna för start och stopp av pumpen så bra.B Brandtafan skrev:
Har pumpen däremot egen spänningsmatning så är det inga problem.
Klicka här för att svara