Hej,
Har en 500L acktank som värms i första hand av luft/vattenpump men kan kompletteras upp med vedeldade kökspannan om så önskas. Mitt problem är att jag i dagsläget ej kan styra tempen på utvattnet från tanken till värmesystemet. Som det är nu går det ut samma temp till systemet som tanken för stunden håller, vilket är energislöseri samt gör att jag ej kan använda tanken/pumpen/veden på rätt sätt. Eldar jag upp tanken till 90gr så går 90 grader ut i värmesystemet :(

Det enda jag egentligen vill är att maximera tempen ut från acktanken till max 50 gr för att kunna köra till 2st radiatorer. alternativt fläktkonvektorer.. Sedan har jag ytterligare en blandningsventil därefter som blandar ner till korrekt temperatur innan det når golvvärmen.
Idag behöver jag ingen avancerad styrning mot utetemperaturer etc. och är inte intresserad av någon stor ombyggnad av systemet utan vill som sagt enbart kunna möjliggöra att elda upp tanken till säg 90gr , men det ska bara gå ut max 50gr från den till systemet.

Skulle det funka med en vanlig blandningsventil bara ... för den stryper väl ner till 50gr (inställt på det så klart) om vattnet i tanken är hetare än 50gr , och om det är kallare vatten i tanken så går det ju bara igenom ventilen med den temp det håller?

OBS: Har separat varmvattenberedare som inte berörs av detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.