Vi har en Bolinder vedspis där sotningsluckan saknas och jag vill tillverka en egen.
Vad kan vara lämpligt?
Typ köpa ngt från en smed och gå loss på med vinkelslipen är min idé men finns det andra tips så lyssnar jag gärna.
Vad kan vara lämpligt?
Typ köpa ngt från en smed och gå loss på med vinkelslipen är min idé men finns det andra tips så lyssnar jag gärna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
gör en mall i kartong och ta det därifrån..
De där luckorna brukar hållas fast av sin egen vikt på så vis att nedre kanten fungerar som gångjärn och att de är "baktunga" i överkanten så de faller innåt mot tätningen av sin egen vikt.
Ta en plåtbit, ca 3mm tjock, och kapa till så den får luckans form. Svetsa fast en järnbit som vikt på den övre halvan av luckan baksida. Till exempel en bit 10mm rundstång något kortare än luckan.
Svetsa slutligen på ett litet öra av en plåtbit på framsidan så du har något att ta i när luckan ska öppnas.
Så här någonting:
Ta en plåtbit, ca 3mm tjock, och kapa till så den får luckans form. Svetsa fast en järnbit som vikt på den övre halvan av luckan baksida. Till exempel en bit 10mm rundstång något kortare än luckan.
Svetsa slutligen på ett litet öra av en plåtbit på framsidan så du har något att ta i när luckan ska öppnas.
Så här någonting:
Logga in
Skapa konto
Så här ser den gjutna originallösningen ut på en spis från Husqvarna vapenfabrik. Notera klacken som den står står på och tyngden på insidan som får den att falla inåt, d v s mekanismen får den att hålla sig på plats trots att den bara står löst vid öppningen.
Inte helt långt ifrån ett tjockt plattjärn.
Inte helt långt ifrån ett tjockt plattjärn.
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara