Niben är en frånluftsvärmepump, nu under vintern så kommer den troligen gå en (hel) del på elspets.

På kontrollern för golvvärmen:
Första dioden; röd = kallar på golvvärme
Andra dioden;
- fast blå = bara extern värmekälla (vi har våra ställda på det)
- blinkande blå = autoval, extern värmekälla
Tredje dioden; röd = kommunicerar med "hand"kontrollen. (Ljuset från andra dioden lyser igenom till tredje när tredje är släkt.)
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Niben är en frånluftsvärmepump, nu under vintern så kommer den troligen gå en (hel) del på elspets.

På kontrollern för golvvärmen:
Första dioden; röd = kallar på golvvärme
Andra dioden;
- fast blå = bara extern värmekälla (vi har våra ställda på det)
- blinkande blå = autoval, extern värmekälla
Tredje dioden; röd = kommunicerar med "hand"kontrollen. (Ljuset från andra dioden lyser igenom till tredje när tredje är släkt.)
Tack alla.

Men bästa är då ställd på "extern värmekälla" och hur man gör det hittar man i bruksanvisningen?

Så då är det inte så bra ändå, tänker varför är det ens vattenburet? Om det mesta Går på el ändå? Eller kan det vara lite billigare än en ren slinga i el?
 
T Tummen_mitt_i_hand skrev:
Tack alla.

Men bästa är då ställd på "extern värmekälla" och hur man gör det hittar man i bruksanvisningen?

Så då är det inte så bra ändå, tänker varför är det ens vattenburet? Om det mesta Går på el ändå? Eller kan det vara lite billigare än en ren slinga i el?
Beror ju fortfarande på hur du värmer vattnet..
Följ rören och visa var dom slutar..
 
T Tummen_mitt_i_hand skrev:
Tack alla.

Men bästa är då ställd på "extern värmekälla" och hur man gör det hittar man i bruksanvisningen?

Så då är det inte så bra ändå, tänker varför är det ens vattenburet? Om det mesta Går på el ändå? Eller kan det vara lite billigare än en ren slinga i el?
Ja, bäst är "extern värmekälla", man ändrar genom att trycka på knappen vänster om dioderna.

Eftersom den är kopplad till en frånluftsvärmepump så kommer värmepumpen tyvärr att gå på el en del, hur mycket beror på hur kallt det är ute. Mycket av den energin som värmepumpen kan plocka ut från frånluften åtgår till att värma upp den luft som ersätter den utsugna luften. Vid kanske ca -5⁰ ute så är det typ plus-minus noll som luftvärmepumpen ger.
Är det kallare ute ä ca -6⁰ så kostar det elenergi för att värma den ersatta luften.
https://www.nibe.eu/assets/documents/24517/639362-14.pdf

Sen kostar det enegi som "förbrukas" genom byggnadens klimatskal, där energin kommer mer från elen ju kallare det är. Vid ca -6⁰ så kommer all energi från elen. (har räknat bort den energi som åtgår till att värma upp tilluften.)


Vattenburen elvärme är lika effektiv som direktverkande elvärme, detta oberoende om det är golvvärme eller radiatorer. Bägge har 100% verkningsgrad, alltså all elenergi blir värmeenergi.
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, bäst är "extern värmekälla", man ändrar genom att trycka på knappen vänster om dioderna.

Eftersom den är kopplad till en frånluftsvärmepump så kommer värmepumpen tyvärr att gå på el en del, hur mycket beror på hur kallt det är ute. Mycket av den energin som värmepumpen kan plocka ut från frånluften åtgår till att värma upp den luft som ersätter den utsugna luften. Vid kanske ca -5⁰ ute så är det typ plus-minus noll som luftvärmepumpen ger.
Är det kallare ute ä ca -6⁰ så kostar det elenergi för att värma den ersatta luften.
[länk]

Sen kostar det enegi som "förbrukas" genom byggnadens klimatskal, där energin kommer mer från elen ju kallare det är. Vid ca -6⁰ så kommer all energi från elen. (har räknat bort den energi som åtgår till att värma upp tilluften.)


Vattenburen elvärme är lika effektiv som direktverkande elvärme, detta oberoende om det är golvvärme eller radiatorer. Bägge har 100% verkningsgrad, alltså all elenergi blir värmeenergi.
Det är väl snarare så att pumpen ger sina drygt 2kW ut för 0,65 kW in oavsett utetemperatur, så när effektbehovet ökar pga sjunkande temperatur, då behövs tillskott som då ges av en elpatron.
 
T Tummen_mitt_i_hand skrev:
Tack alla.

Men bästa är då ställd på "extern värmekälla" och hur man gör det hittar man i bruksanvisningen?

Så då är det inte så bra ändå, tänker varför är det ens vattenburet? Om det mesta Går på el ändå? Eller kan det vara lite billigare än en ren slinga i el?
Det känns som att du inte riktigt har koll på ditt uppvärmningssystem.
Du skriver att du har en Nibe F370, från och tilluft, en värmeväxlare på vinden samt direktverkande el oklart om det är golvvärme eller radiatoeet. Sen har du ett grovkök med vattenburen golvvärme som har en elpatron och som kanske är ihopkopplad med din F370.
Det första du måste göra är att ta reda på hur ditt uppvärmningssystem hänger ihop!

En F370 är en ren frånluftsvärmepump, och den värmer dels tappvarmvatten, dels cirkulationavatten (till radiatorer eller golvvärme), det känns överdrivet meden sån pryl som kostade 50-60000 med installation, om den bara värmer varmvatten. Kan det vara så att du har en F470 som även förvärmer tilluften?

Hur stort är ditt hus, hur varmt har du inne och hur mycket el förbrukar du? (Du kan se decemberförbrukningen om du loggar in hos din elnätsleverantör).
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Det är väl snarare så att pumpen ger sina drygt 2kW ut för 0,65 kW in oavsett utetemperatur, så när effektbehovet ökar pga sjunkande temperatur, då behövs tillskott som då ges av en elpatron.
Ja, den ger samma effekt av frånluften oberoende utetemperaturen, MEN den luft som sugs ut ersätts ju av kall uteluft som det åtgår energi till att värma upp.
Så när avluften ut från frånluftsvärmepumpen är lika kall som uteluften så räcker inte energin i frånluften till annat än att värma upp den inkommna uteliften.
Med andra ord så all den energi som åker ut genom bostadens klimatskal kommer då från elen, samma sak med energin som åtgår till att värma varmvattnet.

Ovan är alltså förenklat teoretiskt tankesätt.
Eftersom tilluften inte går genom frånluftsvärmepumpen så går all värme som frånluftsvärmepumpen producerar till tappvarmvatten och värmesystemet.
Tilluften värms indirekt av frånluftsvärmepumpen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, den ger samma effekt av frånluften oberoende utetemperaturen, MEN den luft som sugs ut ersätts ju av kall uteluft som det åtgår energi till att värma upp.
Så när avluften ut från frånluftsvärmepumpen är lika kall som uteluften så räcker inte energin i frånluften till annat än att värma upp den inkommna uteliften.
Med andra ord så all den energi som åker ut genom bostadens klimatskal kommer då från elen, samma sak med energin som åtgår till att värma varmvattnet.

Ovan är alltså förenklat teoretiskt tankesätt.
Eftersom tilluften inte går genom frånluftsvärmepumpen så går all värme som frånluftsvärmepumpen producerar till tappvarmvatten och värmesystemet.
Tilluften värms indirekt av frånluftsvärmepumpen.
Fast luften värms väl ganska lätt? (35 l/s) Det är nog inte den utan byggnadens avkylning som är problemet. Det är i alla fall min upplevelse :-) det är ju inte så att elförbrukningen ökar med en faktor tre bara för att elpatronen börjar kicka in.
Eller så förstår jag bara inte hur du menar.
 
Om luften värms lätt så kyls den lika lätt.

Ja, byggnaden kyls mer av väder och vind utomhus än av den utsugna luften som ersätts av kall uteluft.

En frånluftsvärmepump är en typ av FX-system.
Om frånluftsvärmepumpen har tilläggsmodulen för tilluft och o. det går att styra så att tilluften värms först innan eventuell återseende energi värmer varmvattnet/värmesystemet så är det ner till ca -6⁰ i uteluften som det blir energi över efter att tilluften har värmts till rumstemperaturen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Det känns som att du inte riktigt har koll på ditt uppvärmningssystem.
Du skriver att du har en Nibe F370, från och tilluft, en värmeväxlare på vinden samt direktverkande el oklart om det är golvvärme eller radiatoeet. Sen har du ett grovkök med vattenburen golvvärme som har en elpatron och som kanske är ihopkopplad med din F370.
Det första du måste göra är att ta reda på hur ditt uppvärmningssystem hänger ihop!

En F370 är en ren frånluftsvärmepump, och den värmer dels tappvarmvatten, dels cirkulationavatten (till radiatorer eller golvvärme), det känns överdrivet meden sån pryl som kostade 50-60000 med installation, om den bara värmer varmvatten. Kan det vara så att du har en F470 som även förvärmer tilluften?

Hur stort är ditt hus, hur varmt har du inne och hur mycket el förbrukar du? (Du kan se decemberförbrukningen om du loggar in hos din elnätsleverantör).
Helt rätt, har nog dålig koll. Men så här, pannan värmer väl vattnet. Även så har vi till och frånluftsdon i taket. Därifrån kommer värmen. Vi har inga radiatorer, vilket jag förstått är lite konstigt.

Golvvärmen är i det renoverade grovköket. Så även om vi har golvvärme där sedan fem år tillbaka så har vi fortfarande till och frånluftsdon.

På vinden sitter ett luftvärmeaggregat. ALIG VB 250 L.

150 kvm. Förbrukar 15 000 kWh. Siktar väl på 20 grader. Ner mot 18 så har jag fått det förklarat att då suger det in för kalla luft och då kickar elpatronen i pannan igång.

Tror de rekommenderade vattenburen golvvärme för att det var möjligt och billigare än rak elgolvvärme. Men verkar inte vara någon skillnad?

F370 står det på pannan. Den byttes ut som jämlike med den pannan som tidigare satt.
Menar du att det är en onödigt dyr panna för vårt system?
Kan det vara så att den behövs dör att passa ihop med luftvärmeaggregatet?

Vita slangarna är jäkligt oklart, svårt att komma åt. Ska kolla om jag kommer åt pannan. Sitter inbyggd. Antog att de vita gick in i pannan.
 
  • Luftvärmaggregat, beskrivning, installation, energieffektivitet, skötselråd, kompatibilitet, funktion, apparat i rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ALIG aggregatet är ett värmeaggregat för luftburen värme.
Värmebatteriet verkar vara vattenburet.

Troligen värmen frånluftsvärmepumpen vattenburna batteriet.
 
ok, så det låter som att det är istället för en F470 :-) och det innebör ju då att det är vattenburen värme via tilluften. intressant lösning.
så då är det inte så märkligt ändå.

när gamla pumpen byttes fanns väl redan luftvärmeaggregatet där, så då hade det blivit onödigt dyrt att sätta dit en F470 (till/frånluftspump), eftersom ventilationsrören då skulle behövt dras om.

De 15000 kW-timmarna är väl totalt inklusive hushålls el. det är rätt bra för 150 m2 :-) vi gör av med runt 17000 på 135 m2 med samma pump.
vattenburen värme som försörjs av pumpen är billigare än direktverkande elgolvvärme, så det behöver du inte vara orolig över.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.