Medlem
· Södermanland
· 239 inlägg
Hej,
Kan man utifrån denna bild avgöra om det är vattenburet och ingen elpatron hjälper till?
Kan jag ha varmt på golvet utan att det påverkar elkostnaden?
Har inte vattenburet i övrigt men tror grovköket installerades med vattenburet. Detta är insatt när golvvärmen och pannan byttes för ett x antar år sedan.
Tack på förhand!
Kan man utifrån denna bild avgöra om det är vattenburet och ingen elpatron hjälper till?
Kan jag ha varmt på golvet utan att det påverkar elkostnaden?
Har inte vattenburet i övrigt men tror grovköket installerades med vattenburet. Detta är insatt när golvvärmen och pannan byttes för ett x antar år sedan.
Tack på förhand!
Besserwisser
· östergötland
· 2 771 inlägg
Vattenburet ja,men det säger inte vad du värmer vattnet med..(inte mig iallafall...)
Besserwisser
· östergötland
· 2 771 inlägg
Vad är det i andra änden av dom vita rören?
Den har en elpatron.
Den delen jag pekar på är en elpatron på 500W.
På den enheten till höger som lyser blått har tre indikeringar, där ser man om den interna elpatronen är vald eller om det är extern värmekälla, man ser även där om golvvärmen kallar på värme eller inte.
Se följande dokument,
Man om den externa värmekällan är för typ framgår inte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På den enheten till höger som lyser blått har tre indikeringar, där ser man om den interna elpatronen är vald eller om det är extern värmekälla, man ser även där om golvvärmen kallar på värme eller inte.
Se följande dokument,
Att bilderna visar ett vattenburet system råder det inget tvivel om.T Tummen_mitt_i_hand skrev:
All värme kommer någonstans ifrån, den kan inte bara uppstå genom magi....
Saknar du annan värmekälla typ fjärrvärme eller vedeldad panna som är ihopkopplad med detta så måste det vara någon form av eldriven värmare med i ekvationen....
Medlem
· Södermanland
· 239 inlägg
Medlem
· Södermanland
· 239 inlägg
Medlem
· Södermanland
· 239 inlägg
Satan, då var det inte så bra som jag trodde då. Höjer jag värmen så är det garanterat så att elpatronen kanske går in och stöttar upp?Demmpa skrev:
Den har en elpatron.
[bild]
Se följande dokument,
Medlem
· Södermanland
· 239 inlägg
Nu vill jag inte va tyken så här på julafton men 'varmt på golvet utan att det påverkar elkostnaden' är helt omöjligt att uppnå. Även om du eldar fossilt så krävs det en pump som ger cirkulation.
Som tidigare sagts så säger bilden för lite för att ge svar på din frågeställning, men en vild gissning så har du en cirkulationspump och en elpatron under all isolering
God Jul !
Som tidigare sagts så säger bilden för lite för att ge svar på din frågeställning, men en vild gissning så har du en cirkulationspump och en elpatron under all isolering
God Jul !
Medlem
· Södermanland
· 239 inlägg
Detta tror jag ska vara ihopkopplat med min värmepanna, Nibe F370.K Kasken skrev:Att bilderna visar ett vattenburet system råder det inget tvivel om.
All värme kommer någonstans ifrån, den kan inte bara uppstå genom magi....
Saknar du annan värmekälla typ fjärrvärme eller vedeldad panna som är ihopkopplad med detta så måste det vara någon form av eldriven värmare med i ekvationen....
Medlem
· Södermanland
· 239 inlägg
Så är det ju, tänkte bara att det var billigare än kanske elslingor. Men då höjer jag inte mer än att det är ok att gå på golvet. Blir ju synergieffekter om jag har den på 5 grader, som är det lägsta jag kan ställa den på med fjärrkontrollen. Har vi grovköksdörren öppen in till huset drar det in kallt.U Ubbe55 skrev:Nu vill jag inte va tyken så här på julafton men 'varmt på golvet utan att det påverkar elkostnaden' är helt omöjligt att uppnå. Även om du eldar fossilt så krävs det en pump som ger cirkulation.
God Jul !
Medlem
· Södermanland
· 239 inlägg
God julT Tummen_mitt_i_hand skrev:Så är det ju, tänkte bara att det var billigare än kanske elslingor. Men då höjer jag inte mer än att det är ok att gå på golvet. Blir ju synergieffekter om jag har den på 5 grader, som är det lägsta jag kan ställa den på med fjärrkontrollen. Har vi grovköksdörren öppen in till huset drar det in kallt.
Du behöver inte gissa, om du läser mitt inlägg, https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-det-vattenburet-och-bara-brassa-pa.476956/#post-5051747 så ser du exakt hur det ser ut under isoleringen samt tre dokument.U Ubbe55 skrev:
Medlem
· Södermanland
· 239 inlägg
Just nu är det röd blå blå. Verkar då vara vinterläge.Demmpa skrev:
Lägger in bilder som kanske inte har någon betydelse i det här. Men summa summarum, förmodligen tar den hjälp av elpatronen och det är inte returvattnet som hjälper till?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto