Hejsan
jag har nyligen köpt ett hus som är från -80tal och det är en äldre dam som har bot själv några år och stängt av alla eliment & tanken för varmvatten. Jag har fått tips och råd men inget funkar. Jag vill veta om någon har haft lika problem när dom fyller på vatten och det bubblar ur skvaller röret och rinner ut vatten. Den lilla blå fyller jag på vatten och får upp trycket men sjunker lika fort när man vrider av den. och under tiden så rinner det ut vatten och bubblor spotas. Värme får jag ut men när det är ca60 grader på pannan då är de kallt på elimenten men inte källarens. så är någon som har vart med om nåt liknade?
jag har nyligen köpt ett hus som är från -80tal och det är en äldre dam som har bot själv några år och stängt av alla eliment & tanken för varmvatten. Jag har fått tips och råd men inget funkar. Jag vill veta om någon har haft lika problem när dom fyller på vatten och det bubblar ur skvaller röret och rinner ut vatten. Den lilla blå fyller jag på vatten och får upp trycket men sjunker lika fort när man vrider av den. och under tiden så rinner det ut vatten och bubblor spotas. Värme får jag ut men när det är ca60 grader på pannan då är de kallt på elimenten men inte källarens. så är någon som har vart med om nåt liknade?
I ett öppet system blir det inte mer tryck än så. Det är inget fel. Eller, ja lite mer borde det kanske bli om det är i källaren. Men det beror sannolikt på mätfel.
Det är lite svårt att avgöra på några bilder. Men det tycks som att du har en slinga i källaren som kör ut hett vatten. Och en shuntad slinga till övervåningen som inte kör ut särskilt varmt vatten. Om pumpen går så är det säkerligen automatshunten som inte gör det du önskar.
Lufta systemet innan du startar pumpen.
Edit: Nedre pumpen, är det den till källaren?
Edit: Nedre pumpen, är det den till källaren?
Det är möjligt att ditt kärl är lite olämpligt placerat i systemet. Men om du får ut luften borde du ändå inte få det fenomenet. Fortsätt lufta tills du är av med bubblor. Sedan kan du köra igång en stund och lufta igen. Lyfta även på luftskruven vid pannan.