Hejsan

jag har nyligen köpt ett hus som är från -80tal och det är en äldre dam som har bot själv några år och stängt av alla eliment & tanken för varmvatten. Jag har fått tips och råd men inget funkar. Jag vill veta om någon har haft lika problem när dom fyller på vatten och det bubblar ur skvaller röret och rinner ut vatten. Den lilla blå fyller jag på vatten och får upp trycket men sjunker lika fort när man vrider av den. och under tiden så rinner det ut vatten och bubblor spotas. Värme får jag ut men när det är ca60 grader på pannan då är de kallt på elimenten men inte källarens. så är någon som har vart med om nåt liknade?

• Komplex uppsättning av rör, ventiler, mätare och styrutrustning, förmodligen för värme eller vatteninstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förrådsrum med rörverk, vattenmätare, spade, golvränna och slang. Nedslitet, opolerat och verkligt.
    Skapa konto
  • Komplexa rörledningar, mätare, pump, ventiler, teknisk installation, färgglada rör, inomhus mekaniskt system.
    Skapa konto
  • Manometer visar tryck i rörsystem, kopplingar synliga, teknisk inomhusmiljö.
    Skapa konto
I ett öppet system blir det inte mer tryck än så. Det är inget fel. Eller, ja lite mer borde det kanske bli om det är i källaren. Men det beror sannolikt på mätfel.

C
Luftar du samtidigt/omväxlande när du försöker fylla på?
När du fyller på måste du samtidigt släppa ut luften i systemet.

hsd
Har Du luftat elementen

Det är lite svårt att avgöra på några bilder. Men det tycks som att du har en slinga i källaren som kör ut hett vatten. Och en shuntad slinga till övervåningen som inte kör ut särskilt varmt vatten. Om pumpen går så är det säkerligen automatshunten som inte gör det du önskar.

Om du fyller på och det börjar rinna ur skvallerröret så är systemet fullt. Skvallerröret sitter i toppen på ditt öppna expansionskärl.
På trycket ser det ut som att kärlet sitter ca 3 meter över manometern.

C cpalm skrev:
Luftar du samtidigt/omväxlande när du försöker fylla på?
När du fyller på måste du samtidigt släppa ut luften i systemet.
Jag stänger av alla pumpar och fyller på men så fort jag startar nedre pumpen så kommer det ut vatten och bubblor i skvaller röret.

Lufta systemet innan du startar pumpen.

Edit: Nedre pumpen, är det den till källaren?

H henkeamatör skrev:
Jag stänger av alla pumpar och fyller på men så fort jag startar nedre pumpen så kommer det ut vatten och bubblor i skvaller röret.
Men luftar du elementen?

hsd hsd skrev:
Har Du luftat elementen

Ja dom är luftade och blir varma när pannan är över 60 grader

mrsnhp mrsnhp skrev:
Men luftar du elementen?
Ja men blir inte av med bubblorna och blir bubblor så fort jag startar övre pumpen fast jag har luftat.

D Daniel 109 skrev:
Lufta systemet innan du startar pumpen.

Edit: Nedre pumpen, är det den till källaren?
nedre är för vatten tanken. övre för elimenten.

Det är möjligt att ditt kärl är lite olämpligt placerat i systemet. Men om du får ut luften borde du ändå inte få det fenomenet. Fortsätt lufta tills du är av med bubblor. Sedan kan du köra igång en stund och lufta igen. Lyfta även på luftskruven vid pannan.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
H henkeamatör skrev:
Ja dom är luftade och blir varma när pannan är över 60 grader
Kom det vatten när du luftade? Eller slutade det bara pysa luft?

mrsnhp mrsnhp skrev:
Men luftar du elementen?
Ja det gör jag. Men de bara övre delen som blir varm på vissa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.