1 250 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Kalla element på övervåningen
Hej!
bor i ett äldre hus som har en ved och oljepanna. två plan med totalt 140kvm yta.
Cirkulationspump Grundfos UM 25-20-180
Denna månad har jag efter att huset stod tomt ett par veckor, haft problem med att få värme i elementen på övervåningen. Endast ett element blir varmt på övervåningen och samtliga på undervåningen.
Provat lufta, fortfarande inget resultat. Inte ens rören till radiatorerna är varma. Oavsett värme nere vid pannrummet, haft 90C till och med då är det iskallt på övervåningen. Provat öppna max i shuntventilen och minimum, ökat fylla på systemet till max med öppna ventiler. Inget ger resultat.
Finns alltså fyra kalla element på övervåningen nu, den sista blev kall efter att jag vridit ner och upp termostaten så slutade den också fungera.
Vad kan det bero på, hjälp?!
Beställt en ny cirkulationspump Magna3 25-60-180 för säkerhets om det beror på att den börjar bli gammal.
bor i ett äldre hus som har en ved och oljepanna. två plan med totalt 140kvm yta.
Cirkulationspump Grundfos UM 25-20-180
Denna månad har jag efter att huset stod tomt ett par veckor, haft problem med att få värme i elementen på övervåningen. Endast ett element blir varmt på övervåningen och samtliga på undervåningen.
Provat lufta, fortfarande inget resultat. Inte ens rören till radiatorerna är varma. Oavsett värme nere vid pannrummet, haft 90C till och med då är det iskallt på övervåningen. Provat öppna max i shuntventilen och minimum, ökat fylla på systemet till max med öppna ventiler. Inget ger resultat.
Finns alltså fyra kalla element på övervåningen nu, den sista blev kall efter att jag vridit ner och upp termostaten så slutade den också fungera.
Vad kan det bero på, hjälp?!
Beställt en ny cirkulationspump Magna3 25-60-180 för säkerhets om det beror på att den börjar bli gammal.
Troligen har ventilkäglan fastnat i stängt läge.D dmokari skrev:
Skruva bort termostaten
Tryck in stiftet med hjälp av verktyg (aldrig dra i stiftet) och släpp, stiftet ska fjädra ut några mm. Tryck in stiftrt flera gånger å på så sätt motionera stift/ventilkägla.
Kan behöva knacka på ventilhuset distinkt men försiktigt med tex skaftet på en hammare.
Tack! Testa det på ett utav elementen på övervåningen, stiftet fjädrade tillbaka och det blev ingen förändring. Gjorde dock inte på samtliga element då det inte gav något resultat på det elementet.
Bör jag göra det på alla kalla element eller kan problemet bero på något annat?
Bör jag göra det på alla kalla element eller kan problemet bero på något annat?
Klicka här för att svara