K Killen123 skrev:
Dom som inte har takvärme är Dom som har svarat här, ...
Jag har jobbat i en campingbyggnad (inrymde reception, kontor, butik, lager & café) byggd andra halvan av 90-talet som hade takvärme i hela byggnaden.
I receptionen flyttades takvärmeelementen så att dom inte hängde precis vid disken (ja när man stod (snett)under ett takelement som hängde i linje med disken så ”brändes” det om huvudet), i butiken flyttades takvärmen så att dom inte hänge vid kassalinjerna samt att det ställdes det små värmefläktar på golvet för kassapersonalens skull, på kontoren flyttades takvärmen så att dom inte hängde rakt över det personalen satt samt ställdes dit små värmefläktar på golvet, senare byttes en del av takvärmen på kontoren ut till vägghängda element, i cafét monterades det takfläktar för att trycka ner värmen från taket.

L
Demmpa Demmpa skrev:
Jag har jobbat i en campingbyggnad (inrymde reception, kontor, butik, lager & café) byggd andra halvan av 90-talet som hade takvärme i hela byggnaden.
I receptionen flyttades takvärmeelementen så att dom inte hängde precis vid disken (ja när man stod (snett)under ett takelement som hängde i linje med disken så ”brändes” det om huvudet), i butiken flyttades takvärmen så att dom inte hänge vid kassalinjerna samt att det ställdes det små värmefläktar på golvet för kassapersonalens skull, på kontoren flyttades takvärmen så att dom inte hängde rakt över det personalen satt samt ställdes dit små värmefläktar på golvet, senare byttes en del av takvärmen på kontoren ut till vägghängda element, i cafét monterades det takfläktar för att trycka ner värmen från taket.
Var det dom där takvärmekasseterna som satt i taket eller hängde i kedjor , då förstår jag problemet

Jag ska inte ifråga sätta din upplevelse av tak värmen på dagiset, Men det kan ju tänkas att ett hus med både modern ventilation och isolation är bättre lämpad för takvärme, Jag har flera vänner i USA som jag har frågat om takvärme och dom som har takvärme är nöjda med det och har inte kunnat bekräfta myten om kyla under bord eller kalla golv, Det många har bekräftat är att vid elektrisk takvärme är det dyrt att reparera slingor om en skulle bränna ut!
Vilket i sin tur gör att resterande slingor får gå mycket mer och kan då evt avge såpass stark värme att man kan känna värme strålningen.
Jag förstår din tanke med kudden, men strålnings värme, värmer inte upp luften men ytorna och värmen stiger inte men varm luft gör, Jag vet att en kompis i skoltiden vars Pappa byggde nytt hus, installerade tak värme i garaget och det var aldrig kallt när vi satt på dricka backar och meckade på mopeder, när jag tänker på det så var inte verktyget heller kallt även om det låg i verktygs lådor på golvet och det var sällan om aldrig som golvet var vått även på vintern.

Demmpa Demmpa skrev:
För mig låter det som om för liten del av taket blev använd för takvärme och att man kompenserade med högre temperatur på kasetterna vid vattenburen takvärme ska det inte va nödvändigt med högre vatten temperatur än 35grader och det är inte varmt nog att man upplever det som Strålande mot huvudet.

K Killen123 skrev:
Dom som inte har takvärme är Dom som har svarat här, Svårt att tänka mig att folk har bott i dessa hus med takvärme hadde det varit så mycket problem som folk här skriver. Skållade jässor, kalla fötter kallt under bord, beträffande det sista så länge inte bordet är av av reflekterande material som aluminium folie så absorberar det värmen från taket och vill samtidigt avge värme til arealer under bordet, ju kallare arealen under bordet är ju mer värme avger bordet samtidigt fungerar bordet som en magnet för värme strålning.
Eftersom en människans huvud avger så mycket värme så är det mindre utsatt för värmestrålni enn än en kallare kropps del f e x skuldror och nakke mindre stelhet i skuldror och nakke som följd av värme strålningen= mindre huvudvärk och migrän.
Blir helt klart vatten buren tak värme i huset jag ska bygga.
Detta blir kul att följa,särskilt när "Killen" ska försöka få strålningsvärme från innertaket, som räcker ner till golvnivå ,med ljummet vatten. Han får verkligen ha lycka till.

Vårt hus som vi köpte 1977, dvs för 40 år sedan är försett med takvärme. Det har varit oerhört bekvämt, praktiskt och bra. De 25 första åren hade vi inte en krona i kostnad eller en minut service eller justeringar, därefter har några termostater blivit tröga och fått bytas. Inga andra problem. Värmen är mycket behaglig och snabb, i vår matsal har vi ca 10 grader normalt och då vi ska äta där drar vi upp värmen en halvtimme i förväg och får det uppvärmt kanske någon grad lägre under bord.
Då vi byggde till sommarstugan kunde vi inte tänka oss något annat än takvärme med tanke på att vi vill ha snabb uppvärmning då vi kommer ut.

Där ser man, fast så många säger att det inte funkar:-)
Är eran takvärme vatten buren eller elektrisk.
Tack för Svar Johan

Det kan ju förstås vara ett sammanträffande, men lite märkligt kan jag ändå tycka att det är att den enda som håller med dig bara har gjort ett inlägg och är registrerad som medlem just idag. :)

• Gilla
jonne72 och 1 till
  • Laddar…
K Killen123 skrev:
Där ser man, fast så många säger att det inte funkar:)
Är eran takvärme vatten buren eller elektrisk.
Tack för Svar Johan
Vattenburen som du skrivit om och i nutida paradigm då även lågtempererat kommer du inte nå framgång med av tidigare nämnda skäl. Det din ev hjälpskrivare verkar ha upplevt är troligtvis de klassiska ESWA takvärmesystemen dvs elvärme och vid en högre tempnivå ändå av många (de flesta?) som känner till dem sedda som dåliga.

Ja det är sant ja! jag har precis frågat om deras system är elektrisk eller vatten buret, spännande, Men klart att nån ändå måste va nöjd med systemet det blev ju installerat sedan början av 60 talet här och 50 talet i USA undrar vad dom gjorde annorlunda i USA dom jag känner där är jätte nöjda.

Vi är säkert många här som väntar med spänning på ditt utlåtande efter du installerat:rolleyes: Vattenburet är uteslutet om du inte har tillgång till höga temperaturer. Prova själv genom att ställa dig 2,4 meter från en vanlig radiator.

L
Ja hur gick det med den goa takvärmen? På fem år hinner det ju hända mycket ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.