Hej
Har ett gammalt Evr reglersystem med en Uveab M90 shuntventil.
Systemet lever sitt egna liv och reglerar temperaturen dåligt, verkar vara utegivaren som spökar.
Har aldrig varit nöjd med systemet och skulle gärna byta ut det till något annat istället för att reparera det befintliga.
Någon som har tips på system där jag inte behöver byta ut shintventilen?

• Industriell installation med pump, rör, kablar och styrpanel mot blå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Industriell utrustning, svart låda, röda delar, rör, CE-märkning, oskarpt, vinklad sikt, teknisk inriktning, installationsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har lite delar till den , brukar fungera bra. Ge mig ett PM

Hur går det , har du bytt ut din reglering eller.

Har själv nyligen bytt ett EVR/UVEAB system och det är det bästa jag gjort. 10 år av problem äntligen lösta. Att bygga en shunt med friktionskoppling och blanka plastdetaljer (med obefintlig friktion) borde vara straffbart. Har fastnat i vidöppet läge mer än en gång när den slirat och skickat ut 70 gradigt vatten i radiatorerna mitt i sommaren.
Har ingen ersättningsmodul att rekommendera, bytte ut hela uppvärmningssystemet så numera är allt inbyggt.

Har inte kollat upp motorn, men är det inte en växellåda i motorn

J jonaserik skrev:
Har inte kollat upp motorn, men är det inte en växellåda i motorn
Ok, ska inte skylla på motorn utan på själva kugghjulet som sitter på ventilen. Det är fäst med en genomgående skruv och det är friktion som ska hålla ihop det med ventilen. Motorn träs sedan på kugghjulet.
Nu är det inte det som är problemet hör. Jag bytte utegivare med då det fungerade dåligt hos mig. Systemet kom även in i självsvängning efter ett par veckors drift och då fick man göra styrmodulen strömlös för att den inte skulle pendla mellan stängt och full öppning i expressfart

OK nu är jag med, det är liksom kordong på medbringaren som sitter på motoraxeln och lika på den på ventilen.
Dom måste dras rätt hård och är lite lurigt med den tunna skruven Det är som gamla TA-motorer. Att jag frågade. hur det gått är att jag har rätt mycket av delar till regleringar, som kanske inte finns längre.

• Gilla
mangeroffe
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
OK nu är jag med, det är liksom kordong på medbringaren som sitter på motoraxeln och lika på den på ventilen.
Dom måste dras rätt hård och är lite lurigt med den tunna skruven Det är som gamla TA-motorer. Att jag frågade. hur det gått är att jag har rätt mycket av delar till regleringar, som kanske inte finns längre.
Ja, jag har ju inte ngn input på din fråga egentligen, tyckte det kändes skönt att klaga lite på systemet då jag led av det så länge. ;)

ursäkta sent svar...
Fick tag på en begagnad utegivare och nu funkar systemet bättre än på länge så systemet får leva vidare tills nästa driftstörning=)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.