Hejsan

luftvatten system, 2 rörs system, kåk från 70 talet 1.5 plan med källare.

Har ett problem som jag tror beror på flöde/injustering.

i källaren har jag 9 st element, alla fullt öppna, luftade med trimmade piggar. Returerna fullt öppna. Men 4 av elementen ger märkbart mindre värme, de e stor skillnad om man känner på de och jämför. Dessa 4 element är dock inte kalla, de kommer värme till dom, bara inte tillräckligt om man jämför. Elementen som blir varma blir varma över hela elementet.

på entréplan har vi 8st element, varav 5st har samma problem.

ovanvåningen har golvvärme, har för klen matning upp dock, så de blir med nöd och näppe 21 grader där, ska fixas till våren. När jag tänker efter så golvvärmen som är draget från de gamla elementen där uppe, hade också lite problem med att de inte blev varmt som resten av elementen. Ska fixas genom att dra ny tillopp och retur direkt från stammen ifrån pannan.

Ovanvåningen va bara en sidogrej med info om de har någon betydelse.

Min fundering gäller alltså elementen, vad kan man göra och hur för att få samma värme på elementen överallt? Elementen på båda våningar är blandat gamla och nya, enkelpanel och dubbelpanel lenhovda. Vissa gamla är de som ger bra värme, vissa nya är de som ger bra värme.

• Gilla
Gerteric
  • Laddar…
Har det alltid varit så eller har det kommit med tiden?
Om det har kommit med tiden, har det gjorts ändringar i värmesystemet mellan att det fungarade till det slutade fungera?

Låter som att systemet behöver injusteras.
Att vissa nya ger värme medan andra nya inte gör det kan bero på olika dimensioner på rören samt olika längd på rören.

I följande inlägg finns det dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446

Demmpa Demmpa skrev:
Har det alltid varit så eller har det kommit med tiden?
Om det har kommit med tiden, har det gjorts ändringar i värmesystemet mellan att det fungarade till det slutade fungera?

Låter som att systemet behöver injusteras.
Att vissa nya ger värme medan andra nya inte gör det kan bero på olika dimensioner på rören samt olika längd på rören.

I följande inlägg finns det dokument angående injustering av radiatorkretsen,
[länk]

Har alltid varit så! Samma dimensioner på all tillopp och retur till elementen. Nu när du säger längden på rören och jag tänker på vilka element som ger bra värme och mindre bra, så skulle jag vilja påstå att elementen som ger bättre värme sitter närmre pannan än de som inte ger lika bra värme!

har varit gammal oljepannan innan förra ägaren konvertera till luftvatten, säkerligen ingen injustering som gjorts varken då eller nu.

tack, ska kika på inlägget du länka

man vill ju att radiatorerna inte skall vara varma hela utan returen skall ju vara kallare...

du kan ju prova att dra upp cirkulationspumpen på max och se om dom andra oxå fylls upp i värme, men jag skulle nog strypt dom som får full värme egentligen....

M MagicFingers skrev:
man vill ju att radiatorerna inte skall vara varma hela utan returen skall ju vara kallare...

du kan ju prova att dra upp cirkulationspumpen på max och se om dom andra oxå fylls upp i värme, men jag skulle nog strypt dom som får full värme egentligen....

Känner jag på returen så är den ju lite svalare, inte jätte mycket kanske men man känner skillnad.

om jag stryper dom som får full värme fördelas den värmen ut till övriga element eller hur funkar de ?

Radiatorer bör ha ca 10⁰ difftemperatur, även golvvärmeshunten (när den kallar på värme)
Golvvärmeslingorna bör ha ca 7⁰ i difftemperatur.

Här förklarar "RörmockarLäraren" lite snabbt och enkelt hur/varför man injusterar radiatorkretsen,

Demmpa Demmpa skrev:
Radiatorer bör ha ca 10⁰ difftemperatur, även golvvärmeshunten (när den kallar på värme)
Golvvärmeslingorna bör ha ca 7⁰ i difftemperatur.

Ligger på 39 framledning och 33 retur just nu, när de blir kallare ute så stiger skillnaden!

golvvärmen ligger ca 3 grader skillnad. Denna är dock inte injusterad (jag har slingornas längder uppskrivet). Min rörmokare tittade på flödena och sa bara att dom stod ungefär i samma linje och att de betydde jämnt flöde.

Demmpa Demmpa skrev:
Här förklarar "RörmockarLäraren" lite snabbt och enkelt hur/varför man injusterar radiatorkretsen,
[media]
ska kolla på denna. Läste injusteringen i länken du skicka men de va väldigt svårt att ta in informationen som gröngöling

@Demmpa

tittat på länken nu. Jag förstod bara inte riktigt skillnaden på när man skulle grovjustera vs finjustera? Alla mina element är fullt öppna på returen. De är ju skillnad på värmen mellan de olika element på våningarna. Inte extremt stor skillnad kanske men ändå märkbar. Antar att det är finjustering då? Är det då nödvändigt med de speciella verktyget han använde i klippet? Trodde de bara va att strypa flödet via termostaten?

och väldigt enkelt bara; om jag strper flödet på de varmaste elementen då skickas mer värme till de övriga elementen?

Termostaterna på radiatorerna är inte till för förinställning, termostaternas jobb är att strypa flödet till radiatorn när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.

Alla radiatorventiler har inte förinställningen, utan då använder man returventilen för förinställningen.
Injusteringen är lite olika beroende på tillverkare/modell av radiatorventilen.

En hand monterar termostat på radiatorventil, närbild, inomhus, uppvärmning, underhåll, energieffektivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man tar bort termostaten

Förstorad bild av en mekanisk detalj; metall, slitage, skruv, möjlig cirkulär markering med svart penna.
Skapa konto

Man skruvar bort packboxen

En grå nyckel och en metallisk ventilinsats på mörk bänkskiva.
Skapa konto

Packboxen och förinställningsnyckel, förinställningsnyckeln är olika beroende på modell av ventil/insats.

Närbild inuti ett metallrör med gängor och lager av avlagringar.
Skapa konto

Såhär ser MMA FVR ut inuti. Man ser tandningen som passar ihop med tandningen på förinställningsnyckeln.
Denna sitter i ett driftsatt system.

Grovjustering är mer injustering av stammarna, främst i flerbostadshus. I villor har man sällan STAD-ventiler,
https://www.tornlinds.se/assets/stad-injusteringsventil.pdf

• Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Termostaterna på radiatorerna är inte till för förinställning, termostaternas jobb är att strypa flödet till radiatorn när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.

Alla radiatorventiler har inte förinställningen, utan då använder man returventilen för förinställningen.
Injusteringen är lite olika beroende på tillverkare/modell av radiatorventilen.

[bild]
Man tar bort termostaten

[bild]
Man skruvar bort packboxen

[bild]
Packboxen och förinställningsnyckel, förinställningsnyckeln är olika beroende på modell av ventil/insats.

[bild]
Såhär ser MMA FVR ut inuti. Man ser tandningen som passar ihop med tandningen på förinställningsnyckeln.
Denna sitter i ett driftsatt system.

Grovjustering är mer injustering av stammarna, främst i flerbostadshus. I villor har man sällan STAD-ventiler,
[länk]
okej jag blev faktiskt klokare. Har bytt ventilhus till MMA fvr 10 på alla element i huset. Ska handla en sån nyckel! Men det är alltså där jag ska strypa på de varma elementen eller eventuellt öka på de mindre varma elementen? Måste jag stänga via returen innan jag skruvar ut packboxen?

Förresten, termostater. Har alltid haft fullt öppet. Håller på och mixtrar i 2 sovrum där de blir för varmt, ska jag sänka tills jag tycker de blir behagligt och låta vara bara? Sen lever elementen sitt eget liv och öppnar och stänger själv ?

@Demmpa

kom på nu själv när jag skrev att alla ventilhus blivit bytade att de kanske därför vissa gamla och vissa nya element ger så olika på våningarna från rum till rum?

tänker jag rätt om jag inhandlar en förinställningsnyckel, öppnar alla element fullt och sen styr värmen centralt vi värmekurvan på pannan och till sist eventuellt stryper på termostaten om de behövs ?

edit: många @ till dig nu, ber om ursäkt för trakasserierna men du ger bra hjälp

Bästa svaret

L Lechuza skrev:
Ska handla en sån nyckel! Men det är alltså där jag ska strypa på de varma elementen eller eventuellt öka på de mindre varma elementen? Måste jag stänga via returen innan jag skruvar ut packboxen?
Det finns även en svart "gradskiva" som hjälpmedel, satsen heter FV5,
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...nstallningsverktyg/forinstallningsverktyg-fv5

Nej, låt returen stå helt öppen.

Är det nya FVR-ventiler så lär de stå helt öppna.

L Lechuza skrev:
Förresten, termostater. Har alltid haft fullt öppet. Håller på och mixtrar i 2 sovrum där de blir för varmt, ska jag sänka tills jag tycker de blir behagligt och låta vara bara? Sen lever elementen sitt eget liv och öppnar och stänger själv ?
Du sänker Kv-värdet till "rätt" difftemperatur/tryckfall.
Termostaten ställer du sedan så att den nästan börjar strypa flödet vid aktuell/"rätt" rumstemperatur.

L Lechuza skrev:
kom på nu själv när jag skrev att alla ventilhus blivit bytade att de kanske därför vissa gamla och vissa nya element ger så olika på våningarna från rum till rum?
Japp, där är "felet"/"problemet"

L Lechuza skrev:
tänker jag rätt om jag inhandlar en förinställningsnyckel, öppnar alla element fullt och sen styr värmen centralt vi värmekurvan på pannan och till sist eventuellt stryper på termostaten om de behövs ?
Ta bort alla termostater, förinställningen lär stå fullt öppna.
Mät inkommande & utgående temperatur på varje rediator, samt rumstemperaturen, skriv ner.
Mät även framledningstemperaturen och returtemperaturen vid pannan.
Försök att göra alla mätningar utan att utetemperaturen & framledningstemperaturen ändras.

Skruva ner förinställningen, skriv ner de nya värderna.
Vänta ett dygn
Gör om alla mätningar, skriv ner.

Justera förinställningen där det behövs.
Eventuellt behöver kurvan på pannan justeras.

Gör om alla mätningar.
Osv.

@Demmpa

tack så mycket!! Mycket bra och förståeligt förklarat

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.