Bygger en verkstad inne i nederdelen av en gammal stor ladugård. Ett rum i rum kan man säga.
Ca 25 kvm med 95mm isolering vägg och ta där verkstaden ligger ett par meter från ytterväggar och med loge osv ovanför.
Vill kunna hålla frostfritt och ibland aningen högre när man väl jobbar mycket där samt hålla luftfuktigheten på acceptabel nivå så att färg torkar okej och förvaring inte är några problem. Jag har ett oljeelement över samt någon frostvakt som får agera värmekällor men funderar över att ha en avfuktare där.
Vad för variant bör jag ha som tål att stå i en sådan miljö?
Är det positivt med en avfuktare som när den ändå drar sina watt avger en del värme? Det gäller ju att tänka på watten i dessa tider...

Kan https://woods.se/sv/shop/avfuktare/woods-sw20fw-made-in-sweden/ vara något att ha här?
eller https://woods.se/sv/shop/avfuktare/woods-wdd80/ (sorption)?

Tar tacksam emot tips!

Tomture61
En sorption avfuktare förbrukar mer el men kan avfukta i lägre temp , 0 gradigt .
En avfuktare med kondensavfuktning drar mycket mindre energi men slutar avfukta vid +2 gr .

Ingen avfuktare kan bidra med värme .

Tomture61 Tomture61 skrev:
En sorption avfuktare förbrukar mer el men kan avfukta i lägre temp , 0 gradigt .
En avfuktare med kondensavfuktning drar mycket mindre energi men slutar avfukta vid +2 gr .

Ingen avfuktare kan bidra med värme .
Aah okej. Då bör nog frostfri värme från annan värmekälla och vanlig avfuktare vara bäst.
Läste någonstans att energin som trots allt går åt till avfuktaren av avgår som viss värme, stämmer alltså inte?

Tomture61
P PochM skrev:
Aah okej. Då bör nog frostfri värme från annan värmekälla och vanlig avfuktare vara bäst.
Läste någonstans att energin som trots allt går åt till avfuktaren av avgår som viss värme, stämmer alltså inte?
Har själv trott att det blir viss värme från en avfuktare , fel hade jag :D
Har avhandlats i ngt forum , kommer tyvärr ej ihåg vart dock .
Bäst är att avleda kondensvatten via slang till avlopp eller utanför byggnaden , slipper man värma kondensvattnet i tanken till omgivningstemp ;)

Tomture61 Tomture61 skrev:
Har själv trott att det blir viss värme från en avfuktare , fel hade jag :D
Har avhandlats i ngt forum , kommer tyvärr ej ihåg vart dock .
Okej. Tack. Kommer ju ändå vara annan värmekälla där som sagt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.