47 518 läst ·
27 svar
48k läst
27 svar
Byta från radiatorer till golvvärme - är det värt det?
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Ta in offerter från flera med material. Ritningar och mängder kan ni få gratis från LK och Uponor hemsidor
Finns det andra anledningar?M Marcussjogren skrev:
En FTX står även den på önskelistan. Helst gör vi inte alla investeringar samma år så jag hinner tjäna lite pengar att göra av först.
Jo jag vet att rören generellt är ok. Men dom flesta rören är ingjutna i betong så dom är svåra att inspektera.H hempularen skrev:Men om man tittar på kostnaden, så skall man komma ihåg att värmerör (även i stål) från 50 talet oftast är helt OK. Så man bör se golvvärmeinstallationen i sin helhet som en investering för lite ökad komfort. Det finns visserligen en fördel i driftsekonomin att en värmepump kan ge lite bättre verkningsgrad om de kopplas till golvvärme istället för till radiatorer. Den bättre effektiviteten får man endast om hela huset befrias från radiatorer.
Jag har faktiskt en liten misstanke om en läcka i systemet så det är inte helt appropå. Det finns en kulvert till garaget som ju är mest misstänkt (eftersom jag inte hittat någon annan läcka). Är sugen på att plugga rören som går till garaget.
Ska dock först försöka funktionstesta expansionskärlet som jag förstått är ett ganska vanligt fel.
Sen så har jag ju fjärrvärme.
Funkar det att fräsa spår i befintliga golv annars? Det lär ju gå åt ett par fräsar men det är ju görbart.Janus82 skrev:
Vi har konverterat vårt hus till golvvärme.Rent generellt är jag supernöjd att vi gjorde det men det beror mycket på att de element som vi hade innan var bristfälliga.
Det första steget du bör ta är att fundera på hur du vill förlägga golvvärmen. I ett äldre hus är det ofta smidigt att lägga spårade skivor ovanpå det bärande undergolvet. Vi han använt den metoden och den är verkligen praktisk. Det är visserligen billigare med glespanel men det innebär mer jobb och det kan vara värt några kronor att bli färdig med golven fort så att man får ett beboeligt hus igen.
När du väl har bestämt dig eller åtminstone har lite koll på för och nackdelar med olika förläggningssätt så bör du kontakta de stora leverantörerna av golvvärmesystem, LK och Uponor. De kan ge dig en ritning över hur du ska förlägga golvvärmen i ditt hus samt ge dig en materiallista på alla delar som du behöver. Då kan du själv kolla på Rinkabyrör och Sigro vad hela paketet kommer att kosta. Både Uponor och LK är dessutom fantastiskt service-inriktade och brukar ge svar på nästan alla frågor som man har.
Bra synpunkt. Finns det tumregler för att räkna ut sitt behov? Huset är tilläggsisolerat och har nya tvåglas fönster så ett totalt läckande såll är det inte.S sune73 skrev:Det finns ytterligare minst en faktor att ta hänsyn till.
Det är effekt per m2.
Vattenburen golvvärme ger generellt maximalt 50W/m2. Detta kan vara betydligt mindre än vad ett äldre hus kan kräva för att uppnå önskad rumstemperatur.
Under projekteringen rekommenderar jag er att räkna med en högre inomhustemperatur än vad ni kanske avser att ha.
Vanligtvis räcker effekten i nyare hus men om det räcker i äldre hus kan vara osäkert, framför allt kring fönster/dörrar eller dåligt isolerade golv/väggytor.
Det är ju två fulla våningsplan med källare.T Tiger79 skrev:
Källaren har radiatorer som lär bli kvar tillsvidare. Troligvis har jag orginal betonggolv i källaren (5 cm utan armering ja och utan isolering för den delen).
Sen så är det betongbjälklag mellan källaren och första våningen. På betongbjälklaget ligger det reglar som jag är minst 3 tum med isolering (kutterspån + slagg). Sen ligger det massivagolv i varierande skick.
Mellan dom två våningarna är det sen isolerat träbjälklag.
Så golvvärme ska väl funka bara jag inte lägger det direkt i källarn?
Att fräsa spår i det befintliga undergolvet är nog ett fruktansvärt hästjobb som kommer att ta evigheter. Dessutom så finns risken att golvet tappar bärighet och blir lite svajigt. Om du vill bygga så lite som möjligt på höjden så är det smidigaste att riva ut de befintliga undergolvet och lägga 28mm glespanel istället. Sök lite här på forumet så hittar du några trådar där folk har använt glespanel. Det är troligen ett av de billigaste sätten att lägga golvvärme men det gräver lite mer jobb än vad färdigspårade skivor gör.A andersda skrev:
Missade visst att svara.
Nä det är ju inget man läst om så ofta, sen kan man alltid fundera på anledningarna till det. Blir det golvvärme så lär jag slita ut befintligt golv och lägga golvspån och sen ett klickgolv.
Tack för alla synpunkter.
Nä det är ju inget man läst om så ofta, sen kan man alltid fundera på anledningarna till det. Blir det golvvärme så lär jag slita ut befintligt golv och lägga golvspån och sen ett klickgolv.
Tack för alla synpunkter.
@andersda Hur gick det? Blev det golvvärme i huset? Funkar det bra? Står inför att ev göra något likande själv.A andersda skrev:
Inte så ekonomiskt att förlägga golvvärme på oisolerad platta. Korkat rent ut sagt!B Byggdjuret skrev:
Klicka här för att svara