Hej!

Bakgrunden är att jag sitter på ett äldre hus (1950) med vad som verkar vara orginal stålrör för värmen - vattenburen fjärrvärme för övrigt.

Vi vill ju göra något åt golven så slänga in golvvärmet samtidigt är är ingen kostnadshöjning i det perspektivet. För oss med småbarn så vore golvvärme riktigt trevligt.

En snabb googling ger på på hand att ett våningsplan (80 kvadrat spårade spånskivor, rör, fördelare + div) är i storleksordningen 50 kSEK. Lägga golvspån och rör är enkelt vad det verkar.

Finns det fler fördelar med att byta till golvvärme? Eller kanske nackdelar? Är det ens rimligt att göra i ett såhär gammalt hus? Finns det fallgropar?

mvh
Anders

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Hej
Jag slår ett slag för golvvärme!
Vi köpte vårt hus för lite mer än ett år sedan och passade då på att riva ut alla golv och gjuta in vattenburen golvvärme ifrån LK.
Samtidigt bytte vi uppvärmningsystem till luft /vatten värmepump och halverade uppvärmningskostnaderna.
28000Kwh till 13800Kwh.
Jag ågrar mig inte en sekund :) Installation av vattenburen golvvärme i ett hus under renovering, synliga värmeslingor på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
magnetens
  • Laddar…
Vi har konverterat hela vårt hus från 1900 till golvvärme, ingjuten på nedervåningen och i glespanel +plåtar på övervåningen ihop med massiva furugolv och är supernöjda!

En av fördelarna är att systemet kräver en betydligt lägre framledningstemp vilken ger extra hög verkningsgrad för en värmepump!

Ok coolt. Tack för svar. Inga fallgropar alltså?

• Gilla
sluv
  • Laddar…
Enda fallgropen jag ser är att man snålar på materialet eller tar genvägar.
Läs på ordentligt innan ni kör på.

Fördelen är komforten om man gillar varma golv och att man inte har radiatorer som är ivägen när man möblerar.
Nackdelen är installationskostnaden och att det förmodligen blir lite dyrare drift.

• Gilla
Jitsak och 1 till
  • Laddar…
M
En av fallgroparna är att man kan få problem med kondens på fönsterglasen, något som kan vara ett riktigt besvär att bli av med när man är klar.

M
Men kondensen _brukar_ bero på lite taskig ventilation, så det måste inte bli ett problem.

Även här jätteviktigt att följa instruktionerna om förläggning så att slangen läggs som den skall.

Men om man tittar på kostnaden, så skall man komma ihåg att värmerör (även i stål) från 50 talet oftast är helt OK. Så man bör se golvvärmeinstallationen i sin helhet som en investering för lite ökad komfort. Det finns visserligen en fördel i driftsekonomin att en värmepump kan ge lite bättre verkningsgrad om de kopplas till golvvärme istället för till radiatorer. Den bättre effektiviteten får man endast om hela huset befrias från radiatorer.

Vi har konverterat vårt hus till golvvärme.Rent generellt är jag supernöjd att vi gjorde det men det beror mycket på att de element som vi hade innan var bristfälliga.

Det första steget du bör ta är att fundera på hur du vill förlägga golvvärmen. I ett äldre hus är det ofta smidigt att lägga spårade skivor ovanpå det bärande undergolvet. Vi han använt den metoden och den är verkligen praktisk. Det är visserligen billigare med glespanel men det innebär mer jobb och det kan vara värt några kronor att bli färdig med golven fort så att man får ett beboeligt hus igen.

När du väl har bestämt dig eller åtminstone har lite koll på för och nackdelar med olika förläggningssätt så bör du kontakta de stora leverantörerna av golvvärmesystem, LK och Uponor. De kan ge dig en ritning över hur du ska förlägga golvvärmen i ditt hus samt ge dig en materiallista på alla delar som du behöver. Då kan du själv kolla på Rinkabyrör och Sigro vad hela paketet kommer att kosta. Både Uponor och LK är dessutom fantastiskt service-inriktade och brukar ge svar på nästan alla frågor som man har.

• Gilla
freieschaf
  • Laddar…
Det finns ytterligare minst en faktor att ta hänsyn till.

Det är effekt per m2.
Vattenburen golvvärme ger generellt maximalt 50W/m2. Detta kan vara betydligt mindre än vad ett äldre hus kan kräva för att uppnå önskad rumstemperatur.
Under projekteringen rekommenderar jag er att räkna med en högre inomhustemperatur än vad ni kanske avser att ha.
Vanligtvis räcker effekten i nyare hus men om det räcker i äldre hus kan vara osäkert, framför allt kring fönster/dörrar eller dåligt isolerade golv/väggytor.

Har ni någon isolering under plattan?

Är det platta? Golvvärme på oisolerad platta är en riskkonstruktion.

useless useless skrev:
Är det platta? Golvvärme på oisolerad platta är en riskkonstruktion.
På vilket sätt är det en riskkonstruktion? Den klassiska med ytskikt på platta på mark är "normal" Finns en ytterligare risk om man väljer golv värme?
Det ända jag kan tänka mig är att riskerar att mycket av värmen försvinner neråt om man inte isolerar eller plattan är isolerad.

• Gilla
hampouspous
  • Laddar…
Som jag förstått det så är risken med oisolerad platta och golvvärme fuktskador om delar av huset inte får golvvärme. Detta då utöver att det blir usel ekonomi att värma marken under huset.

Om marken värms upp så ökar avdunstningen, mer vattenånga tränger upp till huset. Inget problem om det når en uppvärmd platta. Men där det kommer fram till golv utan värme så kondenserar det, och det vattnet sugs upp i betongen, och ev. vidare upp i huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.