Hejsan alla kunniga!

Är i full gång med att riva ut mitt badrum och behöver ta bort elementet för att få bort dem sista kakelplattorna men jag är osäker om det går att göra utan att behöva tömma hela radiatorsystemet på vatten *suck*

Bifogad bild:
Termostat vred som visar stor röd prick, liten röd prick och den till vänster som skall vara blå. Förhoppningen jag har är att om jag ställer den blå (vänstra) pricken uppåt så går vattnet vidare i slingan utan att flöda uppåt mot elementet.

• Ett rostigt rörutskott liknar en figur, mot en värmeelementbakgrund, med något skräp omkring på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tveksamt det du tänker. Ventilen/vredet är nog inte helt tät så det kommer att spola vatten där. Enda sättet är att tömma och och sätta en rörstump/koppling tvärs över dom från golvet. Görs det inte så kommer det att bli tvärnit på värmen i efterkommande element. Bara bita i äpplet.

Ja det är väll tyvärr så, ingenting får vara enkelt

Tänkte kanske lite snabbt. Det kan gå att sätta en plugg på den delen som sitter i elementet och ställa vredet på noll. Vad för dim eller gänga på den delen vet jag inte, men troligtvis finns det dom på forumet som vet, bara avvakta lite så kommer det säkert något.

J jonaserik skrev:
Tänkte kanske lite snabbt. Det kan gå att sätta en plugg på den delen som sitter i elementet och ställa vredet på noll. Vad för dim eller gänga på den delen vet jag inte, men troligtvis finns det dom på forumet som vet, bara avvakta lite så kommer det säkert något.
Med tanke på att ingenting hemma hos mig följer dagens standard så är det säkert något udda :crysmile:

Rören för tappvatten som går från pannrummet är 22mm och dimensioneras ner till 16mm... Många resor till byns bygghandel vid div. renoveringar och kran byten :rofl:

Vad det gäller radiatorerna har jag inte fördjupat mig i då jag inte har rört det. Men rören och dess kopplingar som går upp till termostaten är av mindre typ än muttern som ansluts till radiatorn.

Snyggt, bara det att det är mutter från termostaten. Har stallt radiatorn på kallt och alla andra radiatorer blir varma utom det i badrummet. Antar att det bara är att prova och om det nu inte funkar får man antaglingen plugga termostaten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.