2 104 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Konvertera elpanna till värmepump
Tittar på ett 1.5 plans hus byggt 1985 på 140 kvadrat. Huset har vattenburen värme, men en elpanna, vilket inte känns så bra med dagens elpriser.
Finns det någon anledning att det inte skulle gå att konvertera detta hus vill bergvärme eller luft-vatten-värmepump? Någon som jag ge en ungefärlig gissning vad det skulle kunna kosta?
Vilken framledningstemperatur är det beräknat med elpanna? Kan det vara risk att elementen är för små, på samma sätt som kan hända när man konverterar från oljeeldning?
Finns det någon anledning att det inte skulle gå att konvertera detta hus vill bergvärme eller luft-vatten-värmepump? Någon som jag ge en ungefärlig gissning vad det skulle kunna kosta?
Vilken framledningstemperatur är det beräknat med elpanna? Kan det vara risk att elementen är för små, på samma sätt som kan hända när man konverterar från oljeeldning?
Det borde funka utmärkt att byta till bergvärme eller luft/vattenvärmepump.
Var i landet är huset? Om det är i den kallare änden är bergvärme bättre än luft/vatten, eftersom luft/vatten inte fixar allt för många minusgrader. Då kör den istället med el, vilket ju är det du vill slippa.
Det var någon här på forumet som nyligen jämförde offerter på bergvärme. Om jag minns rätt landade alla på ca 225.000 kr, men det beror såklart på hur stort huset är m.m. Luft/vatten kostar mycket mindre eftersom man slipper borra.
Hurdana element sitter det i huset? I värsta fall är det ju bara att byta ut dem.
Var i landet är huset? Om det är i den kallare änden är bergvärme bättre än luft/vatten, eftersom luft/vatten inte fixar allt för många minusgrader. Då kör den istället med el, vilket ju är det du vill slippa.
Det var någon här på forumet som nyligen jämförde offerter på bergvärme. Om jag minns rätt landade alla på ca 225.000 kr, men det beror såklart på hur stort huset är m.m. Luft/vatten kostar mycket mindre eftersom man slipper borra.
Hurdana element sitter det i huset? I värsta fall är det ju bara att byta ut dem.
Ja det finns en risk att elementen är för klena. Man använde samma framledningstemperaturer för elpannorna som för äldre oljepannor. Det var nog ingen som bytte element i den konverteringen.Z ZipLock skrev:
Du borde nog budgetera 2-300kkr för bergvärme ink uppgradering av elementen.
Tyvärr är det möjligen också så att rören i sig är för klena om det är dimensionerat för ett högtemperatursystem. Ofta går det nog bra ändå men det är risk att man måste skruva upp hastigheten såpass mycket att det blir sus i rören.
Jag skulle gissa på minst 300 kkr i dagsläget för bergvärme, och lång väntetid på att få det. En snabbare lösning är luft/luftvärmepump som du troligen får installerad för ca 30 kkr. Om det är en bra idé beror på planlösning och hur snabbt du kan få bergvärme på plats.
Jag skulle gissa på minst 300 kkr i dagsläget för bergvärme, och lång väntetid på att få det. En snabbare lösning är luft/luftvärmepump som du troligen får installerad för ca 30 kkr. Om det är en bra idé beror på planlösning och hur snabbt du kan få bergvärme på plats.
Här är tråden med bergvärme-offertarna. Intressant med aktuell information. En del märken/modeller går att få tag på, andra inte.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bergvaerme-offertutvaerdering.477930/
https://www.byggahus.se/forum/threads/bergvaerme-offertutvaerdering.477930/
En liten fingervisning kan vara att titta på hur värmekurvan är inställd på elpannan. Ger den mer än 50-55 grader vid DVUT så bör man dimensionera upp radiatorerna. Ibland kan det räcka med att byta någon/några till en fläktkonvektor
Ett eller tvårörssystem är också intressant att veta.
Detta är ju att se lite mellan tummen och pekfingret för det kanske inte är känt vilken inomhustemperatur man har haft.
Ett eller tvårörssystem är också intressant att veta.
Detta är ju att se lite mellan tummen och pekfingret för det kanske inte är känt vilken inomhustemperatur man har haft.
Klicka här för att svara
