Hej!
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med hur min golvvärmeanläggning fungerar.
Detta installerades för några år sedan då vi hade vedpanna och jag funderade väldigt mycket redan då på varför det inte gick att höja värmen något större, framledningstemperaturen var betydligt mycket högre då än vad den är nu när vi har bergvärmepump, men ändå så skickades det strax under ljummet vatten till golvvärmen.
Jag vet att det inte ska vara hög temperatur till golvvärme (runt 25 grader?), så det är ju ok, men det jag inte kan förstå är varför det inte GÅR att öka temperaturen till slingorna.
När jag sänker termostaten så ändras temperaturen och det blir kallare, ökar jag sedan så blir det varmare och varmare upp till ca 4 på termostaten, men efter det så blir det ingen skillnad i temperatur.
Nu denna vintern så har golvet varit väldigt kallt och jag har testat, bara för att testa, att öka ända upp till 9, men det blir ingen skillnad i golvet, vilket inte är speciellt konstigt då röret inte heller blir varmare.
Idag så testade jag att ändra så att cirk.pumpen står på 4 istället för 2 som det gjorde tidigare, för att se om det kan göra någon skillnad.
Det jag också funderar på är vad den röda saken jag har ringat in på bilden gör. Den står på max (eller min?) dvs det går inte att vrida den mer moturs.
Idag är första gången jag testar att vrida på den och när jag vred den medurs så når den max efter ganska exakt 1 varv och temperaturen i röret som går ut till slingorna blir något kallare, inte mycket men det märks att temperaturen ändras när man håller handen på röret.
Om man drar den tillbaka så blir det lite varmare igen.
Vad är det för något?
(Efter att jag vred på den så började plötslgit cirk.pumpen att knarra, den har varit nästan ljudlös innan men nu knarrar den så det hörs i hela undervåningen. Kan man bli av med det på något sätt??)
Jag har testat tidigare att tillfälligt stänga av cirk.pumpen helt, dra kontakten, och då blir röret som går till slingorna samma temperatur som framledningstemperaturen. Vattnet cirkulerar inte speciellt fort dock.
Jag räknar med att det har att göra med att returvattnet blandas in med varmvattnet för att det inte ska bli för varmt, logiskt, men vart fanken ställer jag in hur det ska blandas??
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med hur min golvvärmeanläggning fungerar.
Detta installerades för några år sedan då vi hade vedpanna och jag funderade väldigt mycket redan då på varför det inte gick att höja värmen något större, framledningstemperaturen var betydligt mycket högre då än vad den är nu när vi har bergvärmepump, men ändå så skickades det strax under ljummet vatten till golvvärmen.
Jag vet att det inte ska vara hög temperatur till golvvärme (runt 25 grader?), så det är ju ok, men det jag inte kan förstå är varför det inte GÅR att öka temperaturen till slingorna.
När jag sänker termostaten så ändras temperaturen och det blir kallare, ökar jag sedan så blir det varmare och varmare upp till ca 4 på termostaten, men efter det så blir det ingen skillnad i temperatur.
Nu denna vintern så har golvet varit väldigt kallt och jag har testat, bara för att testa, att öka ända upp till 9, men det blir ingen skillnad i golvet, vilket inte är speciellt konstigt då röret inte heller blir varmare.
Idag så testade jag att ändra så att cirk.pumpen står på 4 istället för 2 som det gjorde tidigare, för att se om det kan göra någon skillnad.
Det jag också funderar på är vad den röda saken jag har ringat in på bilden gör. Den står på max (eller min?) dvs det går inte att vrida den mer moturs.
Idag är första gången jag testar att vrida på den och när jag vred den medurs så når den max efter ganska exakt 1 varv och temperaturen i röret som går ut till slingorna blir något kallare, inte mycket men det märks att temperaturen ändras när man håller handen på röret.
Om man drar den tillbaka så blir det lite varmare igen.
Vad är det för något?
(Efter att jag vred på den så började plötslgit cirk.pumpen att knarra, den har varit nästan ljudlös innan men nu knarrar den så det hörs i hela undervåningen. Kan man bli av med det på något sätt??)
Jag har testat tidigare att tillfälligt stänga av cirk.pumpen helt, dra kontakten, och då blir röret som går till slingorna samma temperatur som framledningstemperaturen. Vattnet cirkulerar inte speciellt fort dock.
Jag räknar med att det har att göra med att returvattnet blandas in med varmvattnet för att det inte ska bli för varmt, logiskt, men vart fanken ställer jag in hur det ska blandas??
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Termostaten som sitter där ska du inte röra. Det är en maxtermostat som ska skydda golven mot för hög temperatur och den ska vara inställd på typ 40 °C max. Yttemperaturen på golven ska inte överstiga 27 °C för att skydda t.ex. parketten mot värmeskador. Om det är kallt i golven är det det röda lilla vredet du ska öppna (moturs) för att få mer/varmare flöde till golven. Står vredet på max öppet och det inte räcker får man höja värmekurvan på pannan.
Tack för svar.J Josth skrev:Termostaten som sitter där ska du inte röra. Det är en maxtermostat som ska skydda golven mot för hög temperatur och den ska vara inställd på typ 40 °C max. Yttemperaturen på golven ska inte överstiga 27 °C för att skydda t.ex. parketten mot värmeskador. Om det är kallt i golven är det det röda lilla vredet du ska öppna (moturs) för att få mer/varmare flöde till golven. Står vredet på max öppet och det inte räcker får man höja värmekurvan på pannan.
Ska sänka termostaten igen.
Men det finns mer värme att hämta från röret med inkommande varmvatten, det är ju varmare än det som går ut till slingorna?
När jag hade vedpanna och framledningstemperaturen var betydligt mycket högre än vad den är nu så var fortfarande slingan till golvvärmen inte mycket varmare.
Jag började fundera på om allt var rätt inkopplat, men allt ser ut som det ska?
Finns det någon form av begränsning någon annan stans i systemet som kan påverka hur mycket varmvatten som kan gå till golvvärmen? cirkulaitonspumpen i bergvärmepumpen eller något sådant?
Tror du att det kan ligga något i att pumpen eventuellt var inställd på för låg hastighet?
Skilj på varmvatten och värmevatten det är olika saker. Golvvärmen ska som sagt ha en lägre temperatur än radiatorerna och därför behövs en golvvärmeshunt som tar ner temperaturen. Har du vedpanna ska det finnas en shunt som styr ut lagom framledningstemperatur till att börja med. Golvvärmeshunten ser normal ut men om rören är rätt kopplade är en annan sak. Då måste man följa varje rör och kolla vart det går och är anslutet. Ökar man cirkulationspumpen i värmepumpen så ökar man flödet och därmed värmeavgivningen i hela värmesystemet men det kan börja brusa en del i radiatorer och ventiler om flödet blir för högt.
Låter som att värmesystemet (främst radiatorkretsen) är felaktigt injusterat.I Incoog skrev:Detta installerades för några år sedan då vi hade vedpanna och jag funderade väldigt mycket redan då på varför det inte gick att höja värmen något större, framledningstemperaturen var betydligt mycket högre då än vad den är nu när vi har bergvärmepump, men ändå så skickades det strax under ljummet vatten till golvvärmen.
Hela systemet skulle troligen behövas injusteras gällande förinställningen.
Vad är det för typ av ventiler på radiatorerna?
Ditt problem tyder på att du har för lågt differenstryck mellan tillopp/retur.
Prova att strypa bypassen mellan tillop/retur med den svarta strypventilen till höger under cp. Då kommer cp i Push 23 hjälpa till att hämta/lämna från primärsidan.
Detta är ett vanligt problem i äldre hus med grova rör/radiatorventiler.
https://www.uponor.com/getmedia/2f3...h23?sitename=SwedenBLD&disposition=attachment
Prova att strypa bypassen mellan tillop/retur med den svarta strypventilen till höger under cp. Då kommer cp i Push 23 hjälpa till att hämta/lämna från primärsidan.
Detta är ett vanligt problem i äldre hus med grova rör/radiatorventiler.
https://www.uponor.com/getmedia/2f3...h23?sitename=SwedenBLD&disposition=attachment
Klicka här för att svara