Hej,

Håller på att justera in så att jag har samma diff mellan framledning och retur på samtliga radiatorer.
Är jag rätt på det att det är här man ändrar flödet, där jag pekar? Se bilder.

Förmodar att jag inte behöver stänga termostat eller annat, det kommer inte att forsa ut vatten eller så?

• Vit radiator, termostat, rörsystem, vit vägg och dörrhandtag, grått golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person pekar på vattenrör vid element, skadad rörkoppling, vägg, golvplattor, brev på golv.
    Skapa konto
  • Radiator, termostat, kakelvägg, fotpedal-tömningspapperskorg, rörinstallation, skuggor, ljusgrått kakelgolv.
    Skapa konto
  • En hand pekar på en radiatorventil vid en elementfot, bredvid en dammsugare på kakelgolv.
    Skapa konto
Du kan även strypa på returen, där du pekar. Men det är jobbigare än att strypa vid vredet.

Jag har hört att alla termostater ska vara helt öppna, för att värmepumpen ska jobba effektivt. På vissa element har jag bara nån grad skillnad på översida jämfört med undersida, läste att man då ska strypa flödet. Är det bara till att öppna det jag pekar på och justera där, det forsar inte ut vatten?

C
R ravve007 skrev:
Jag har hört att alla termostater ska vara helt öppna, för att värmepumpen ska jobba effektivt.
Det @Oaken menar är att du har en förinställning även på ventilen på tilloppet som begränsar flödet när termostaten är max öppen. Sen handlar det inte om huruvida det är bekvämast att strypa på tillopp eller retur - båda skall vara korrekt injusterade för ett optimalt fungerande system.

Annars är det i princip korrekt att termostaterna skall vara helt öppna när du har en värmepump. Och för den delen även vid injustering. Undantaget är om du vill "kallställa" ett rum eller om rummet påverkas av sekundära värmekällor, t.ex. solinstrålning eller eldstad.

Anledningen är dels att pumpens verkningsgrad avtar med högre framledningstemperatur, dels att pumpen måste ha en volym att jobba mot. Så du vill inte att pumpen levererar högre temperatur än nödvändigt och låter termostaterna strypa ner radiatorerna.

Med det sagt är injustering av en radiatorkrets bokstavligen en hel vetenskap.

Och ja, det kan droppa eller rinna en del vatten om du skruvar av locket på strypventilen, men annars är det "bara" att öppna locket.

Nej, termostaterna bör inte stå fullt öppna på ett injusterat system.

Steg 1: Injustering av förinställningen på termostatventilen (eller returventilen om förinställningen saknas på termostatventilen).

Steg 2: Injustering av centrala reglersystemet så att det blir "rätt" framledningstemperatur beroende på utetemperaturen.

Steg 1 & 2 utförs med termostaterna demonterade.

Steg 3: Montering av termostaterna samt injustering av de så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
På så sätt så kommer ttermostaterna bara strypa flödet när rummet får värmetillförsel via extern värmekälla, tex solinstrålning.

Helst bör man förutom framledningsgivare och utegivare även ha en innegivare kopplad till centrala reglersystemet. Innegivaren bör då placeras på lämpligt/optimalt ställe.

Tack alla, nu fattar jag :)
Har nu provat att ta bort en termostat och mycket riktigt fanns där en silvrig ring som man enl instruktioner på nätet ska dra ut och vrida på, för att ändra flödet.
Den står på läge N = fullt öppen, den går lätt att dra ut MEN jag lyckas inte vrida den. Provade på en annan radiator och samma sak där.
Vad är det jag missar?

• Radiatoranslutning med termostatventil, grå rör, vit vägg i bakgrunden.
    Skapa konto
C
R ravve007 skrev:
Vad är det jag missar?
Du måste "dra ut" den silverfärgade kronan för att kunna vrida på den.

C cpalm skrev:
Du måste "dra ut" den silverfärgade kronan för att kunna vrida på den.
Ja, men det är ju precis det jag gör, ändå vill den inte vrida sig... :/

Har dom varit monterade ett tag kan dom kalka fast lite. Du kan vrida med hjälp av en tång men se till att du har dragit ut ordentligt.

• Gilla
ravve007
  • Laddar…
O Oaken skrev:
Har dom varit monterade ett tag kan dom kalka fast lite. Du kan vrida med hjälp av en tång men se till att du har dragit ut ordentligt.
Tack, ska prova med tång

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.