Jag bor i en villa från 1968 som har ett lite udda radiatorsystem. Det kommer bara ett rör upp från golvet till varje radiator. Om jag förstått rätt så är det nån slags "rör i rör"-lösning där både fram- och returledningen går i samma rör.
Nu är vi igång med badrumsrenovering och tidigare ägare har vid tidigare renovering beslutat att ta bort radiatorn i rummet och tyckt att det var en bra lösning att kapa och plugga röret och helt enkelt låta stumpen sticka upp ur golvet.
Min första tanke var att koppla in en handdukstork här men efter mycket research verkar det inte låta sig göras. Nu funderar jag på om det skulle vara möjligt att få dit en radiator igen. Men röret är ju kapat på så sätt att ventilen är borta och då blir jag osäker på om det funkar.
Skulle bli väldigt tacksam för tips och förslag på vad man kan göra för att få till något som ser lite mer korrekt ut. Allra bäst om man kan få tillbaka någon form av funktionalitet!
Hoppas jag valde rätt forum att ställa frågan i.
Tack!
Jonatan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är vi igång med badrumsrenovering och tidigare ägare har vid tidigare renovering beslutat att ta bort radiatorn i rummet och tyckt att det var en bra lösning att kapa och plugga röret och helt enkelt låta stumpen sticka upp ur golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min första tanke var att koppla in en handdukstork här men efter mycket research verkar det inte låta sig göras. Nu funderar jag på om det skulle vara möjligt att få dit en radiator igen. Men röret är ju kapat på så sätt att ventilen är borta och då blir jag osäker på om det funkar.
Skulle bli väldigt tacksam för tips och förslag på vad man kan göra för att få till något som ser lite mer korrekt ut. Allra bäst om man kan få tillbaka någon form av funktionalitet!
Hoppas jag valde rätt forum att ställa frågan i.
Tack!
Jonatan
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Så det är enbart ett rör till alla radiatorer? Rör i rör låter svårlöst liksom...
Jag vet inte hur det ser ut under golvet. Oavsett antar jag att det inte är ok att skarva på nåt nytt om rören ligger nere i golvet?useless skrev:
Enrörssystem, ventilen är troligen den ena på sidan 16 i rotboken,
https://www.purmo.com/public/prod/b...77f630af3b/sv-se-files-mma-rot-boken-2020.pdf
https://www.purmo.com/public/prod/b...77f630af3b/sv-se-files-mma-rot-boken-2020.pdf
Klicka här för att svara

