Jag bor i en villa från 1968 som har ett lite udda radiatorsystem. Det kommer bara ett rör upp från golvet till varje radiator. Om jag förstått rätt så är det nån slags "rör i rör"-lösning där både fram- och returledningen går i samma rör.
Radiatorkoppling med ventilkran nära vitmålad vägg och grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är vi igång med badrumsrenovering och tidigare ägare har vid tidigare renovering beslutat att ta bort radiatorn i rummet och tyckt att det var en bra lösning att kapa och plugga röret och helt enkelt låta stumpen sticka upp ur golvet.
Metallisk ventil eller koppling nära vägg, står på svart yta med vit, luddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min första tanke var att koppla in en handdukstork här men efter mycket research verkar det inte låta sig göras. Nu funderar jag på om det skulle vara möjligt att få dit en radiator igen. Men röret är ju kapat på så sätt att ventilen är borta och då blir jag osäker på om det funkar.

Skulle bli väldigt tacksam för tips och förslag på vad man kan göra för att få till något som ser lite mer korrekt ut. Allra bäst om man kan få tillbaka någon form av funktionalitet!

Hoppas jag valde rätt forum att ställa frågan i.

Tack!
Jonatan
 
  • Gamla rörstumpar sticker ut från en dammig och rå betongvägg och golv i en byggnad under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Plutus
  • Laddar…
Så det är enbart ett rör till alla radiatorer? Rör i rör låter svårlöst liksom...
 
Det brukar vara speciella rör med varsin halva för fram och retur.

Metallisk termostatventil för radiator med inställningsskala och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Nere i eller under golvet borde det vara två parallella rör? Men det kanske är lite sent att bila fram det nu?
 
S Stefan1972 skrev:
Så det är enbart ett rör till alla radiatorer? Rör i rör låter svårlöst liksom...
Ett rör till alla radiatorer ja, i alla fall det man kan se utan att bryta upp golvet. Jo minst sagt svårlöst verkar det som...
 
useless useless skrev:
Det brukar vara speciella rör med varsin halva för fram och retur.

[bild]



Nere i eller under golvet borde det vara två parallella rör? Men det kanske är lite sent att bila fram det nu?
Jag vet inte hur det ser ut under golvet. Oavsett antar jag att det inte är ok att skarva på nåt nytt om rören ligger nere i golvet?
 
Jo, det är ok att skarva på nya rör nere i golvet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.