8 721 läst ·
20 svar
9k läst
20 svar
Hjälp att felsöka Uponor golvvärme
Styrdonet/ställdonet/termostaten trycker på stiftet som i sin tur trycker på ventilkäglan som i sin tur reglerar vattenflödet.
I ventilhuset sitter en fjäder som trycker på "undersidan" av ventilkäglan så att den ska kunna öppna, ventilkäglan i sin tur trycker upp stiftet.
Det är extremt sällan som själva stiftet fastnar utan det är typ alltid ventilkäglan som fastnar.
Men genom att trycka på stiftet så trycker man på ventilkäglan så att den börjar röra på sig och förhoppningsvis så släpper det.
I ventilhuset sitter en fjäder som trycker på "undersidan" av ventilkäglan så att den ska kunna öppna, ventilkäglan i sin tur trycker upp stiftet.
Det är extremt sällan som själva stiftet fastnar utan det är typ alltid ventilkäglan som fastnar.
Men genom att trycka på stiftet så trycker man på ventilkäglan så att den börjar röra på sig och förhoppningsvis så släpper det.
Perfekt genomgång. Nu förstår jag vad de olika delarna kallas.Demmpa skrev:
Styrdonet/ställdonet/termostaten trycker på stiftet som i sin tur trycker på ventilkäglan som i sin tur reglerar vattenflödet.
Demmpa skrev:
Det var just att ventilkäglan antagligen hade fastnat och inte kommit igång för höstens kyla. Nu är golvet varmt igen! 1000 tack för alla som tagit sig tid att svara och förklara.
Jag skulle testat att skruva av hattarna, de blå, och känna på piggarna under. De ska svikta. De fastnar ibland och då stryper det tillbakaflödet på golvvärmen, dvs inget vatten kan passera och kan heller inget varmt vatten passera.
Alt 2 skulle kunna vara att det är luft i systemet.
Alt 2 skulle kunna vara att det är luft i systemet.
Läste du hela tråden innan du svarade?K Karriärmamman skrev:
För i sista inlägget (nr 18) så står det att värmen har kommit igång och att det troligen var själva ventilkäglan som hade fastnat.
Troligen skrev jag mitt svar samtidigt, men det publicerades lite senare. Jag hade lite problem, Men det var tydligen viktigt att kommentera det. Sorry för detDemmpa skrev:
Klicka här för att svara