Byggahus.se

Aduro kamin?

1. T
    Husägare Nivå 1
    Hej alla. (Ny här)
    Jag har precis lagt om taket och vill samtidigt byta ut min gamla Morsö gjutjärns kamin i vardagsrummet och föll ganska snabbt för en Aduro 1. Ringde Gösab idag för att få lite råd angående ny kamin men så fort jag nämnde att den säljs på Hornbach så var det mest "spy&galla" över en kamin han "aldrig" hört talas om och han ifrågasatte ifall den skulle hålla svensk lag på CO utsläpp som är 0,12%. Hade då inte så mycket information att ge han så jag tänkte att så förmodligen var fallet. Kikade ändå upp kaminen ordentligt och fann att CO utsläppet på Aduro 1 låg på 0,06% vilket var bättre än många stormärken jag kikat på. Den hade även varit med i energimyndighetens test och fått bra resultat. Enligt Hornbachs sida så står det att den är gjord för kontinuerlig eldning och att Värma upp huset med. Men enligt han så finns det ingen kamin som väger 130kg som är gjord för kontinuerlig eldning?! Därför vänder jag mig nu till er därute i hopp om att det finns någon som har någon erfarenhet av Aduro kaminer. Kan väl hålla med om att Hornbach förmodligen inte är den bästa affären att köpa kamin hos men enligt Aduros hemsida och tester så verkar den ju vara ganska oslagbar med tanke på priset och utsläpp. Tacksam för svar.. Jocke

2. L
    Husägare Nivå 1
    cortenstål tål ca 800 grader och gjutjärn en bitt över 1000 grader, men du kan elda ordentligt i cortenstål också, men om du ska ha kamin för värme mer än utseende skulle du välja med täljsten eller gjutjärn då det håller värmen. Kolla Conturas modeller då dem ligger ganska lågt i pris beronde på design du vill ha