Hej alla. (Ny här)
Jag har precis lagt om taket och vill samtidigt byta ut min gamla Morsö gjutjärns kamin i vardagsrummet och föll ganska snabbt för en Aduro 1. Ringde Gösab idag för att få lite råd angående ny kamin men så fort jag nämnde att den säljs på Hornbach så var det mest "spy&galla" över en kamin han "aldrig" hört talas om och han ifrågasatte ifall den skulle hålla svensk lag på CO utsläpp som är 0,12%. Hade då inte så mycket information att ge han så jag tänkte att så förmodligen var fallet. Kikade ändå upp kaminen ordentligt och fann att CO utsläppet på Aduro 1 låg på 0,06% vilket var bättre än många stormärken jag kikat på. Den hade även varit med i energimyndighetens test och fått bra resultat. Enligt Hornbachs sida så står det att den är gjord för kontinuerlig eldning och att Värma upp huset med. Men enligt han så finns det ingen kamin som väger 130kg som är gjord för kontinuerlig eldning?! Därför vänder jag mig nu till er därute i hopp om att det finns någon som har någon erfarenhet av Aduro kaminer. Kan väl hålla med om att Hornbach förmodligen inte är den bästa affären att köpa kamin hos men enligt Aduros hemsida och tester så verkar den ju vara ganska oslagbar med tanke på priset och utsläpp. Tacksam för svar.. Jocke

cortenstål tål ca 800 grader och gjutjärn en bitt över 1000 grader, men du kan elda ordentligt i cortenstål också, men om du ska ha kamin för värme mer än utseende skulle du välja med täljsten eller gjutjärn då det håller värmen. Kolla Conturas modeller då dem ligger ganska lågt i pris beronde på design du vill ha

T Torjack skrev:
Hej alla. (Ny här)
Jag har precis lagt om taket och vill samtidigt byta ut min gamla Morsö gjutjärns kamin i vardagsrummet och föll ganska snabbt för en Aduro 1. Ringde Gösab idag för att få lite råd angående ny kamin men så fort jag nämnde att den säljs på Hornbach så var det mest "spy&galla" över en kamin han "aldrig" hört talas om och han ifrågasatte ifall den skulle hålla svensk lag på CO utsläpp som är 0,12%. Hade då inte så mycket information att ge han så jag tänkte att så förmodligen var fallet. Kikade ändå upp kaminen ordentligt och fann att CO utsläppet på Aduro 1 låg på 0,06% vilket var bättre än många stormärken jag kikat på. Den hade även varit med i energimyndighetens test och fått bra resultat. Enligt Hornbachs sida så står det att den är gjord för kontinuerlig eldning och att Värma upp huset med. Men enligt han så finns det ingen kamin som väger 130kg som är gjord för kontinuerlig eldning?! Därför vänder jag mig nu till er därute i hopp om att det finns någon som har någon erfarenhet av Aduro kaminer. Kan väl hålla med om att Hornbach förmodligen inte är den bästa affären att köpa kamin hos men enligt Aduros hemsida och tester så verkar den ju vara ganska oslagbar med tanke på priset och utsläpp. Tacksam för svar.. Jocke
Hej

Jag har för några veckor sedan fått installerat en Aduro H2 , det är för tidigt för mig att ge något betyg på kaminen, jag köpte min via en större kaminfirma inkl installation , har även haft/har lite tekniska problem men än så länge löser min kaminfirma detta utan konstigheter. det är inget som hämmar funktionen.
Jag har bara eldat i nån vecka men jag gilar skarpt att kunna elda med pellets utan att behöva hålla på att mata med ved. Vissa gånger är det mysigt med vedeldning och då gör jag det.

Tre nivåer med värme i pelletsdrift, den slår över på vedeldning automatisk om man börjar elda ved och man kan välja att den automatiskt går över på pellets när veden brunnit ut , appen är hyfsat enkel att lära sig även om man inte har någon instruktion på den.

Sen hur kaminen är om ett år eller fem år det återstår att se. Hur som helst så är det i grunden en vanlig vedkamin och kommer alltid att kunna användas som det. Jag har inte tänkt att elda 24h om dygnet i den.

Den uppfyller ju Sveriges nya krav som kommer 2022 så det kan ju inte vara dåligt.

• Gilla
Erik JL
  • Laddar…
I mina öron låter det helt klart som att gösab vill sälja in en kamin av sitt eget märke, aduro kaminer har ju sålts i ett antal år av några av dom större bygghandlarna till ett bra pris..... Vilket sotarna inte riktigt gillar då det är prisdumpning. Men ring runt till andra sotare för att få den godkänd

Hej

Har nu eldat i tre månader och kombinerad ved och pellets (Aduro H2) är super, kanske gör sig bäst i ett lite äldre hus där det kan vara lite kyligt en kall morgon.
Kaminen är programmerad att starta pelletseldning kl 05-07 varje morgon så det är varmt när man kommer upp och det fungerar problemfritt, jag behöver inte göra nått själv. på kvällen när jag eldar ved använder man pelletsfunktionen för att tända upp så man behöver inte hålla på med tändpåsar el dyl. När kaminen kommer upp i 270c stänger pelletseldningen av sig själv och vet då att det är vedeldning. Det går även att ställa in så den automatisk går över på pellets igen när veden brunnit ut.

Visst det är varannan dag man får fylla på det 15kg magasinet, men det fördelarna överväger det utan problem.
Om eller när i framtiden, reservdelar inte finns att tillgå längre och det inte går att hålla igång den så fungerar och ser den ut som en helt vanlig kamin.

Ger den 5 av 5

• Modern kamin av modellen Aduro H2 med eld och brinnande ved inuti, belyst från sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Erik JL och 5 till
  • Laddar…
Jag tittade på Aduro kombikaminer i kaminaffären, men lutar nu mer åt Aduro 9.7 ved, då man tydligen behöver serva kombikaminen då och då och det lät som att det kan bli dyrt i slutändan? Vad är erfarenhet av det?

T TobiasK233 skrev:
Hej

Har nu eldat i tre månader och kombinerad ved och pellets (Aduro H2) är super, kanske gör sig bäst i ett lite äldre hus där det kan vara lite kyligt en kall morgon.
Kaminen är programmerad att starta pelletseldning kl 05-07 varje morgon så det är varmt när man kommer upp och det fungerar problemfritt, jag behöver inte göra nått själv. på kvällen när jag eldar ved använder man pelletsfunktionen för att tända upp så man behöver inte hålla på med tändpåsar el dyl. När kaminen kommer upp i 270c stänger pelletseldningen av sig själv och vet då att det är vedeldning. Det går även att ställa in så den automatisk går över på pellets igen när veden brunnit ut.

Visst det är varannan dag man får fylla på det 15kg magasinet, men det fördelarna överväger det utan problem.
Om eller när i framtiden, reservdelar inte finns att tillgå längre och det inte går att hålla igång den så fungerar och ser den ut som en helt vanlig kamin.

Ger den 5 av 5
Är du lika nöjd nu när det gått drygt 1,5år?

F fribygg skrev:
Är du lika nöjd nu när det gått drygt 1,5år?
Går in på tredje säsongen, sotaren var här i somras och skorstenen såg jättebra ut. Har bunkrat upp med pellets och ved inför en el-dyr vinter. Ja jag är helnöjd.

• Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Funkar den lika bra hela vintern?
Behöver du sota den ofta eller bytt något?

T Trollskidan skrev:
Funkar den lika bra hela vintern?
Behöver du sota den ofta eller bytt något?
Nu med dyra elpriser tycker jag det är perfekt, jag kör min värmepump så jag har en grundtemp på 19c i huset , kaminen är programmerad att starta på pellets kl 04 på morgonen och gå till kl 06 på så vis är det varmt och gott när man kommer upp. På kvällen eldar jag en omgång ved.
Fyller på pellets-magasinet var fjärde dag eller var 8e timme på nivå två och räknar med 24 säck från september till april,maj - kostnad 1500kr när jag köpte pellets.

Kör du bara pellets så kan det bli lite disigt på glaset, i appen har du full kontroll att kunna laborera med luft och pellets mängd för att optimera om man nu känner för det. Ang sotning så är det bara den årliga sotaren gör.

Bytt tändelement för pelletsen i början på denna säsong, kosta 800kr och var lätt att byta själv. I övrigt inget.

• Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Ska bygga nytt matrum utanför köket med stora fönster på 24m2
Där har jag tänkt sätta in en sådan för å ha skön morgon värme vid frukosten.
Eldar normalt med ved i huset har vedspis i köket men frun vill ha kamin så detta är ju kanon om den startar å är varm när man kommer upp eller hem.
S
T TobiasK233 skrev:
Nu med dyra elpriser tycker jag det är perfekt, jag kör min värmepump så jag har en grundtemp på 19c i huset , kaminen är programmerad att starta på pellets kl 04 på morgonen och gå till kl 06 på så vis är det varmt och gott när man kommer upp. På kvällen eldar jag en omgång ved.
Fyller på pellets-magasinet var fjärde dag eller var 8e timme på nivå två och räknar med 24 säck från september till april,maj - kostnad 1500kr när jag köpte pellets.

Kör du bara pellets så kan det bli lite disigt på glaset, i appen har du full kontroll att kunna laborera med luft och pellets mängd för att optimera om man nu känner för det. Ang sotning så är det bara den årliga sotaren gör.

Bytt tändelement för pelletsen i början på denna säsong, kosta 800kr och var lätt att byta själv. I övrigt inget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.