Byggahus.se

Får lufta ett element ofta

1. G
    Medlem · Västragötaland · 103 inlägg

Greggen

Medlem
    Bor i ett hus med radiatorer i ett 1-rör-system, 2-plans + källare, fjärrvärme. Detta är andra hösten/vintern som vi bor här och hade i fjol problem att få ordning på värmen på övervåningen. Då justerade jag allt möjligt till och från och inga inställningar varade egentligen speciellt länge.

Nu i år har det fungerat mycket bättre och jag har då börjat märka av de små sakerna betydligt mer. Det "enda" problemet jag har kvar nu är att jag får lufta ett element på övervåningen relativt ofta, drygt 2ggr i månaden. Det är det sista elementet på övervåningen innan rören vänder och går ner till källaren igen. Det känns fullt naturligt att luften samlar sig här, så så långt är det inga konstigheter. Dock börjar jag fundera på om jag borde vara orolig för att jag har läckage. Varje gång som jag tömt ut luften så går ju trycket ner. Drygt 0,1 - 0,2 bar eller så. Jag märker inget tryckfall mellan luftningarna.

Innan hösten så var jag tvungen att tömma systemet för att ändra lite på rören i köket. Efter påfyllningen så blev det en hel del luftande såklart och fyllde då tillslut på till nästan 2bars tryck för att slippa fylla på mer och få in syre varje gång. Tänkte att jag skulle få tömma ut lite av det men nu är det nere på drygt 1,2bar, och det enda jag gjort är att jag har luftat vid behov samt att det då såklart kommit ut någon cl i slutet på luftningen. Så jag har alltså tappat drygt 0,6-0,8 bars tryck på 2-3 månader.

Bör jag vara orolig för läckage? Jag har såklart tittat på alla synliga ställen och kan inte hitta något. Dessutom känns det som att trycket då borde sjunka även mellan luftningarna.
    Jag har läst på diverse ställen att man kan få lufta ofta och att systemet kan suga luft i ventilerna även om de är täta i vattensynpunkt. Men innebär det att trycket går upp när luft sugs in för att sedan landa på samma igen när man tömt ut det?

2. J
    Medlem · 11 478 inlägg
    Blir det fukt/väta från röret som kommer från säkerhetsventilen. I de flesta fall så är det dåligt med luft eller defekt blåsa i kärlet, Du får kolla att det finns luft i det .Vad värmer du med, varje gång du fyller på så kommer det syrerikt vatten i och det separeras vid uppvärmning. Börja med kärlet.

• Laddar…
  3. G

Greggen

Medlem
    Ser eller känner ingen fukt i röret från eller vid säkerhetsventilen.

Kärlet hade jag loss i sommras för att kontrollera då jag fått tips om att det kunde var orsaken till att jag hade problem med värmen på övervåningen. Jag märkte inte av att det fanns något vatten på "luftsidan" och när jag sedan fyllde det med luft (0,6-0,7bar) så höll det tätt den timmen jag lät det ligga innan jag skruvade tillbaka det.

Jag värmer med fjärrvärme. Varje gång jag fyller på så är det med varmvatten från fjärrvärmen, men som sagt, det var drygt 2-3 månader sedan jag fyllde på nu.

Men jag skall dubbelkolla kärlet idag genom att trycka lite på ventilen.

4. J
    Medlem · 11 478 inlägg
    Från FJV får du nog ca 90 -100 C om det är kallt, den tempen påverkar systemvattnet rätt bra. Prova med att sänka trycket lite så det finns exspansionsutrymme.

5. G

Greggen

Medlem
    Fast det är ju inte varmvattnet från primärsidan som används för att fylla på. Det är det vattnet som normalt går ut i kranen. Borde ligga på runt 60grader.

Trycket brukar variera endel med temperaturen. Just nu är framledningen drygt 50 grader vilket ger ett tryck på drygt 1,2bar. Samma sak om jag sänker CP som just nu går ständigt på 3an. Ändrar jag till 2an så hamnar jag på 1bar och på 1an blir det 0,8 (det är en Danfoss Alpha 1 som jag bytte till efter under första vintern).

Jag testade att trycka lite på bil-ventilen nu. Det kom lite fukt men inte mer än att det bara kändes på mina fingrar. Man märkte att det fanns fukt i luften, typ kondens. Betyder det lilla att det är läckage eller kan det vara just kondens?

6. J
    Medlem · 11 478 inlägg
    Att trycket ändras med fart på pumpen, beror på att manometern sitter efter pumpen ut till systemet. Fullt normalt. Det med fukt från ventilen, inte bra du bör kolla upp kärlet. I bland kan blåsan krypa ner mot botten om luften går sin väg, då kan den suga fast t.o.m så det inte går att få in luft.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.