33 655 läst ·
35 svar
34k läst
35 svar
Enrörssystem, några frågor. Radiatorer som inte blir varma mm...
Så länge du har kvar original under golvet skulle jag föreslå att du inte försöker använda några koppel, tryckfallet över bypassen där är litet och allt fast motstånd därefter är negativt. Du märkte det ju när tillfälliga pumpen inte gav tillräckligt flöde och systemet kom ur balans. Det hela bygger på att man pumpar tillräckligt så att tryckfallet blir lika över varje avgrening och därför lätt att ställa fasta injusteringar rätt teoretiskt beroende på effekt och plats i slingan.
Om du byter till konventionella sidanslutna radiatorer skulle jag sätta två korta vinklar direkt på rörandarna och sen kopplat med rör ev flexibla tex PEX bakom rad till vanliga returavstängare och termostater. Väljer man vinklade korta typer som skulle kunna gått rakt in i vägg med en vinkelkoppling i kan man komma osynligt bakom och direkt horisontalt in mot. Om du kopplar diagonalt kan du också spara lite på höjden vid befintliga röravslut med en kort vinkel riktad åt varsitt håll på samma höjd, går fint att vinkla in lite mot väggen också så att man kommer smidigt bakom elementet. Och det är ju inte nödvändigt att gå bakom, med vinklar åt varsitt håll blir det bta med normala returkoppel och termostater med bara ett bockat rör som ansluter under och upp på varsin sida. Borde kunna vara enkelt ock enhetligt att åstadkomma.
Och skulle du trots allt vilja använda koppel är det tvårörs annars får du stora problem.
Om du byter till konventionella sidanslutna radiatorer skulle jag sätta två korta vinklar direkt på rörandarna och sen kopplat med rör ev flexibla tex PEX bakom rad till vanliga returavstängare och termostater. Väljer man vinklade korta typer som skulle kunna gått rakt in i vägg med en vinkelkoppling i kan man komma osynligt bakom och direkt horisontalt in mot. Om du kopplar diagonalt kan du också spara lite på höjden vid befintliga röravslut med en kort vinkel riktad åt varsitt håll på samma höjd, går fint att vinkla in lite mot väggen också så att man kommer smidigt bakom elementet. Och det är ju inte nödvändigt att gå bakom, med vinklar åt varsitt håll blir det bta med normala returkoppel och termostater med bara ett bockat rör som ansluter under och upp på varsin sida. Borde kunna vara enkelt ock enhetligt att åstadkomma.
Och skulle du trots allt vilja använda koppel är det tvårörs annars får du stora problem.
Redigerat:
Förstår ungefär hur du menar i teorin iaf. Länka gärna förslag/ skriv rsk på lämpliga produkter om du orkar.
Om jag skall byta blir det nog till vanliga sidokopplade, men jag skall för skojs skull kolla vad Lenhovda vill ha för motsvarande bottenkopplade. Om det inte är allt för mkt dyrare än vanliga radiatorer + kopplingar mm så är det ju allra enklast att bara hänga dit två sådana...
Om jag skall byta blir det nog till vanliga sidokopplade, men jag skall för skojs skull kolla vad Lenhovda vill ha för motsvarande bottenkopplade. Om det inte är allt för mkt dyrare än vanliga radiatorer + kopplingar mm så är det ju allra enklast att bara hänga dit två sådana...
Vad är det för märke / modell av mätare? Vad kallas sånt för att googla fram?T Tottomannen skrev:Många bra svar, perfekt!
Vi börjar med pumpen, jo den sitter åt rätt håll, flödesriktningspilen är åt samma håll som gamla pumpen.
Helt klart hände det något med flödena när pumpen byttes. Jag har knatat runt lite med termometern nu och kollat på radiatorerna. En av de första på ena slingan sitter i tvättstugan och har aldrig varit så varm som den är nu, så den verkar få betydligt mycket mera varmvatten än tidigare. Returventilen på denna var nästan vidöppen, så jag justerade ner den några varv får vi se.
Radiatorn på gästtoaletten som sitter typ i mitten av ena slingan var även den väldigt varm. Här testade jag att vrida igen returventilen helt, detta gav ett i mina ögon konstigt fenomen, radiatorn blev efter ett tag kall, men plötsligt blev både framlednings- och returrör nästan lika varma, se nedan bilder:
Framledning med returventil:
[bild]
Returledning med termostatventil:
[bild]
De graders skillnad som visas beror nog snarare på min termometer än något annat.
Jag antar att detta beror på att radiatorn stängs av, och det varma vattnet som passerar förbi i slingan går upp "mot stopp" i båda rören? Alltså att returen går åt "fel håll"...
Jag har även kollat tempen på de radiatorer som verkar fungera riktigt, alla är varmast upptill, med en diff på ca 5 grader till nederdelen, så detta verkar ju riktigt åtminstone.
Den tidigare pumpen var en DAB VA 55/130, Grundfos rekommenderar en 25/60 som ersättare. Den "nya" tillfälliga pumpen motsvaras idag av Grundfos 25/40. Är det så stor skillnad mellan dessa att det helt enkelt bara beror på detta tro...
Pumpen jag köpt och väntar på är en DAB Evosta 40-70, denna skulle mer än väl räcka till har det sagts mig, får hoppas att den gör det nu då...
Rent generellt, kan man säga att enrörssystem behöver kraftigare pumpar för att det ska funka?
C Cap81 skrev:
Menar du termometern? Vanlig ir-termometer som finns lite överallt att köpa.
https://www.biltema.se/verktyg/matv...nAoZcPRwKLhWUl4Jv64sot14x7lTUI9xoC4ekQAvD_BwE
Klicka här för att svara