Värme allmänt
Lärospånet: Ja hur gick det med den goa takvärmen? På fem år hinner det ju hända mycket ;)
Claes Sörmland: Visst är det lagren och det kan även vara skit på fläkthjulet som ger obalans. Man kan byta lagren och sitta och pilla med t ex en mejsel tills fläktbladen är redan. En slappare variant är att betala lite mer och köpa en helt ny motor med fläkt och skruva i. Beror på hur mycket man vill hålla på med hobby med billiga lager och hur mycket man vill ha nytt, rent och balanserat:
Javad Hanifi: [citat] Hej o tack för bra förklaring Har bokad en servicetekniker att titta och serva filter och om det behöves andra saker att höras, jag köpte huset 2019 och har inte gjort något i värmeväxlaren Mest komfortvärme men nu går ej att ställa på 20 C Det blir för varmt eller för kalt 17 och under eller 23 och över går bra. Det verkar att ratten i önskade område funkar inte !!!
Thyselius: Snyggt, bara det att det är mutter från termostaten. Har stallt radiatorn på kallt och alla andra radiatorer blir varma utom det i badrummet. Antar att det bara är att prova och om det nu inte funkar får man antaglingen plugga termostaten.
e02jr: Det var en trevlig pdf :) I manualen till ersättningsventilen RFA 61 står: "Anslutningen mot radiatorn är M28x1,5" Då är det "bara" att hitta en sån propp :thinking:
Fredriklind11: ursäkta sent svar... Fick tag på en begagnad utegivare och nu funkar systemet bättre än på länge så systemet får leva vidare tills nästa driftstörning=)
Danfro: [citat] Tack. Blir inte kallt, iom att det är så öppet stiger värmen till övervåningen.
Lechuza: @Demmpa förresten en tanke som slog mig när ja läste din text nu på morgonen igen. När jag ska justera, då hade jag kunnat lägga en termometer i mitten av rummet och ställa in efter rumstemperaturen? Tänkte såfall att jag handlar 1 till varje rum och låter ligga. Sen får differensen mellan tillopp och retur bara vara? Öppnade upp hela flödet på elementen igen på morgonen, pannan
useless: Vad är en lasertermometer? Lasern är bara ett riktmedel så man vet vart IR-sensorn pekar.
Lantlolla: Jag har samma förutsättningar som dig och köpte förra vintern en termometer som har en givare inne i den stora lådan där vattnet kommer upp och avläsning utvändigt. (Vattnet kommer upp i ett intilliggande ouppvärmt förråd.) Hade en äldre 200w som var inställd frostvaktning men höll 12-13 gr. Förbättrade isoleringen i utrymmet och köpte i höstas den första som du länkar till.
tobben87: Jag skulle lagt skyddsröret på utsidan av skåpet, har gjort så i de två skåp jag har hemma med golvvärme. Skyddsröret används bara för att förenkla dragning av GV:n och skydda den under transportsträckan. Skyddsröret har inget med läckagehantering att göra i detta fall.
Småbrukaren: När vi plockade ner våra radiatorer av samma modell för målning hände vi ut en deciliter med smulor så visst finns det skit som kan sätta igen.
uabtorw: Toppen, då blir det ingen ombyggnad till 400 volt på denna. Får gå kvar som 230 volt element. Någon som har reparerat en termostat själv och har tips. Pratade med Purmo och de säljer bara termostaten till auktoriserade elektriker. Tor
Demmpa: Dels skruvar du ner termostaten till minimum, då stänger den. Dels stänger du returventilen som sitter bakom ett täcklock längst ner på radiatorkopplet. (Ta en bild på hur det set ut underifrån/bakom radiatorn där rören ansluter)
Gimp: Ja, det skiljer mellan olika fabrikat. Har köpt LK och Roth och dom har hållit bra kvalitet, har också köpt på K-rauta (okänt fabrikat) som håller hög kvalitet. Sista gången köpte jag på VVS och bad har jag för mig och där var det rätt usel kvalitet. Många skivor hade spåren fräst lite snett så slangen och plåten gick rätt trögt att lägga, en skiva skilde spåren nästan 1cm
Demmpa: Det är ingen trevägsventil. Du byter ut hela ventilen, tex till en Purmo/MMA FVV https://www.purmo.com/sv-se/produkter/styrning-och-reglering/reglering/termostatventiler/termostatventiler-for-varme/radiatorventil-fv Ventilen du har kan vara en vinklad variant av TA-RVO/DMA, se siidan 19 i rotboken,
Gr3n: [citat] Tack för det snabba svaret @Demmpa! Jag hade inte ens tänkt på att de befintliga gick på 24 V, trist. Tror inte det är värt att dra 230 V till varje ställe. Får köra vidare på de gamla helt enkelt. Tack igen.
dmokari: Tack! Testa det på ett utav elementen på övervåningen, stiftet fjädrade tillbaka och det blev ingen förändring. Gjorde dock inte på samtliga element då det inte gav något resultat på det elementet. Bör jag göra det på alla kalla element eller kan problemet bero på något annat?
GBV: Ah se där! De var så hemskt fula så var nära på att riva bort dem, men då får de väl sitta :) Stort tack för hjälpen!
mojjen: [citat] Ja så borde jag göra. Men så långt som att räkna flöde har jag inte kommit:) Just nu vill jag få köpt in rätt prylar, så jag kan skruva ihop. Gjorde lite snabb koll på några exempel, och det verkar som att jag kan hamna på ett totalt flöde uppemot 20/l min. Då har jag uppskattat snitt på 150l/h. per slinga. Jag har på plan 1, med störst värmebehov 3 slingor med 20
Avemo: [citat] I korthet blir det en besparing om medeltemperaturen för dygnet sjunker. Golvvärme är mycket trögreglerad. Stänger du av tar det lång tid innan det kallnar och när du slår på tar det lång tid innan det blir varmt. Därmed begränsas hur stor besparingen blir. Men en besparing blir det alltid.
Demmpa: I följande inlägg finns det flera dokument angående bla injustering av radiatorkretsen, https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Kahuna: Hej! Vi tänkte sätta en altandörr och ett fönster istället för nuvarande 2-luft. Bifogad bild visar hur det ser ut idag. Altandörren hamnar till höger och fönstret till vänster. Idag sitter en sektionsradiator B900*H590*D125 med sektionsbredd 45 mm (typ som Lenhovda Duplex). Tanken var först att få ner bredden till 600 mm genom att välja sektionsbredd 30 mm, men det verkar inte
ByggaByggaBygga22: [citat] Ok, har inte haft varmare än typ 25 på golvet med max framledning. (Y)
Demmpa: Genom att skruva bort den svarta skruven/locket på änden på pumpen så ser man axeln. Axeln brukar ha ett spår i sig så att man kan vrida igång pumpen om den står, man kan även med en mejsel känna försikting mot axeln för att känna om den snurrar.
Kjell_G: Det blir ett byte nästa vecka av termostaten till en EB T500, utan wifi. Vill nog ha kvar komforten och kunna köra när jag vill. Kommer att försöka få in en radiator- när rörläggaren behagar höra av sig. Just nu prioriterar han vp till sina kunder Kanske till sommaren ♂️
bynken: Nyligen köpt mig en vill på 200kvm med en öppen spis i. Inne i spisen är det en typ av spiskråka fast här är hela innedelen samt överdelen kläd med plåt. På sidan av murstocken sitter det ventiler, luften gå in i en av de nedre och passera sedan spiskråkan. Märkte för ett tag sen att jag kan välja om luften som passerar går att välja om jag vill ta inneluft eller uteluft till
silversurfare: Hej, har ett problem med vattenburen golvvärme i nedervåning i en ordinär villa. Får inte ut varmvatten i slingorna och därmed ingen värme. Har genom åren haft dåligt flöde i de längre slingorna. Bör sätta ner flödet i de kortare slingorna framöver. Har 6 slingor i lika många rum. Tagit av styrdonen så jag har öppen ventil till varje slinga. Har spolat igenom varje slinga så