R Rickardbravo skrev:
Här är manualen ifall någon vill kika på den.

[länk]

Om jag skulle gissa så känns det som det är punk 4.2 och 4.3.
4.3 är det är fördelarventilen hur mycket varmvatten den ska blanda med returen. Den står ju på full öppen nu.

i manualen står det.
"
Fabriksinställning 100 % öppen.
Stäng ventilen före sköljning/påfyllning och öppna den sedan igen.
Stäng ventilen stegvis om så behövs för att öka effekten."

Menar de då öka effekten, som i varmt vatten som ska blandas ut med returvattnet?
Ju mer strypt/stängd ventilen är, ju mer varmt vatten blandas med returen från gv-slingorna. Är den helt stängd så är det bara varmt vatten som kommer, inget från gv-slingorna blandas in.


Gällande kurvinställningen:
Kurvlutningen justeras om innertemperaturen ändras när utetemperaturen ändras.
Kurvans parallellförskjutning justeras om innertemperaturen är konstant hög/låg oberoende utetemperaturen

Kurvlutningen är lägre med golvvärme än med radiatorer.
 
  • Gilla
Rickardbravo
  • Laddar…
R Rickardbravo skrev:
Det är ju smart. Men kör inte hela systemet på den temptaturen som står där menar du? Dvs 25 grader?
Radiatorerna borde vara kopplade så de får den värme som värmepumpen skickar ut, sen sänker golvvärmeshunten temperaturen till gv-slingorna genom att blanda i returvatten från gv-slingorna
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ju mer strypt/stängd ventilen är, ju mer varmt vatten blandas med returen från gv-slingorna. Är den helt stängd så är det bara varmt vatten som kommer, inget från gv-slingorna blandas in.


Gällande kurvinställningen:
Kurvlutningen justeras om innertemperaturen ändras när utetemperaturen ändras.
Kurvans parallellförskjutning justeras om innertemperaturen är konstant hög/låg oberoende utetemperaturen

Kurvlutningen är lägre med golvvärme än med radiatorer.
aha ok. Så om jag nu ändrat denna (se bild) till läge 3. Så ska det blir varmare vattet ut i slingorna för det blandas in mindre returvatten. Förstod jag det rätt då?
Elektronisk enhet instoppad i vägguttag nära rör med tryckkontrollmärkning. Schackrutig skugga på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

finns ju dessa lägen.
Stängd
1
2
3
Öppen(standard)

Stod på öppen förut.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Radiatorerna borde vara kopplade så de får den värme som värmepumpen skickar ut, sen sänker golvvärmeshunten temperaturen till gv-slingorna genom att blanda i returvatten från gv-slingorna
inte hundra hur detta är kopplat då shunten sitter innan själva cirkulationspumpen och ser inget annat rör ut innan.
 
R Rickardbravo skrev:
aha ok. Så om jag nu ändrat denna (se bild) till läge 3. Så ska det blir varmare vattet ut i slingorna för det blandas in mindre returvatten. Förstod jag det rätt då?
[bild]
finns ju dessa lägen.
Stängd
1
2
3
Öppen(standard)

Stod på öppen förut.
Ja, det ska bli varmare med 3 än fullt öppet.

R Rickardbravo skrev:
inte hundra hur detta är kopplat då shunten sitter innan själva cirkulationspumpen och ser inget annat rör ut innan.
Det lär finnas en cirkulationspump i värmepumpen också.
Hur går rören från värmepumpen till golvvärmeshunt? Någon stans där emellan lär rören förgrenas.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det ska bli varmare med 3 än fullt öppet.



Det lär finnas en cirkulationspump i värmepumpen också.
Hur går rören från värmepumpen till golvvärmeshunt? Någon stans där emellan lär rören förgrenas.
kanon tack. Ska ge det 48 timmar nu på läge 3. Se om det ändrar sig.

Ska även kolla över hur det är kopplat till radioatorerna.
Tack för svaren
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det ska bli varmare med 3 än fullt öppet.



Det lär finnas en cirkulationspump i värmepumpen också.
Hur går rören från värmepumpen till golvvärmeshunt? Någon stans där emellan lär rören förgrenas.
Nu har jag haft systemet på läge 3 i runt 72 timmar och det ligger fortfarande på samma grader. Både retur och framledning.

Ska ändra till läge 2 se om det händer något. Annars får det nog bli att boka upp NIBE så de får kika på detta.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.