5 816 läst ·
21 svar
6k läst
21 svar
Behöver hjälp med inställning av framledningstemperatur
Ju mer strypt/stängd ventilen är, ju mer varmt vatten blandas med returen från gv-slingorna. Är den helt stängd så är det bara varmt vatten som kommer, inget från gv-slingorna blandas in.R Rickardbravo skrev:Här är manualen ifall någon vill kika på den.
[länk]
Om jag skulle gissa så känns det som det är punk 4.2 och 4.3.
4.3 är det är fördelarventilen hur mycket varmvatten den ska blanda med returen. Den står ju på full öppen nu.
i manualen står det.
"
Fabriksinställning 100 % öppen.
Stäng ventilen före sköljning/påfyllning och öppna den sedan igen.
Stäng ventilen stegvis om så behövs för att öka effekten."
Menar de då öka effekten, som i varmt vatten som ska blandas ut med returvattnet?
Gällande kurvinställningen:
Kurvlutningen justeras om innertemperaturen ändras när utetemperaturen ändras.
Kurvans parallellförskjutning justeras om innertemperaturen är konstant hög/låg oberoende utetemperaturen
Kurvlutningen är lägre med golvvärme än med radiatorer.
Radiatorerna borde vara kopplade så de får den värme som värmepumpen skickar ut, sen sänker golvvärmeshunten temperaturen till gv-slingorna genom att blanda i returvatten från gv-slingornaR Rickardbravo skrev:
aha ok. Så om jag nu ändrat denna (se bild) till läge 3. Så ska det blir varmare vattet ut i slingorna för det blandas in mindre returvatten. Förstod jag det rätt då?Demmpa skrev:
Ju mer strypt/stängd ventilen är, ju mer varmt vatten blandas med returen från gv-slingorna. Är den helt stängd så är det bara varmt vatten som kommer, inget från gv-slingorna blandas in.
Gällande kurvinställningen:
Kurvlutningen justeras om innertemperaturen ändras när utetemperaturen ändras.
Kurvans parallellförskjutning justeras om innertemperaturen är konstant hög/låg oberoende utetemperaturen
Kurvlutningen är lägre med golvvärme än med radiatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
finns ju dessa lägen.
Stängd
1
2
3
Öppen(standard)
Stod på öppen förut.
inte hundra hur detta är kopplat då shunten sitter innan själva cirkulationspumpen och ser inget annat rör ut innan.Demmpa skrev:
Ja, det ska bli varmare med 3 än fullt öppet.R Rickardbravo skrev:
Det lär finnas en cirkulationspump i värmepumpen också.R Rickardbravo skrev:
Hur går rören från värmepumpen till golvvärmeshunt? Någon stans där emellan lär rören förgrenas.
kanon tack. Ska ge det 48 timmar nu på läge 3. Se om det ändrar sig.Demmpa skrev:
Ska även kolla över hur det är kopplat till radioatorerna.
Tack för svaren
Nu har jag haft systemet på läge 3 i runt 72 timmar och det ligger fortfarande på samma grader. Både retur och framledning.Demmpa skrev:
Ska ändra till läge 2 se om det händer något. Annars får det nog bli att boka upp NIBE så de får kika på detta.
Klicka här för att svara