Hej!
Vår shuntventil Esbe 3MG (tror jag) har börjat kärva och borde bytas ut. På ventilen sitter en shuntmotor EVR-M80 kopplad till en reglercentral EVR-C.

Shuntventil 3MG tillverkas ju inte längre och Esbe föreslår VRG133 som ersättare. Denna har ju dock en helt annan koppling mot shuntmotorn och passar inte alls den gamla EVR-M80. Jag har även ett adapter kit VRG801 som passar moderna shuntmotorer men jag vet inte vilken motor som kan tänkas vara ersättare till EVR-M80?

Går det här att få ihop på något sätt? Typ monteringssats för EVR-M80 till VRG133 ventil är ju det mest optimala. Eller om jag måste ersätta EVR-M80 med något annat som fungerar med EVR-C reglercentral? Eller möjligtvis om någon har en 3MG ventil över som jag kan köpa. Jag vet att det finns renoveringskit till denna ventil men jag hade nog föredragit en helt ny ventil.

Redigerat:
Shuntmotor av typen Värmekretssystem EVR-M80 med tekniska specifikationer på etiketten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så där ser shuntmotorn ut. Kan man uttyda om den är proportionell eller vad det är för typ?

S
Varför krångla till det och byta ventilen när det går att byta insatsen.
Ta ur den gamla insatsen och putsa upp ventilhuset invändigt.
Sedan i med en ny insats så blir ventilen som igen.

Insatsen är upptagen i senaste Reservdelsguiden med artikelnr 17002400.
https://www.rinkabyror.se/varumarke/esbe/artikel/esbe-rep-sats-3mg1/

Shuntmotorn är av 3-lägestyp.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Frågan är ju hur bra det blir. Ventilhuset är kan ju också vara slitet och glappt. Jag vill ju ogärna åka på att byta ventilen om 3-4år. Men det är ju en lockande lösning. Enkel, billigast.

Problemet med att byta motor är ju att det finns så förbaskat många olika varianter. Men om jag tittar i https://www.esbe.eu/se/sv-se/support/esbe-utbytesguide-online
så verkar det som att den jag har är en Esbe 82 och den ersätts med Esbe 92.
Det have ju varit kul att veta hur regleringen fungerar. Hur viktigt är vridhastigheten? Kan man sätta dit en Esbe 92-2 som är 120s/90grader?

S
Värmestyrningar är långsamma förlopp där gångtiderna bör vara långa för att inte styrningen ska börja pendla.
120 s är en rimlig hastighet.

@johel572 Har exakt samma EVR reglersystem dock när huset gjordes om klipptes bort utegivaren. Skrivit till ESBE bland andra om man kan koppla in vilken utegivare som helst. Inget svar än. Har EVR-C ställt på dagtemperator läget med parallel förskjutningen på 0 (d.v.s. normal isolerade hus) sedan kurvlutningen på 1. Framledningstemperatur blir fast på 45 grader. Antar med utegivare kommer systemet att bete sig annorlunda. Förmodligen att kurvlutningen måste justeras. Nyfiken vad du hade för inställningar och hur varmt utgående vatten blev?

johel572 johel572 skrev:
Frågan är ju hur bra det blir. Ventilhuset är kan ju också vara slitet och glappt. Jag vill ju ogärna åka på att byta ventilen om 3-4år. Men det är ju en lockande lösning. Enkel, billigast.

Problemet med att byta motor är ju att det finns så förbaskat många olika varianter. Men om jag tittar i [länk]
så verkar det som att den jag har är en Esbe 82 och den ersätts med Esbe 92.
Det have ju varit kul att veta hur regleringen fungerar. Hur viktigt är vridhastigheten? Kan man sätta dit en Esbe 92-2 som är 120s/90grader?
Som sägs varför byta när det går att renovera, har lika shunt som är ca 25 år nu och skvalpar inte. Klar överkurs att byta, det är väl bara shunten som bråkar och inte motorn, om shunten kärvar kan växellådan i motorn vridas sönder och adjös med den. Har lite delar i den stilen på C-lagret

J jonaserik skrev:
Som sägs varför byta när det går att renovera, har lika shunt som är ca 25 år nu och skvalpar inte. Klar överkurs att byta, det är väl bara shunten som bråkar och inte motorn, om shunten kärvar kan växellådan i motorn vridas sönder och adjös med den. Har lite delar i den stilen på C-lagret
Var får man tag på en ny växellåda alt reservdelar till den. ?

J jonaserik skrev:

R Rogerbe skrev:
Ska kika i C-lagret , tror jag har en sådan 24 volt

R Rogerbe skrev:
Ta ett foto från sidan, det går att ta nästan vilken motor som helst, det finns adapter för 90 % av shuntventilerna. Bara att dom är för 24 Volt och går att koppla in direkt.

J jonaserik skrev:
Ta ett foto från sidan, det går att ta nästan vilken motor som helst, det finns adapter för 90 % av shuntventilerna. Bara att dom är för 24 Volt och går att koppla in direkt.
Hej @jonaserik

Jag har oxå en exakt liknande shuntmotor som är sönder, har du en extra på C-lagret?

Verkar som det, ge mig ett PM med mailadress

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.